Is de sensor te vervangen zonder dat er koelvloeistof weglekt of afgetapd moet worden?
Gr. Edwin.
Check je koelvloeistoftemperatuursensor!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Hoi Edwin,
Ik heb zelf een 2.4 ongeblazen benzine.
Bij koude motor heb ik het thermostaat huis losgeschroefd / opgeschroefd.
Een doek er omgelegd en komt ongeveer een theekopje koelvloeistof uit.
Je kan hem dan makkelijk vervangen en de staat van je thermostaat bekijken.
Op zich als je het huis open heb kan je hem gelijk vervangen.
Bij Volvo origineel is de thermostaat ingesteld op 88 graden.
Neem je een aftermarket van 90 graden zal je streepje van temperatuur sensor net iets rechts van het midden uit komen op je dashboard.
Ik heb zelf een 2.4 ongeblazen benzine.
Bij koude motor heb ik het thermostaat huis losgeschroefd / opgeschroefd.
Een doek er omgelegd en komt ongeveer een theekopje koelvloeistof uit.
Je kan hem dan makkelijk vervangen en de staat van je thermostaat bekijken.
Op zich als je het huis open heb kan je hem gelijk vervangen.
Bij Volvo origineel is de thermostaat ingesteld op 88 graden.
Neem je een aftermarket van 90 graden zal je streepje van temperatuur sensor net iets rechts van het midden uit komen op je dashboard.
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Even voor de beeldvorming, als de temperatuurmeter precies in het midden staat, dan moet de sensor toch nog goed zijn? Of wordt de koelvloeistoftemperatuurmeter (scrabble!!) in het dashboard niet (mede) ook aangestuurd door deze sensor??
Gr. Edwin.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
De temperatuur aanduiding in je dashboard met de naald is niet van de sensor die in dit topic word bedoeld.
Dus als die netjes in het midden blijft staan, net zoals die van mij deed, wil niet zeggen dat de sensor op je thermostaathuis nog goed is.
De sensor op je thermostaathuis geeft alleen waarden af naar je ECU. Die van je dashboard is een andere sensor.
Dus als die netjes in het midden blijft staan, net zoals die van mij deed, wil niet zeggen dat de sensor op je thermostaathuis nog goed is.
De sensor op je thermostaathuis geeft alleen waarden af naar je ECU. Die van je dashboard is een andere sensor.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Overigens gemeten een paar minuten nadat de motor afgezet is. En gemeten zonder de auto op contact te hebben. Bij het losmaken van de stekker, klonk er een soort vacuümgeluidje.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die van mij schommelde warm rond de 380 Ohm, dus die van jou lijkt mij een stúk preciezer.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Schiet me nut binnen, dat de gemeten temperatuur geen 90 graden, maar lager was. Hmmm, misschien klopt die 380 Ohm dan ook niet... Ik weet het niet zo goed meer, had het beter even kunnen opschrijven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Niet dat ik weet. Marcel stond er dichterbij, die heeft de stekker losgetrokken, maar ik heb hem daar ook niet over gehoord. Kan eigenlijk niet, want is een elektronische sensor, geen mechanisch geheel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Nu de CFE ook de koelvloeistof temperatuur aangeeft vraag ik me af waar die de info vandaan haalt?
Is dat dezelfde als van de dashboard meter?
Hij geeft nl. waarden aan van tussen 90 en 96, afhankelijk van rijstijl.
Gr. Edwin.
Is dat dezelfde als van de dashboard meter?
Hij geeft nl. waarden aan van tussen 90 en 96, afhankelijk van rijstijl.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Onze V70II stond vorige week opeens in het rood. Hoefde de auto niet eens te starten en stond al in het rond. Nu dacht ik meteen aan dit topic, had het al een paar keer voorbij zien komen.
Als eerde de thermostaat getest, ging netjes open bij 90 graden. Daarna de sensor, ook gewoon nette waarden. Ook de stekker gecontroleerd, of die niet geoxydeerd was door vocht. Niks aan de hand. Waar moest ik t dan ga zoeken. Mn vriendin vertelde met dat diezelfde dag ook opeens ABS storing, stop spoed ging branden en een hoop andere meldingen. Alarmsysteem (al krijgen we die melding vaker). En nog enkele die ik even niet meer weet.
Nu las ik op internet dat al die sensoren uiteraard in de ECM bij elkaar komen .Die 2 computers zitten tussen koplamp en ruitenvloeistof reservoir. Was een hele uitdaging om die eruit te krijgen haha, heb die speciale sleutel niet helaas.
Maar het is gelukt. Computer open geschroeft. Eentje was prima. Maar de ander was helemaal verroest aan de buitenkant. En binnenkant ook behoorlijk wat aanslag. Alles gereinig, enkele contacten hersteld. Alles terruggebouwd. En geen storingen meer. En temperatuurmeter stond weer netjes helemaal links. En na zoveel minuten draaien stopte die netjes net iets voor het midden.
Leuk die elektra problemen, begin er nog handig in te worden. Maar kan wel aanraden om met speciale Weller soldeerbout eraan te solderen. Vergelijkbaar probleem dus met de ABS unit.
Als eerde de thermostaat getest, ging netjes open bij 90 graden. Daarna de sensor, ook gewoon nette waarden. Ook de stekker gecontroleerd, of die niet geoxydeerd was door vocht. Niks aan de hand. Waar moest ik t dan ga zoeken. Mn vriendin vertelde met dat diezelfde dag ook opeens ABS storing, stop spoed ging branden en een hoop andere meldingen. Alarmsysteem (al krijgen we die melding vaker). En nog enkele die ik even niet meer weet.
Nu las ik op internet dat al die sensoren uiteraard in de ECM bij elkaar komen .Die 2 computers zitten tussen koplamp en ruitenvloeistof reservoir. Was een hele uitdaging om die eruit te krijgen haha, heb die speciale sleutel niet helaas.
Maar het is gelukt. Computer open geschroeft. Eentje was prima. Maar de ander was helemaal verroest aan de buitenkant. En binnenkant ook behoorlijk wat aanslag. Alles gereinig, enkele contacten hersteld. Alles terruggebouwd. En geen storingen meer. En temperatuurmeter stond weer netjes helemaal links. En na zoveel minuten draaien stopte die netjes net iets voor het midden.
Leuk die elektra problemen, begin er nog handig in te worden. Maar kan wel aanraden om met speciale Weller soldeerbout eraan te solderen. Vergelijkbaar probleem dus met de ABS unit.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Mooi dat je dat, met enige huisvlijt, zelf opgelost hebt!
Toevallig foto's gemaakt? Ben altijd wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Gr. Edwin.
Toevallig foto's gemaakt? Ben altijd wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!