JosW schreef:Kan dat zomaar, een single mass vliegwiel i.pv. dual mass?
Nee, want je wil toch ergens de krachten mee opvangen, dat gebeurd dan volgens mij op de ouderwestse manier met veren in de plaat.
Maar misschien kan iemand met ervaring dit beter vertellen.
JosW schreef:Kan dat zomaar, een single mass vliegwiel i.pv. dual mass?
Nee, want je wil toch ergens de krachten mee opvangen, dat gebeurd dan volgens mij op de ouderwestse manier met veren in de plaat.
Maar misschien kan iemand met ervaring dit beter vertellen.
Ik heb bij Marc met zijn V70R een single massa geplaatst. Hij heeft een fors vermogen en schuwt een beetje leuk optrekken niet en hier is een dual massa met originele koppeling niet blij mee. De truc is dan terug te gaan naar een single massa met Stage 2 S60R plaat met Stage 2 drukgroep voor een 850.
update eind december 2013 en weer 2000km verder:
De bak is regelmatig 'de weg even kwijt'. Vooral bij heel weinig gas geven, in de stad rijden (meesukkelen met het verkeer). In de manual-stand schakelt hij dan wel goed. Daar ben ik erg blij mee. Ik ben benieuwd hoe hij gaat schakelen tijdens warm weer.
De bonk bij het zetten naar de R is er meestal nog steeds / soms niet.
Rare 'dingen' die automaten.......
update 24 mei en weer 7000km verder:
begin april reed hij 'als vanuit het niets' plotseling weer 100%. Helemaal blij was ik, tot 3 weken later: weer bonk naar R gecombineerd met die andere dingen. Alsof er een kromme Volt in het systeem zit. Vanaf half mei weer 100%. Met slechts een heel enkele keer die bonken-combi……
Met de (zware bergritten met 1550kg op de trekhaak) vakantie voor de deur heb ik nog steeds vertrouwen in deze ruilbak: slipt niet !
Enne, mijn vriendjes met ouderwetse automaat (zonder gt)? 100% goed geworden en gebleven na flushen!
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
met caravan handgeschakeld en ergens tussen de 2200 en 3000 toeren gehouden
Eigenlijk heeft hij de hele rit voor 100% gedraaid !
Op 1 keer na: Na flinke hellingen een half uur door het Zwarte Woud: afdalend van 2 naar 1 schakelend: vertraging en een keiharde bonk.
Daarna weer perfect geschakeld.
Met losse auto: 100% vloeiend op de automaat zonder ook maar 1 bonk(je) !
Steilste helling?
naar camping Wolfach (D). Er staat in kleine campinggids ANWB: smalle steile helling.
Ja inderdaad: vanaf het dorpje in het dal, gaat het lekker stijgen maar niet dat je zegt, tjonge….
Bij het campingbordje vlak voor de camping moest ik een scherpe bocht naar links, dan zeg je: dat kan nooit zo steil !!
In Engeland eerder al eens 25% met 1550kg op de haak meegemaakt voor 10 minuten,
dus proberen maar. Lukte!
Er was een stenen muurtje. Gemeten: 1 horizontale meter was 29 verticale centimeters…..
wie o wie is er nog zo kundig om het hellingspercentage te berekenen?
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Graden en percentages zijn niet hetzelfde. Eén meter opzij en één meter omhoog is een stijging van 100%. De hoek van de weg is dan 45 graden. Het hellingspercentage van mees is inderdaad 29%.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Om het verhaal nog te compleet te maken:
Bij 40 en 80k later geflushed (3x in totaal meen ik) bij de dealer op de GS/Kroon methode.
Heeft zich verder goed gehouden!
Auto is maart 2021 ingeruild op een jonge andere Volvo.
En u raadt: ook deze 'bijtijds' laten flushen ter voorkoming van ........
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.