AWD en rijeigenschappen
- jp-v60
- 4th Gear member
ik snap die klachten over de wegligging niet, heb een normaal onderstel met 245-50-18 banden eronder. Van het weekend naar oostenrijk gereden en wat een wegligging, ook bij lange doordraaiers op hoge snelheden. Het is geen gti, maar dat hoef ik ook niet. Ik heb toch het idee dat de uitlijning of iets dergelijks niet klopt bij sommige PIH's.
-
- 2nd Gear member
Ik kom uit omgeving Amsterdam Alex, maar ben voor mijn werk regelmatig in Den Haag en Rotterdam. Dus ik maak graag gebruik van je uitnodiging. Heb volgende week nog vakantie maar zal je daarna even een PB'tje sturen. Dank alvast!Alex V70R schreef:Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je een keer in de buurt van Den Haag bent kan je wel een keer een rondje komen sturen. Ik ervaar het Heico onderstel persoonlijk niet als storend hard.Donker schreef:
Rijeigenschappen
Ik ben bang dat dit me gaat tegenstaan en er van comfort niets meer over blijft, maar ik wil wel graag minder beweging in de auto hebben. Eigenlijk zou ik wel willen (mee)rijden in een PIH met Heico onderstel. Weet iemand of dat ergens mogelijk is?
Gr. Alex
-
- 2nd Gear member
Het is geen klacht hoor, het is een wens. PIH spoort als een trein. Wat sommige mensen zoeken is naar dat beetje extra feedback wat we zo lekker vinden. Dat zorgt voor uitnodigend weggedrag van de auto en een glimlach op je gezicht bij elke bocht. Ik heb het niet over racen op de openbare weg. Zie het een beetje als gewoon lekker eten of eten bij een fantastische kok, waarbij je van elke hap geniet en je je afvraagt hoe hij/zij die voortreffelijke smaak voor elkaar krijgt.jp-v60 schreef: ik snap die klachten over de wegligging niet, heb een normaal onderstel met 245-50-18 banden eronder. Van het weekend naar oostenrijk gereden en wat een wegligging, ook bij lange doordraaiers op hoge snelheden. Het is geen gti, maar dat hoef ik ook niet. Ik heb toch het idee dat de uitlijning of iets dergelijks niet klopt bij sommige PIH's.
Vind je het trouwens niet vervelend dat je in werkelijkheid 130km/h rijdt terwijl je snelheidsmeter op 120km/h staat. Of is de snelheidsmeter van de V60 elektronisch te herijken?
- RoaldH
- 6th Gear member
Uitlijning, bandenmaat en bandspanning maken enorm uit hoe stabiel de PIH aanvoelt op hoge snelheid. Toch ben ik als ex-BMW rijder aan het sparen voor het Heico setje.jp-v60 schreef: ik snap die klachten over de wegligging niet, heb een normaal onderstel met 245-50-18 banden eronder. Van het weekend naar oostenrijk gereden en wat een wegligging, ook bij lange doordraaiers op hoge snelheden. Het is geen gti, maar dat hoef ik ook niet. Ik heb toch het idee dat de uitlijning of iets dergelijks niet klopt bij sommige PIH's.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
@roaldH, welke bmw reed je?
Zelf heb ik wat last van scheve slijtage van de achterwielen. De binnenzijde slijt iets meer en de randjes van het profiel zijn scherp als ik van binnen naar buiten over de band aai.
Maar de auto is wel zeer stabiel bij hogere snelheden. Wel wat aan de zachte kant. Maar ik kom uit een S-line.
Zelf heb ik wat last van scheve slijtage van de achterwielen. De binnenzijde slijt iets meer en de randjes van het profiel zijn scherp als ik van binnen naar buiten over de band aai.
Maar de auto is wel zeer stabiel bij hogere snelheden. Wel wat aan de zachte kant. Maar ik kom uit een S-line.
- RoaldH
- 6th Gear member
@vaudi: 520dA touring (F11 met M-onderstel). Zijn je achterbanden soms aan het cuppen, omdat het profiel scherp aanvoelt? Misschien is je "wielvlucht" negatiever dan bij mijn auto. Dat maakt de auto wel stabieler.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Camber_(hoek)
Dat zou kunnen verklaren waarom ik de PIH bij lastwissels op hogere snelheid (wel met dakkoffer) instabieler vind dan de BMW's die ik hiervoor reed.
Dat zou kunnen verklaren waarom ik de PIH bij lastwissels op hogere snelheid (wel met dakkoffer) instabieler vind dan de BMW's die ik hiervoor reed.
- jp-v60
- 4th Gear member
Met deze bandenmaat, komt mijn snelheidsmeter exact overeen met de werkelijkheid. Wel iets om rekening mee te houden. Met mijn winterbanden ( orginele maat ) heb ik wat meer speling 104 op de teller is 100 in het echt.Donker schreef:Het is geen klacht hoor, het is een wens. PIH spoort als een trein. Wat sommige mensen zoeken is naar dat beetje extra feedback wat we zo lekker vinden. Dat zorgt voor uitnodigend weggedrag van de auto en een glimlach op je gezicht bij elke bocht. Ik heb het niet over racen op de openbare weg. Zie het een beetje als gewoon lekker eten of eten bij een fantastische kok, waarbij je van elke hap geniet en je je afvraagt hoe hij/zij die voortreffelijke smaak voor elkaar krijgt.jp-v60 schreef: ik snap die klachten over de wegligging niet, heb een normaal onderstel met 245-50-18 banden eronder. Van het weekend naar oostenrijk gereden en wat een wegligging, ook bij lange doordraaiers op hoge snelheden. Het is geen gti, maar dat hoef ik ook niet. Ik heb toch het idee dat de uitlijning of iets dergelijks niet klopt bij sommige PIH's.
Vind je het trouwens niet vervelend dat je in werkelijkheid 130km/h rijdt terwijl je snelheidsmeter op 120km/h staat. Of is de snelheidsmeter van de V60 elektronisch te herijken?
-
- 5th Gear member
Het is een vorm van cuppen (michelin pilot 3). De banden zingen iets meer dan toen ze nieuw waren. Wel leg ik ze om de 10K van voor naar achteren, Dat helpt zeker om de banden minder te laten cuppen.RoaldH schreef: @vaudi: 520dA touring (F11 met M-onderstel). Zijn je achterbanden soms aan het cuppen, omdat het profiel scherp aanvoelt? Misschien is je "wielvlucht" negatiever dan bij mijn auto. Dat maakt de auto wel stabieler.
Strijk je van aan de bovenkant van een wiel van voor naar achteren dan voelt het profiel iets scherper aan dan van achter naar voren. (dat is normaal bij vrijwel elke auto)
Echter bij de V60 heb ik achter dat ook scherpe randen van binnen naar buiten.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik heb er met mijn Dunlop banden (nog) geen last van. Maar zal het in de gaten gaan houden. Misschien zijn de pilot 3's zachter dan de SportMAXX banden en gevoeliger voor cuppen?.vaudi schreef: Het is een vorm van cuppen (michelin pilot 3). De banden zingen iets meer dan toen ze nieuw waren. Wel leg ik ze om de 10K van voor naar achteren, Dat helpt zeker om de banden minder te laten cuppen.
Strijk je van aan de bovenkant van een wiel van voor naar achteren dan voelt het profiel iets scherper aan dan van achter naar voren. (dat is normaal bij vrijwel elke auto)
Echter bij de V60 heb ik achter dat ook scherpe randen van binnen naar buiten.