Ook jaren geleden al 5 pits liefhebbers:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,2815438
3 cilinders
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30344
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Een 5 cilinder motor heeft een heel eigen geluid en een 3 cilinder motor ook, alleen bijna iedereen hoort liever de 5 cilinderRudyZ schreef:Ha ha, da's waar, ik rij zelf ook een 5 cilinder diesel, heb ik bewust voor gekozen, onder meer vanwege de mooie loop en geluid, maar het is maar een getal he, als Volvo nou met een drie cilinder komt met betere specs dan de 5 cilinders en een net zo mooi geluid, wat maakt dan het aantal cilinders nog uit?lint schreef: Dan hebben wij het nog steeds over een 3 cilinder in plaats van een 5 cilinder![]()

In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
+1
En volgens mij zit de kwaliteit hem onder andere in het oneven aantal cilinders. Maar meer cilinders geeft toch altijd een rijker geluid. En dat vinden we heeeeerlijk.
En volgens mij zit de kwaliteit hem onder andere in het oneven aantal cilinders. Maar meer cilinders geeft toch altijd een rijker geluid. En dat vinden we heeeeerlijk.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4326
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Volgens mij heeft de I8 van BMW ook een 3 cilinder. Klinkt natuurlijk niet als een 5 cilinder maar de prestaties zijn minstens zo goed, zo niet beter.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Ondanks de goede specs van een 3 cilinder en zelfs al kunnen ze hem net zo robuust maken als een 5 pitter, het gaat natuurlijk ook om het gevoel dat we er bij hebben, dat was voor mij tenminste een reden. Niet omdat de 2.4 D nou zoveel sneller is dan de 2.0 D 4 cilinder, in de praktijk merk je het amper, maar meer vanwege de beloofde duurzaamheid en het goede gevoel.
Maar voor de 4 cilinder rijders onder ons, zou het veel uitmaken als er een 3 cilinder voorin ligt die net zo potent is, maar een stuk efficienter?
Maar voor de 4 cilinder rijders onder ons, zou het veel uitmaken als er een 3 cilinder voorin ligt die net zo potent is, maar een stuk efficienter?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
+1V70/2.4D/2003 schreef: Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER![]()
De wil van de koper is wet!
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20836
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Hoewel ik het in de kern met je eens ben. Vind ik toch dat je woordkeus in mijn ogen te negatief is.Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
Vergeet niet dat velen van ons hier petrolheads zijn waar benzine door de aderen stroomt. En ja petrolheads zijn nu eenmaal liefhebber van meer cylinders. En sommige van ons (waaronder ikzelf) zijn nu eenmaal verslaafd aan de 5-cylinderroffel geworden.
Daarnaast zijn er momenteel (waaronder ook weer ikzelf) genoeg ervaringsdeskundigen met een 3-cylindermotor. Helaas kan ik alleen maar aangeven dat dat geluid nu eenmaal niet is wat je wilt van een dikke 5-cylinder of zelfs maar een 6 cylinder.
Neemt niet weg dat ik (en ik denk ook vele andere forummers, ook de klagers hier) het principe van de nieuwe motoren van harte toejuich en deze op den duur ook zal aanschaffen. Maar we blijven liefhebbers van de 5-cylinders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kijk, jij snapt het! En aldus een welgemeende "+ veel" voor TheoNeemt niet weg dat ik (en ik denk ook vele andere forummers, ook de klagers hier) het principe van de nieuwe motoren van harte toejuich en deze op den duur ook zal aanschaffen. Maar we blijven liefhebbers van de 5-cylinders.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30344
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wel een prachtig gezicht en geluid alleen niet zo snel en bewerkelijk met brandstof en water laden voor de stoomproductie.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Vier cilinder is wel oke? Schijnt dat de nieuwe XC90 geen vijf cilinder meer krijgt. Wel jammer, maar over een aantal jaren weet je niet meer beter. En ach, eenmaal afscheid genomen van de 5 cilinder is de stap naar een drie cilinder niet zo groot meer. Je hoort althans niemand lyrisch praten over de fijne roffel van een vier cilinderV70/2.4D/2003 schreef: Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER![]()

- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10763
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
100 PUNTEN! Enne dat bijtellings verhaal wordt sneller dan dat iedereen denkt voor iedereen gelijk. 18% Bijtelling voor alle lease auto's.Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
Hmmm dat wordt voor de BV Hans oet Twent enerzijds een voordeel anderzijds een nadeel. Maar gemiddeld een voordeel...

Enne die zwaar opgefokte 3 cylinders is helemaal geen probleem. Laat maar komen.... 180PK met 400 NM uit een 3 cylinder dieseltje niks mis mee.... toch?
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
320 pk, da's een flinke hoeveelheid pk's uit een tweelitertje. Nieuwe, sterkere materialen, dikke twinturbo en een motermanagent die terugregelt als het blok dreigt te ontploffen, toch wel knap staaltje werk (als het allemaal heel blijft).
Laatst gewijzigd door RudyZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10763
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Klopt maar dat is bij de oude 4 cylindertjes en 5 cylinders lees bij elk blok ook altijd nog maar de vraag....RudyZ schreef: Da's een flinke hoeveelheid pk's uit een tweelitertje. Nieuwe, sterkere materialen, dikke twinturbo en een motermanagent die terugregelt als het blok dreigt te ontploffen, toch wel knap staaltje werk (als het allemaal heel blijft).
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Klopt en je bent er natuurlijk zelf bij, je hoeft niet altijd volgas te rijden. Heb zelf geen behoefte aan zoveel vermogen, ik zou eerder een wat sneller reagerende turbo willen hebben (2.4D MY08); Geef je plots gas onder de 1.800 tpm en had je nog geen druk opgebouwd, dan is ie gewoon helemaal niet thuis. Het komt natuurlijk wel, maar net iets te laat. Ben benieuwd hoe snel die nieuwe blokken reageren.Hans oet Twent schreef:
Klopt maar dat is bij de oude 4 cylindertjes en 5 cylinders lees bij elk blok ook altijd nog maar de vraag....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
Leuk, die ontwikkeling! Heb je gezien hoe zo'n D4 opgebouwd is als een klomp aluminium met een spaghetti van kabelbomen, blowers, blazers, generatoren en leidingen eromheen? Ik zou mij verheugen als lease rijder op de eerste recidive storing. Dat wordt met een 3 cylinder geheid maanden met leenauto's rijden!
Ook bied dit kansen voor een nieuwe tak in automotive industrie. Imitatie motoren leveren, menige km veter zal na 1,5 jaar het mini blokje als versmolten om de vooras hebben hangen en kan vervolgens net als al gewoon is met draagarmen, remschijven, airco pompen overgaan op complete re-assemblage van het vooronder. Tikkeltje upgraden naar: Volvo waardige 5-cilinders
Maar ik ben niet sceptisch hoor!
Ook bied dit kansen voor een nieuwe tak in automotive industrie. Imitatie motoren leveren, menige km veter zal na 1,5 jaar het mini blokje als versmolten om de vooras hebben hangen en kan vervolgens net als al gewoon is met draagarmen, remschijven, airco pompen overgaan op complete re-assemblage van het vooronder. Tikkeltje upgraden naar: Volvo waardige 5-cilinders
Maar ik ben niet sceptisch hoor!
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)