3 cilinders

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ook jaren geleden al 5 pits liefhebbers:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,2815438
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30344
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

RudyZ schreef:
lint schreef: Dan hebben wij het nog steeds over een 3 cilinder in plaats van een 5 cilinder :D
Ha ha, da's waar, ik rij zelf ook een 5 cilinder diesel, heb ik bewust voor gekozen, onder meer vanwege de mooie loop en geluid, maar het is maar een getal he, als Volvo nou met een drie cilinder komt met betere specs dan de 5 cilinders en een net zo mooi geluid, wat maakt dan het aantal cilinders nog uit?
Een 5 cilinder motor heeft een heel eigen geluid en een 3 cilinder motor ook, alleen bijna iedereen hoort liever de 5 cilinder :D
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

+1

En volgens mij zit de kwaliteit hem onder andere in het oneven aantal cilinders. Maar meer cilinders geeft toch altijd een rijker geluid. En dat vinden we heeeeerlijk.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4326
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Volgens mij heeft de I8 van BMW ook een 3 cilinder. Klinkt natuurlijk niet als een 5 cilinder maar de prestaties zijn minstens zo goed, zo niet beter.
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Ondanks de goede specs van een 3 cilinder en zelfs al kunnen ze hem net zo robuust maken als een 5 pitter, het gaat natuurlijk ook om het gevoel dat we er bij hebben, dat was voor mij tenminste een reden. Niet omdat de 2.4 D nou zoveel sneller is dan de 2.0 D 4 cilinder, in de praktijk merk je het amper, maar meer vanwege de beloofde duurzaamheid en het goede gevoel.
Maar voor de 4 cilinder rijders onder ons, zou het veel uitmaken als er een 3 cilinder voorin ligt die net zo potent is, maar een stuk efficienter?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13895
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

en nieuw veel goedkoper door een lagere co2 uitstoot/bpm heffing met ook nog een bijtelling van 14%
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER :devil:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef: Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER :devil:
+1

De wil van de koper is wet!
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20836
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
Hoewel ik het in de kern met je eens ben. Vind ik toch dat je woordkeus in mijn ogen te negatief is.

Vergeet niet dat velen van ons hier petrolheads zijn waar benzine door de aderen stroomt. En ja petrolheads zijn nu eenmaal liefhebber van meer cylinders. En sommige van ons (waaronder ikzelf) zijn nu eenmaal verslaafd aan de 5-cylinderroffel geworden.
Daarnaast zijn er momenteel (waaronder ook weer ikzelf) genoeg ervaringsdeskundigen met een 3-cylindermotor. Helaas kan ik alleen maar aangeven dat dat geluid nu eenmaal niet is wat je wilt van een dikke 5-cylinder of zelfs maar een 6 cylinder.

Neemt niet weg dat ik (en ik denk ook vele andere forummers, ook de klagers hier) het principe van de nieuwe motoren van harte toejuich en deze op den duur ook zal aanschaffen. Maar we blijven liefhebbers van de 5-cylinders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Neemt niet weg dat ik (en ik denk ook vele andere forummers, ook de klagers hier) het principe van de nieuwe motoren van harte toejuich en deze op den duur ook zal aanschaffen. Maar we blijven liefhebbers van de 5-cylinders.
Kijk, jij snapt het! En aldus een welgemeende "+ veel" voor Theo
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Persoonlijk blijf ik een zwak houden voor aandrijvingen met stoom prachig gewoon dat geluid, de warmte de emotie geniaal gewoon James Watt Rules !
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30344
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wel een prachtig gezicht en geluid alleen niet zo snel en bewerkelijk met brandstof en water laden voor de stoomproductie.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

V70/2.4D/2003 schreef: Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER :devil:
Vier cilinder is wel oke? Schijnt dat de nieuwe XC90 geen vijf cilinder meer krijgt. Wel jammer, maar over een aantal jaren weet je niet meer beter. En ach, eenmaal afscheid genomen van de 5 cilinder is de stap naar een drie cilinder niet zo groot meer. Je hoort althans niemand lyrisch praten over de fijne roffel van een vier cilinder :-)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13895
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die nw XC90 krijgt een T6 met 320pk's uit een 1960cc 4 cilinder
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10763
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
100 PUNTEN! Enne dat bijtellings verhaal wordt sneller dan dat iedereen denkt voor iedereen gelijk. 18% Bijtelling voor alle lease auto's.
Hmmm dat wordt voor de BV Hans oet Twent enerzijds een voordeel anderzijds een nadeel. Maar gemiddeld een voordeel...:-)

Enne die zwaar opgefokte 3 cylinders is helemaal geen probleem. Laat maar komen.... 180PK met 400 NM uit een 3 cylinder dieseltje niks mis mee.... toch?
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

320 pk, da's een flinke hoeveelheid pk's uit een tweelitertje. Nieuwe, sterkere materialen, dikke twinturbo en een motermanagent die terugregelt als het blok dreigt te ontploffen, toch wel knap staaltje werk (als het allemaal heel blijft).
Laatst gewijzigd door RudyZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10763
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

RudyZ schreef: Da's een flinke hoeveelheid pk's uit een tweelitertje. Nieuwe, sterkere materialen, dikke twinturbo en een motermanagent die terugregelt als het blok dreigt te ontploffen, toch wel knap staaltje werk (als het allemaal heel blijft).
Klopt maar dat is bij de oude 4 cylindertjes en 5 cylinders lees bij elk blok ook altijd nog maar de vraag....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Hans oet Twent schreef:
Klopt maar dat is bij de oude 4 cylindertjes en 5 cylinders lees bij elk blok ook altijd nog maar de vraag....
Klopt en je bent er natuurlijk zelf bij, je hoeft niet altijd volgas te rijden. Heb zelf geen behoefte aan zoveel vermogen, ik zou eerder een wat sneller reagerende turbo willen hebben (2.4D MY08); Geef je plots gas onder de 1.800 tpm en had je nog geen druk opgebouwd, dan is ie gewoon helemaal niet thuis. Het komt natuurlijk wel, maar net iets te laat. Ben benieuwd hoe snel die nieuwe blokken reageren.
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Leuk, die ontwikkeling! Heb je gezien hoe zo'n D4 opgebouwd is als een klomp aluminium met een spaghetti van kabelbomen, blowers, blazers, generatoren en leidingen eromheen? Ik zou mij verheugen als lease rijder op de eerste recidive storing. Dat wordt met een 3 cylinder geheid maanden met leenauto's rijden!

Ook bied dit kansen voor een nieuwe tak in automotive industrie. Imitatie motoren leveren, menige km veter zal na 1,5 jaar het mini blokje als versmolten om de vooras hebben hangen en kan vervolgens net als al gewoon is met draagarmen, remschijven, airco pompen overgaan op complete re-assemblage van het vooronder. Tikkeltje upgraden naar: Volvo waardige 5-cilinders

Maar ik ben niet sceptisch hoor!

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”