3 cilinders

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
volgens mij is het al een aantal keer aangehaald met het downsizing van motoren niet echt goed voor de levens duur is (de VW sirocco heeft dit al bewezen bv.).
grote auto rijden met kleine motor met een gigantische turbo/compressor, ik vind dat mensen terecht sceptisch zijn hierover met name de kilometer vreters onder de forumgangers.
het is een feit dat een motor die bijna continue op het maximale van zijn kunnen moet draaien zijn levensduur zeer kort is (heb zelf ervaring hiermee met elektro motoren die standaard 20-30% overcapaciteit hebben voor levensduur, efficiëntie en energie verbruik). persoonlijk vind ik de minimale uitstoot door downsizen niet opwegen tegenover lager verbruik (Mazda heeft als ik me goed herinner een nieuwe 2.0 4 cilinder uitgebracht die qua verbruik en vermogen het zelfde haalt als de nieuwe VW 3 pitters).
downsizen is makkelijker voor fabrikanten dan een nieuwe motor ontwikkelen die hetzelfde doet (dit levert ook meer op qua onderhoud in de toekomst natuurlijk), wat mijn inziens niks te maken heeft met de wensen van de klant noch de eisen van de overheid die sowieso al over de kop gaan.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Martijn-A schreef: Leuk, die ontwikkeling! Heb je gezien hoe zo'n D4 opgebouwd is als een klomp aluminium met een spaghetti van kabelbomen, blowers, blazers, generatoren en leidingen eromheen? Ik zou mij verheugen als lease rijder op de eerste recidive storing. Dat wordt met een 3 cylinder geheid maanden met leenauto's rijden!

Ook bied dit kansen voor een nieuwe tak in automotive industrie. Imitatie motoren leveren, menige km veter zal na 1,5 jaar het mini blokje als versmolten om de vooras hebben hangen en kan vervolgens net als al gewoon is met draagarmen, remschijven, airco pompen overgaan op complete re-assemblage van het vooronder. Tikkeltje upgraden naar: Volvo waardige 5-cilinders

Maar ik ben niet sceptisch hoor!

Massaal inkopen die 2.4 D5's motoren, groepskorting via Forum?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20837
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

He ik hoor hier Mazda roepen.
Kijk die doet het inderdaad andersom. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Maar ook daar geen 5 of 6 cylindermotoren meer trouwens.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

V480-S60 schreef: He ik hoor hier Mazda roepen.
Kijk die doet het inderdaad andersom. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Maar ook daar geen 5 of 6 cylindermotoren meer trouwens.
maar ook gelukkig geen 3 cilinders, ze sluiten niet uit in de toekomst dat het komt maar op dit moment willen ze nog niet aan de 3 pitters. Dit kan ik me ook goed voorstellen mits je kwaliteit en levensduur wilt behouden voor je klanten. De TSI motor gaat VW nog veel klanten kosten, zeker als andere merken een inhaal slag willen of aan het maken zijn is dit het moment om het te doen (Opel is hier mee bezig, volvo heeft zijn nieuwe motoren familie, mazda is ook zover met hun nieuwe motor). De 3 pitter heeft blijkbaar toch een vieze smaak in de mond bij veel mensen (de iets oudere onder ons heb ik begrepen van mijn vader) en als ik de verhalen hoor ook terecht. De auto industrie wil de trend van minder cilinders en grotere turbo/compressors, veel klanten willen dit niet (lease rijders boeit het niet die rijden er toch niet lang genoeg mee rond, zij willen alleen zo laag mogelijke bijtelling), maar worden er toch mee opgezadeld.
Laatst gewijzigd door Richo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mazda had ooit de kleinste zes-cilinder. Kennen jullie hem nog, de reclame met die stuiterende kaboutertjes?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30347
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja, dat weet ik nog goed. Het was ook nog een goede motor.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

de lange levensduur van de volvo motoren zit hem er vooral in dat ze nooit hard hebben hoeven werken omdat ze met gemak het gevraagde vermogen kunnen leveren, de 3cilinders (en mischien ook wel de 4) zullen wel moeten werken om wat prestaties te kunnen leveren, benieuwd wat de levensduur van die dingen is.
ik koester onze vijfcilinders maar mischien leveren ze ooit wel geld op in het museum :) ondanks dat het verbruik wat aan de hoge kant is zit ik met een glimlach achter het stuur en heb nog plezier in het rijden,en in het voorbijgaan zwaai ik dan ook even vrolijk naar de mensen in een pruis of slowmotion met die gedachte als ik dan even luister hoe die 5cilinder even gromt :)
(ik weet het ik denk niet om het milieu en ben een natuurbarbaar enz. O-) )

of krijgen we net als in een bmw een geluidsbox in die daar het geluid van de 8 en 12cilinders na bootst.
voor ons word het dan de 5cilinder naar keuze
Laatst gewijzigd door volvo-jan op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13895
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Als een 1.5 3 cilinder bij 1600t/min zijn maximale koppel al afgeeft valt dat harde werken ook wel mee....
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

volvo-jan schreef: de lange levensduur van de volvo motoren zit hem er vooral in dat ze nooit hard hebben hoeven werken omdat ze met gemak het gevraagde vermogen kunnen leveren, de 3cilinders (en mischien ook wel de 4) zullen wel moeten werken om wat prestaties te kunnen leveren, benieuwd wat de levensduur van die dingen is.
ik koester onze vijfcilinders maar mischien leveren ze ooit wel geld op in het museum :) ondanks dat het verbruik wat aan de hoge kant is zit ik met een glimlach achter het stuur en heb nog plezier in het rijden,en in het voorbijgaan zwaai ik dan ook even vrolijk naar de mensen in een pruis of slowmotion met die gedachte als ik dan even luister hoe die 5cilinder even gromt :)
(ik weet het ik denk niet om het milieu en ben een natuurbarbaar enz. O-) )

of krijgen we net als in een bmw een geluidsbox in die daar het geluid van de 8 en 12cilinders na bootst.
voor ons word het dan de 5cilinder naar keuze
Die Volvo 5 cilinders hebben inderdaad wel wat reserves, tenzij je ze natuurlijk laat chippen naar 500 Nm en die trekkracht ook dagelijks gebruikt.

Maar goed, levensduur heb je natuurlijk zelf in de hand, motor beetje warm rijden, onder zwaardere belasting niet te laag in toeren rijden en af-en-toe eens een flink stuk op de snelweg, volgens mij gaat het dan ook wel goed met die kleinere motoren. Denk zelf dat de grootste ramp voor die kleine motoren het nieuwe rijden is, met volle bepakking de bergen in en dan de motor laten zwoegen op 1.000 tpm....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13895
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

daar leverde die 1.5 nu juist een berenkoppel, een 1.5 3 cilinder mini van 136pk heeft 220NM bij 1250 t/min, een 2.4 170pk V70 had 240Nm bij 4500 t/min
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Alsnog kun je hem bij dat toerental te zwaar belasten, door tijdig terug te schakelen heb je meer trekkracht aan de aandrijfas en wordt de motor minder belast.
Maar wow, een maximaal koppel al bij 1.250 tpm, da's niet gek. Zou het ook meteen beschikbaar zijn als je het gas intrapt of zit je met zo'n ellendig turbo-gat?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13895
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat kan nooit een groot gat zijn..
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

Het nadeel mbt de levensduur van een 3cil tov van een 5cil. is, dat de krachten per kruktap van de 3cil 1,66x zo groot zijn als van de 5cil.

Maar mij lijkt dat als ze de koeling en smering van zo een geblazen 3cil. goed voor elkaar krijgen en alles berekend is op de hogere krachten (per drijfstang en kruktap), de levensduur helemaal niet slechter hoeft te zijn dan van een 5cil.

De grote problemen van de TSI van VW en de THP van PSA zijn de distributiekettingen. Dit lijkt mij echter eerder een gevalletje van slechte engineering (of met te veel oog op kosten ontwikkeld) dan van motor downsizing
In een kleine motor kun je naar mijn mening namelijk ook een fatsoenlijke ketting plaatsen zonder dat dit invloed heeft op het brandstofverbruik
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1041
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

RudyZ schreef: Denk zelf dat de grootste ramp voor die kleine motoren het nieuwe rijden is, met volle bepakking de bergen in en dan de motor laten zwoegen op 1.000 tpm....
+1!

Of gewoon op de Hollandse wegen. Ook voor grotere motoren. Veel te laag in de toeren rijden...brrrr
Volvo V90 Cross Country T5 MY2018
Volvo V70 2.5T 2008
Volvo 945 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30347
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat met te lage toeren rijden is helaas het resultaat van het door de overheid geadviseerde nieuwe rijden. Niet doen gewoon normaal en vlot rijden is veel beter voor de auto.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9370
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Maar wat is dan TE laag? Als ik 55 rijdt in de 4 draait mijn D5 1500 toeren. Ga ik 60 rijden gaat hij in de 5, bij 1200 toeren.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Iets met te veel krachten in de aandrijflijn, vervuiling van het inwendige van de motor en dat soort gedoe. Kort gezegd, je draait hem kapot!
De Slowmotion met zijn drie cilindertjes krijgt alle dagen redelijk tot zeer zwaar op zijn donder en toch heeft dat ding inmiddels 160 k aan loodzware werkkilometers achter de rug, verbruikt geen olie en loopt nog steeds 190 plus (182 geijkte kilometers!) op het klokje.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30347
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Precies, een automotor moet werken en belast worden om soepel en lenig te blijven, net zoiets als bij mensen en bewegen :D
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

JeroenSpock schreef: Maar wat is dan TE laag? Als ik 55 rijdt in de 4 draait mijn D5 1500 toeren. Ga ik 60 rijden gaat hij in de 5, bij 1200 toeren.
Of het te laag is heeft te maken met de belasting van je motor, da's een kwestie van aanvoelen, zolang de motor gemakkelijk op een beetje gas reageert en goed blijft trekken is het toerental niet te laag schat ik zo.
Met mijn 2.4D 163 pk schakel ik onder de 50 naar z'n drie en boven de 80 naar z'n vijf, voor het gevoel heeft ie dan altijd trekkracht genoeg om ook vlot te kunnen versnellen. Heb een tijdje in een drie-cilinder rondgekeuteld en merkte eigenlijk weinig verschil in verbruik bij lage toerentallen. Wat wel uitmaakte was de kruissnelheid, boven de 120 km/h een veel hoger verbruik, ook wel logisch, de weerstand en dus benodigde energie neemt in het kwadraat toe met de snelheid.
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Zoals ik er naar kijk: Deellast kan lagere toerentallen dan het max. koppel aangeeft. middelzware en vollast moet daar ruim boven liggen.

de toerentallen zijn afhankelijk van de specificaties van de motor. Laatst proefgereden met de nieuwe D4, die trekt al als een lier vanaf 1000rpm maar het max koppel zit op 1500rpm. City-cruisen zou ik dus tussen 1200-1600 kunnen doen, invoegen op de snelweg zou ik doortrekken tot 2500 rpm. Mijn eigen V70 heeft zijn max op 2000rpm die gaat met invoegen steevast naar de 3000rpm.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”