Project "Perfecte Aftermarket Xenon"

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Vandaag heb ik mijn V40 D2 een leuke koplampen-upgrade gegeven.

Mijn wensen en eisen waren: Gewoon alles zo strak mogelijk en geen onnodige problemen (kapotte ruitenwissenmotor, fouten op display etc.) veroorzaken.

Stap 1: Ballasten

Ik heb de ballasten M40152CMPX14 van Maxxpro aangeschaft. Belangrijkste redenen zijn dat ze speciaal geprogrammeerd zijn voor Volvo zodat je geen "lamp defect" narigheid krijgt krijgt tijdens het rijden. Bovendien is de startstroom I(max) slechts 5A terwijl dat bij de meeste anderen (zoals Pilot Pro) maar liefst 8A is, m.a.w. het electrisch systeem krijgt in het laatste geval steeds behoorlijk op zijn donder met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het plaatsen van de ballasten is een beetje gepriegel. Je moet om te beginnen de beugel van de ballast omdraaien zodat het uitsteeksel aan de achterkant (=niet stekkerkant) en de bovenkant komt. De bijgeleverde losse schroeven niet gebruiken.

Vervolgens koplampen verwijderen (opletten voor je lak), en de bout van het zijscherm losmaken en verwijderen met dopje 8.

Dan de ballast door het gat van de koplamp wurmen en de beugel van de ballast dusdanig tussen het schroefgat en het zijscherm duwen, dat hij muurvast zit als je de bout weer terugschroeft. Past allemaal precies. Voor de zekerheid kun je dan de dikke hoogspanningskabel met een tyre-wrap aan het dichtstbijzijnde gaatje vastmaken.

Afbeelding

Stap 2: Lampen

Via Ebay heb ik H7R lampen met een metalen fitting aangeschaft. De koplampen hebben een wat vreemde klikbevestiging (ik vond het oude "haarspeld" systeem beter) dus dan moet je geen dikke plastic randen hebben zoals bij veel andere kits.

Gekozen voor 5000K "gewoon wit" om geen Sjonnie-look te krijgen. Later begreep ik (van Martin van Maxxpro) dat deze lampen een "color-shift" hebben naar 5600K zodat ze na 100 branduren wat witter worden. Prima wat mij betreft.

Voor de gaten (24mm) heb ik besloten om de kleine klepjes te gebruikens, des te korter zijn de verbindingskabels naar de ballasten.

Afbeelding

Dan de boel intern aansluiten. In de beide koplampen is de bovenste draad de + (gemeten met multimeter) dus ook gelijk even rood tyre-wrapje aan vast gemaakt. Grote kapje er ook weer terug op.

Afbeelding

Stap 3: Alles extern aansluiten en yeah, een happy Xenon-rijder !!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Well done! En tof dat je het zo goed hebt gedocumenteerd, zulk soort posts maken het forum tot een plek met waardevolle informatie :)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29553
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele goede how to en een mooie verbetering van je auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
pimko
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.07.2014 - 17:38

Goede keuze om voor 5000K te gaan.

Zelf ben ik niet zo'n fan van aftermarket Xenon, maar dat heeft er vooral mee te maken dat het vaak slecht wordt gedaan waardoor het al snel een lelijke kleur licht wordt (gelukkig bij jou niet het geval) en/of verblindend is. Uiteraard weet ik niet hoe dat bij deze lichtunits zit. Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving op dit gebied? Ik weet dat het zo is geweest dat er alleen Xenonverlichting mocht in lichtunits die daarvoor bedoeld waren, maar twee jaar geleden is de wetgeving op het gebied van Xenonverlichting gewijzigd en ik weet niet hoe het met deze regel zit.

Wel vind ik ook dat je een goede instructie hebt gegeven. Daar kunnen mensen hier wel wat mee denk ik.
wessabee
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.03.2014 - 13:00

Super gedaan longone! Ziet er cool uit, ben je ook tevreden over de lichtopbrengst? En wat ben je in totaal kwijt geweest?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Moet je bij xenon geen verplichte automatische hoogteverstelling van de lichten hebben i.f.v. de bezetting en/of lading van de auto, ter voorkoming van verblinding van tegenliggers ?

Hoe heb je dat opgelost ?
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

De lichtopbrengst in het donker moet ik nog meemaken :)

En het heeft zo'n 200 Euro gekost. De originele Xenon's van Volvo zijn ca. 1300 Euro en dat is niet leuk meer als geintje tussendoor ...
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Fulaks schreef: Moet je bij xenon geen verplichte automatische hoogteverstelling van de lichten hebben i.f.v. de bezetting en/of lading van de auto, ter voorkoming van verblinding van tegenliggers ? Hoe heb je dat opgelost ?
Nee, de wetgeving is een paar jaar terug versoepeld. Je hoeft ook geen wiswas meer te hebben.

En ik heb nog een handmatig hoogsteverstelknopje naast de lichtknop. Bij de eerstvolgende beurt mogen ze de lampen nog even finetunen.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Maar is automatische hoogteregeling dan geen verplichting meer ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Nee officieel in NL niet meer nodig. Echter bij controle in buitenland zou het in theorie een probleem kunnen zijn, omdat de lichtunits geen correcte e-code hebben om xenon lampen te hebben, ik weet niet of de politie in NL daar op controleerd, dat weet Ger beter. Dit was overigens bij de c30/s40/v50 nooit een probleem aangezien de halogeen units goedgekeurd waren voor xenon.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V50 R schreef: Nee officieel in NL niet meer nodig. Echter bij controle in buitenland zou het in theorie een probleem kunnen zijn, omdat de lichtunits geen correcte e-code hebben om xenon lampen te hebben, ik weet niet of de politie in NL daar op controleerd, dat weet Ger beter. Dit was overigens bij de c30/s40/v50 nooit een probleem aangezien de halogeen units goedgekeurd waren voor xenon.
In Dld ben je aan de beurt en kun je terplekke oem verlichting regelen.
Overigens zijn juist dit de armaturen die, zeker bij strooizout en ander vuil op de lampglazen, zorgen voor verstrooing van licht.
Die €1300 zit idd in een andere armatuur, automatische hoogte verstelling en hogedruk was installatie.
Maar oke jij hebt xenon.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9306
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

V50 R schreef:...ik weet niet of de politie in NL daar op controleerd...
Niet genoeg in ieder geval.

En om dit nou project PERFECT xenon te noemen... het blijven xenon lampen in een halogeen reflector. Dat past gewoon niet. Het lijkt misschien beter door de kleur (dat vind ik dan wel weer mooi) mar het blijven 2 van die vlekken die op je af komen in het donker. Zelfs bij projectielampen kan je het extra strooilicht zien, hoewel dat moeilijker is.
Wat mij betreft komt er direct een extra regeltje op het kentekenbewijs, wel of geen xenon. En wat Tom zegt. Ter plekke vervangen en ranzige boetes, zijn we gelijk van die vlekken af.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb de titel voor Jeroen aangepast, het gaat/ging mij om het maximale eruit te halen qua component keuze en de manier van inbouwen. En het minimale qua risico's.

Uiteraard zijn officiele Xenon-units van Volvo beter, maar dat kost dan ook 6 maal zo veel.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Laatste update:

- Ballast aan de bestuurderszijde 180 graden gedraaid, je kunt dan gemakkelijk de stekker verwijderen als dat nodig zou zijn
- Qua kleur naar 4300k gegaan, ziet er toch net iets officieler/chiquer uit op een Volvo
- Type H7R+ van Lince electronics gekozen, met een soort "ninja" coating op de lamp zodat 'ie voorop een hoedje heeft zitten tegen het verblinden

Tot nu toe 0,0 seinende tegenliggers gehad.

Ben er gelukkig mee!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik geef toe, JeroenSpock heeft een punt, inmiddels zitten er weer halogeen (Philips BlueVision H7 4000k) lampen in.

De "druppel" was toch dat de Volvo dealer zei dat dit qua lichtbeeld niet door de APK zou gaan komen.

Verder schrik je van het strooilicht als je in een parkeergarage met witte muren en witte plafonds rijdt, zoals in Muziektheater Amsterdam.

Maar goed, het werkte feilloos, was strak ingebouwd en zag er qua kleur en lichtopbrengst mooi uit, en ik heb er erg veel van geleerd.

Voorlopig doe ik het toch wel met m'n nieuwe LED DRL's en LED achterlichten die nu ook meebranden.

Mocht iemand nog interesse hebben in de Maxxpro ballasten (lage startstroom en 100% error free voor Volvo) dan kun je me een PB sturen.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Aftermarket Xenon is idd vaak verblindend, maar ook OEM Xenon van veel auto's is vaak verblindend, de wegen zijn nou eenmaal geen biljartlaken in Nederland, zeker met alle verkeersdrempels van tegenwoordig, en dan zit je met Xenon toch echt tegen meer licht in te kijken dan met gloeilampen.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Wat je kan doen is de koplampen openmaken en Morimoto Mini H1 projectoren installeren. Heb je een goed lichtbeeld...
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Godtoh schreef: Wat je kan doen is de koplampen openmaken en Morimoto Mini H1 projectoren installeren. Heb je een goed lichtbeeld...
Dat klopt, bij Retrofitlab kan dat, alleen zit je dan met inbouwkosten van 290 Euro vanwege de permaseal, en ben je je auto 2 dagen kwijt omdat je zonder koplampen de weg niet op mag. Plus als je hem gaat inruilen krijg je ongetwijfeld commentaar op het niet-originele spul en kun je (en de dealer/handelaar) ook niet meer terugbouwen naar halogeen want er is geboord en gelijmd.

Origineel Xenon via Volvo kan helemaal niet want je mist onder andere de hoogtesensoren bij de wielen, en die moeten er dus af-fabriek al in zitten. Mijn conclusie is dat ik het bij de volgende auto origineel Xenon wil hebben, ook al kost het 1360 Euro.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Tegen die tijd is Laser de norm :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9306
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Longone schreef:Ik geef toe, JeroenSpock heeft een punt, inmiddels zitten er weer halogeen (Philips BlueVision H7 4000k) lampen in.
En dan te bedenken dat JeroenSpock nu ook xenon heeft :o

Afbeelding

Inbouw en veel foto's
Dit zijn de (nep) Morimoto Mini 6.1 projectoren van Retrofitlab, met 4300K lampen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V40”