Terug naar een Volvo

De opvolger van P1800 en 480
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Oké, dat is nuttige informatie! En bijzonder, dan is die motor dus zuiniger dan ze zelf opgeven? Dat het andersom veel gebeurd is duidelijk.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik haalde 1200km op een volle tank en deed daarvoor niet heel erg mijn best.
De rust waarmee de auto zijn ding deed, strak sturen zeker met een setje Tethys velgen en Pilot Sport2 banden en het algehele kwaliteits niveau sprak mij zeer aan.
Ik zou zonder meer voor een S60 gaan.
Ik heb het idee dat die 1.6d met 160k km aan het einde zijn, roetfilters die vol lopen en kapot gaan..
Maar ik ben natuurlijk niet degene die de auto koopt en de rekening betaalt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Eerder was het verbruik en uitstoot niet erg van belang, dus werden tijdens de testcyclus de naden en gril van de auto niet afgeplakt. Tegenwoordig worden er zelfs kleinere brandstoftanken geplaatst om het gewicht en dus de cyclus te beinvloeden. De klant kan als hij de auto vervolgens besteld gratis opteren voor een grotere tank. (Mercedes)
Daarom is het dus voor eerdere modellen veel normaler dat het verbruik gunstiger wordt.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Oké, ik ga de S60 (opnieuw) meenemen in de vergelijkingen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ga dan wel voor een 126 of 130pk.
Mijn ervaring is dat wanneer je de D5 waarden(163pk) hebt het vermogen ook gaat gebruiken, iets wat het verbruik en slijtage niet ten goede komt. 8-)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een D5 motor met 163 pk is best bestand tegen het gebruik van de capaciteiten van zo'n motor, je moet alleen niet als een dolle met een niet goed warme motor hard rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Potdorie, jullie maken het me wel moeilijk, want dan gaat die D5 ook weer lonken natuurlijk.. ;)
Valt er iets te zeggen over het verbruik van een D5 ten opzichte van de 126/130 pk versie? Daarbij opgemerkt dat mijn woonwerk-route waarschijnlijk gaat bestaan uit alleen 80 km wegen met hier en daar een 100 km stuk, dus in de praktijk aanhaken bij de vrachtwagen voor je. Daar lijkt die 6e versnelling mij wel weer ideaal voor.
Ik heb een mooi exemplaar gezien:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... =mympBuyer
Weliswaar 2 ton op de teller, maar als de auto verder goed is, ben ik daar niet bang voor.
Ook een vraag: ik zie op de middenconsole een knopje waar ik benieuwd naar ben. Het knopje twee rechts van het Four-C knopje. Lijkt wel iets van meesturende koplampen of zo. Wat is dat?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja die heeft adaptieve xenon.
Maar deze D5 is een 185pk en die zijn niet het meest zuinig, de 163pk is dat wel.
Overigens is dit wel een hele mooie auto maar bomvol en wat er op zit kan ook stuk..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ik heb een 2002 S60 D5 gehad (uiteraard 163 ok) deze auto reed inderdaan makkelijk 1:17. 25 euro per kwartaal wegenbelasting zou het verschil niet mogen maken zeker niet gezien de reputatie van de D5 (en uiteraard 2.4 D)
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Ik brainstorm even verder, als ik onzin ga lullen, moeten jullie het zeggen. Maar ik meen mij te herinneren dat de D5 heel goed te chiptunen is. En dan heb ik het zeker niet over extra vermogen eruit persen a la petjesGolf, maar het op maat afstellen om de pieken van brandstofverbruik eruit te halen, zonder in te leveren op rijcomfort. Zou dat een optie kunnen zijn?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Je hebt gelijk, Diesel01, wat betreft de opties en wat stuk kan. Dat is tegelijk het ratio/ emotie dilemma. Ik ben een autoliefhebber en kan er zeker van genieten, ook van alle extra's. De ratio zegt dat de dagelijkse kosten acceptabel moeten zijn en de emotie zegt dat er best betaald mag worden voor luxe. ;)
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat chiptuning om zuiniger te rijden is een hoax, dat zeg je als argument thuis om de tuning er door te krijgen.
De rechtervoet is bepalend!
Ik ben met Polestar een liter per 100km minder gaan verbruiken maar heb daarvoor wel €795 geïnvesteerd, maar wat blijft het leuk om soms bij de ecorijders weg te boenderen en op de autobahn ook boven de 160 nog ordentlich dampf te hebben.
Indien je op zoek bent naar opties dan is de S60 op MP natuurlijk baas met volle pakketten, xenon is voor mij een must en wil ook niet meer zonder.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

LOL, maar 1 liter per 100 km besparen is toch best fors? Van 1 op 20 naar 1 op 25, bijvoorbeeld. Oké, het eenmalige bedrag is ook groot, maar dat zou in mijn geval binnen 1,5 jaar terug verdiend zijn.
Ja, ik hou wel van de volle pakketten, vooral dakraampje, heerlijk! Maar hoe zit het met die Four-C? Dat lijkt me wel ultiem omdat ik wel een emo-rijder ben. Soms snel en strak, soms lazy cruizen. Maar als er dan wat aan de ophanging kapot gaat, dan is dat vast de hoofdprijs, of niet?
Hoezo ben jij zo'n xenon-fan? Echt zoveel beter licht? Ik heb het nooit gehad, dus geen idee. (Behalve de ergernissen van tegenliggers met xenon, maar dat is door de verbeterde techniek ook beter geworden.)
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je een keer Xenonverlichting hebt gehad wil je nooit meer anders.
Die eco tuning die jij bedoelt is meer het optimaliseren van de motor en is niet voor een forse toename van vermogen en koppel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Nee, precies, dat bedoel ik ook. Vermogen is al meer dan voldoende. Gaat om het finetunen en brandstof besparen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

FourC is een leuke gadget maar wanneer het stuk gaat ben je €1000 per demper kwijt, zo is mij verteld.
Die eco tuning kun je overwegen maar 1 op 20 vindt ik al erg netjes voor een 5 cilinder diesel.
Overigens met 60km enkele reis per dag mag je ook wel enige luxe hebben zoals xenon, leer, goede stereo etc etc..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

S60 gekocht. :D Dus ik ga schakelen naar de S60 rubriek.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

zo da's dan ineens snel gegaan we zien graag de details !
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is mooi, laat maar snel zien die S60.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “C30”