volgens mij is het al een aantal keer aangehaald met het downsizing van motoren niet echt goed voor de levens duur is (de VW sirocco heeft dit al bewezen bv.).Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
grote auto rijden met kleine motor met een gigantische turbo/compressor, ik vind dat mensen terecht sceptisch zijn hierover met name de kilometer vreters onder de forumgangers.
het is een feit dat een motor die bijna continue op het maximale van zijn kunnen moet draaien zijn levensduur zeer kort is (heb zelf ervaring hiermee met elektro motoren die standaard 20-30% overcapaciteit hebben voor levensduur, efficiëntie en energie verbruik). persoonlijk vind ik de minimale uitstoot door downsizen niet opwegen tegenover lager verbruik (Mazda heeft als ik me goed herinner een nieuwe 2.0 4 cilinder uitgebracht die qua verbruik en vermogen het zelfde haalt als de nieuwe VW 3 pitters).
downsizen is makkelijker voor fabrikanten dan een nieuwe motor ontwikkelen die hetzelfde doet (dit levert ook meer op qua onderhoud in de toekomst natuurlijk), wat mijn inziens niks te maken heeft met de wensen van de klant noch de eisen van de overheid die sowieso al over de kop gaan.