start-stop systeem uitschakelen?

Geleverd vanaf 2003
IkeV70
5th Gear member

Oceanracer schreef: Mensen die hier zo hard tegen aan lopen te schoppen:
- snappen niks van techniek
- geven niks om luchtvervuiling
- hebben een tankpas van de baas
- kunnen niet autorijden
- zitten (liggen meestal) te ver van de pedalen af
- trappen sowieso graag tegen iedere verandering
Combinaties zijn ook mogelijk :D

Heb je enig idee hoeveel het in de praktijk scheelt in gemiddeld brandstofverbruik dan?

Ik denk dat er best wat nuances aan te brengen zijn bij SS systemen. Ik neem niet zomaar aan dat SS een significante besparing in brandstof oplevert. Ik vraag me ook af in hoeverre de minder optimale temperatuurhuishouding leidt tot meer slijtage, meer inwendige vervuiling en dus meer milieubelasting.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Ik denk zelf dat het inderdaad wel scheelt in brandstof, en minder milieu belastend.
Maar dat is het roetfilter, en EGR systeem ook, en we weten allemaal wat dat voor invloed heeft op de motor op de lange termijn/duur.

Wel denk ik dat vooral de startmotor etc meer op zijn donder krijgt, extra slijtage en temp schommelingen teweeg brengt.
Ik heb me de laatste tijd suf gezocht, maar ik heb ergens gelezen dat een start/stop systeem meer kost, dan opbrengt. Scheelt maar iets van 0,06% in het verbruik, maar meer slijtage aan andere onderdelen, vooral startmotor, en de accu....Allemaal om het milieu, aan me hoela, het bekende stokpaardje.

NB:
De opmerking dat je niet kan autorijden, klopt.......de bestuurders hebben geen rijbewijs. :)
De opmerking dat ze te ver van het stuur af liggen, klopt niet....daar zorg ik voor. (en jij ook)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20

C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Leuk om te weten dat het werkt met een stukje electronica :)

Of het echt veel bespaart, vraag ik me ook wel af. Maar persoonlijk vind ik het wel lekker rustig dat de motor uit is als je wat langer moet wachten. Ik hou de werking meestal zelf in de hand, door de versnelling alleen neutraal te zetten als ik weet dat ik wat langer moet wachten.

Een bijkomend voordeeltje van het S/S systeem (hoeft het niet eens voor aan te staan volgens mij) is dat als je de auto per ongeluk laat afslaan (doordat je bijv. in 3 probeert weg te rijden), deze vanzelf weer starten op het moment dat je de versnelling neutraal zet. Ben je toch net weer wat sneller hersteld van je blunder 8)
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Het beste werkt een S/S systeem natuurlijk i.c.m. hybride aandrijving, waarbij de brandstofmotor pas aanslaat als er echt vermogen gevraagd wordt.
Maar ja, de huidige hybrides zijn te lelijk (Prius) of te duur (V60) en mogen vaak geen aanhanger trekken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

wim de jong schreef: Ik zat eens te kijken naar een V50 - D2 uit 2012 en heb er 3 op het oog. Nu zijn ze allemaal met zo'n start-stop systeem, (wat een ballensysteem!)

2. Als het bovenstaande niet mogelijk is: Is het ook mogelijk om het hele systeem uit te zetten dmv een vinkje in het software of motor management?
Beter laat dan nooit, maar dit zou inderdaad moeten kunnen.
In de carconfig staat dit stukje software. (CEM)
We hebben het wel eens de andere kant op getest, met een V70 naar start-stop gezet :-)

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Oceanracer
Geartronic member

Lijkt me héérlijk, zo'n systeem in de V70! Hoe vaak sta je wel niet even stil en is het onnodig om de motor te laten lopen. Lange rij bij verkeerslichten, open brug, gesloten overwegbomen en tijdens de rijlessen natuurlijk de feedback na het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre of een verkeerssituatie. Ventilatie blijkt intact (geen risico op beslaan), verlichting blijft branden, ruitenwissers gaan gewoon door en direct bij het intrappen van de koppeling start de motor weer. Zelfs als het in de auto te warm of te koud wordt, start de motor vanzelf weer!

En natuurlijk bespaar je brandstof! Want de drempel om dit systeem te gebruiken is stukken lager dan het afzetten van de motor met de sleutel, omdat dit meer handelingen zijn én een groot aantal zaken van de auto dan ook gelijk uitvallen. Door deze lagere drempel gaat de motor bij stilstand dus vaker uit dan wanneer je dit zelf zou moeten doen.

Het (opnieuw) starten van een warme motor is écht geen aanslag op de startmotor en de accu heeft niks te lijden van het starten, want die motor loopt binnen 1 seconde.

Wat het comfort van een Polo/Golf in dit draadje er toe doet, begrijp ik trouwens niet, maar ik wil er gerust even op ingaan. Een Polo heeft een korte wielbasis en voelt daardoor wat stuiterig aan, zeker als je uit een V70 komt. Een Polo heeft voor de bijrijder (als instructeur een belangrijke plek!) echter méér beenruimte dan een S40/V50. Ik heb diverse proefritten gemaakt in de Polo en ook een paar dagen in gelest, maar ik ben afgeknapt op het hobbelige karakter, de beperkte binnenruimte en het opmerkelijke motorgeluid van de driepitter. Hij is echter wel erg gewild als lesauto. Hij ziet er puik uit, is compleet uitgerust, je betaalt geen wegenbelasting en geen BPM en bovendien betaal je weinig bijtelling als je hem ook privé gebruikt. Ik heb weer voor een Golf gekozen (de derde op rij inmiddels) omdat ik die ruimer en comfortabeler vind. Ik zit er alle dagen in, dus dan zijn dat belangrijke zaken.

Waarom dan geen S40/V50? Om te beginnen door de al genoemde beperkte beenruimte voor de bijrijder. Verder heeft een sedan een oubollige uitstraling en die van een station die van een gezinsauto. Twee eigenschappen die jonge bestuurders absoluut niet aantrekken. Sowieso is Volvo niet echt een merk wat erg populair is onder het brede jeugdige publiek. Dus ja, je onderscheidt je zeker als je wel met zo'n auto gaat lessen, maar om dan een D2 te preferen boven de eerste de beste Polo/Golf snap ik écht niet. Een D2 staat bekend om z'n slechte koppel, dan is die juist níet geschikt als lesauto.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef: maar om dan een D2 te preferen boven de eerste de beste Polo/Golf snap ik écht niet. Een D2 staat bekend om z'n slechte koppel, dan is die juist níet geschikt als lesauto.
Ik zou denken dat je met minder koppel een betere gas - koppeling coordinatie aanleert.

Toen ik rijles had (in 1990) leste ik in een Honda Accord op gas. Daar moest je ook zorgvuldig doseren om netjes weg te rijden. Een vriend had in de zelfde tijd les in een Mercedes 190D. Hem werd geleerd om alleen de koppeling te laten opkomen en dan pas gas te geven. Het gevolg was dat toen hij z'n rijbewijs had, hij met de (benzine) auto van z'n pa de grootste moeite had met wegrijden.

Dus wat is beter? Met een koppelrijke motor zal een leerling het soepel wegrijden waarschijnlijk sneller onder de knie hebben, maar het uiteindelijke niveau wat bereikt wordt lager zijn.

(Excuus voor off-topic)
IkeV70
5th Gear member

Oceanracer schreef: En natuurlijk bespaar je brandstof!
Hoeveel dan? De autoindustrie juicht dat er besparingen tot 10% of zelfs 15% mogelijk zijn. Dat is het dan dus zeker niet. Maar hoeveel wel?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef: je betaalt geen wegenbelasting en geen BPM
Maar om dan een D2 te preferen boven de eerste de beste Polo/Golf snap ik écht niet. Een D2 staat bekend om z'n slechte koppel, dan is die juist níet geschikt als lesauto.
De D2 van mijn vader heeft meer kracht dan de Polo 2011 1.2 waar ik in gelest heb. Daarna ook een 1.8 Golf 2013 getest en kwa kracht was die gelijk. Echter was het comfort echt bar slecht(En het was een Comfort edition!!!). Je stuiterde alle kanten op. Nee, als ik kon kiezen neem ik lekker een V50.

Tevens had ik inderdaad ook moeite in het begin met rijden in een benzine. Je bent tenslotte aan een Diesel gewend. Daar krijg je niet echt het koppelings gevoel bij.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Oceanracer
Geartronic member

Marcnij schreef:Dus wat is beter? Met een koppelrijke motor zal een leerling het soepel wegrijden waarschijnlijk sneller onder de knie hebben, maar het uiteindelijke niveau wat bereikt wordt lager zijn.
Tja, beter voor de kandidaat of beter voor de algemene ontwikkeling? Soepel wegrijden (wat met een TDI érg gemakkelijk gaat, inderdaad koppeling omhoog en hij rijdt) vergroot het zelfvertrouwen van een leerling en verkort mede daardoor de rijopleiding. In financieel opzicht is dat voor hem/haar dus beter. Er vanuitgaande dat het gebruik van de koppeling juist is aangeleerd (aangrijpingspunt vasthouden terwijl gas wordt bijgegeven) kan in principe met iedere willekeurige auto worden weggereden, al zal menig beginnend automobilist wel moeten wennen aan de veel wat zenuwachtige reactie op het gaspedaal van een benzinemotor.
Oceanracer
Geartronic member

IkeV70 schreef:
Hoeveel dan? De autoindustrie juicht dat er besparingen tot 10% of zelfs 15% mogelijk zijn. Dat is het dan dus zeker niet. Maar hoeveel wel?
Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg! Want dat verschilt van de te rijden route, aantal stops en het aantal malen dat je er gebruik van kunt maken. Die besparingen zijn berekend op gemiddelde ritten. Daar kun je als "gemiddelde automobilist" dus niks mee. Maar moet ik hier nou gaan lopen uitleggen dat een niet draaiende motor ..... Ach, laat ook maar...
Oceanracer
Geartronic member

kevinwalter schreef:De D2 van mijn vader heeft meer kracht dan de Polo 2011 1.2 waar ik in gelest heb. Daarna ook een 1.8 Golf 2013 getest en kwa kracht was die gelijk. Echter was het comfort echt bar slecht(En het was een Comfort edition!!!). Je stuiterde alle kanten op. Nee, als ik kon kiezen neem ik lekker een V50.

Tevens had ik inderdaad ook moeite in het begin met rijden in een benzine. Je bent tenslotte aan een Diesel gewend. Daar krijg je niet echt het koppelings gevoel bij.
Een D2 heeft een zéér trage reactie op het gaspedaal. Daar komt nog bij dat hij een haast onbruikbare verhouding heeft van de eerste naar de tweede versnelling. Hij rijdt bijna nog beter in de twee weg dan in z'n één. Je moet haast vol gas wegrijden, om normaal met het verkeer mee te kunnen. Dat is met een Polo 1.2 TDI absoluut níet het geval, die komt erg soepel op gang vanuit stilstand. Alleen op snelheid (boven de 80 km/u) is de fut er wel uit. Een Golf 1.8 wordt nooit als lesauto gebruikt (alleen 1.6, 1.9 en 2.0) en de term Comfort is een uitrustingpakket en zegt dus niks over het rijcomfort. Ik woon zo'n beetje in mijn auto (heb nu ca 675.000 km's erop zitten in diverse Golfjes) en het is echt onzin om te zeggen dat je met een Golf alle kanten opstuitert. Juist door de stugge achterkant van de V50 voelt zo'n station eerder stuiterig aan. Wat zou kunnen is dat een (jouw) instructeur kiest voor een hoge bandendruk om zodoende het brandstofverbruik en beschadigingen aan de wang van de band te reduceren.

De moeite die beginnende bestuurders ervaren wordt veelal veroorzaakt door een foutief gebruik van de koppeling. Ik noemde hierboven al het niet vasthouden van het aangrijpingspunt, wat veelal veroorzaakt wordt door het niet laten steunen van het been middels de hak te laten staan bij het koppeling. Dit moet vanaf het begin af aan goed worden aangeleerd, want een verkeerde gewoonte is érg lastig te verbeteren/veranderen. Als je dat doet, kun je zelfs in een lelijke eend in één keer wegrijden....
IkeV70
5th Gear member

Oceanracer schreef:
IkeV70 schreef:
Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg! Want dat verschilt van de te rijden route, aantal stops en het aantal malen dat je er gebruik van kunt maken. Die besparingen zijn berekend op gemiddelde ritten. Daar kun je als "gemiddelde automobilist" dus niks mee. Maar moet ik hier nou gaan lopen uitleggen dat een niet draaiende motor ..... Ach, laat ook maar...
Het gaat erom dat jij iemand die hier het nut van S/S systemen in twijfel trekt afbrandt, voor dom uitmaakt, zo ongeveer een milieuterrorist noemt, terwijl je niets relevants weet te zeggen over of er -gemiddeld in de praktijk- wel een significant brandstofbesparing behaald wordt. Kanttekeningen over extra slijtage wuif je weg zonder verdere onderbouwing. Ik kan me het topic hier nog wel herinneren van het S/S systeem op de V40 die ook bij koude motor vrolijk de motor laat afslaan bij elk stoplicht.
Daarom vraag ik dus een beetje door...

Maar idd, je hoeft niet uit te leggen dat een niet draaiende motor minder brandstof verbruikt dan een draaiende motor.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

.........Dus ja, je onderscheidt je zeker als je wel met zo'n auto gaat lessen, maar om dan een D2 te preferen boven de eerste de beste Polo/Golf snap ik écht niet. Een D2 staat bekend om z'n slechte koppel, dan is die juist níet geschikt als lesauto.
Tsja, over smaak valt niet te twisten, natuurlijk, vandaar dat er veel merken, type en uitvoeringen zijn van auto's. Dat jij de V50 waardeloos vindt om de beenruimte en zijn slechte koppel, zijn jouw woorden. Zelf ben ik totaal niet zo wild van de VW. Hier in de omgeving komen graag mensen lessen bij mij (ik zit nu vol, neem nieumand meer aan) en iedereen neemt mij, omdat ik een volvo heb. De kandidaten vertellen mij: iedereen rijdt in een zo'n golf of peugeot, en jij hebt zo'n volvo. Kun je rijden in een volvo, dan kan je in alles rijden.
Ik krijg ook altijd prima leuke reacties over de volvo als lesauto.....ook in het gastenboek.

Nog belangrijker is: ik ben zelf VOLVO minded, en rijd daarom niet graag in een ander merk.. Dus is voor mij (inmiddels de derde) de V50 een leuke auto. Zelf heb ik totaal geen moeite met mijn benen. Maar nogmaals, smaken verschillen,

Wel, denk ik, zal een VW qua bedrijfsvoering wat goedkoper zijn dan een Volvo qua afschrijving, maar als je daar naar toe wilt, waarom dan geen Citroën-C2 of een Kia?

De opmerking: de D2 staat bekend om zijn slechte koppel, ben ik het echter totaal niet met je eens.
De D2 heeft 270 Nm, en de golf 250 Nm. Tevens is de D2 zuiniger en een lagere uitstoot dan de golf.
Zie dit lijstje in vergelijkinig met de VW - blue, allebei uit 2012:

Maar goed, allemaal off-topic, het ging om het uitschakelen van het start-stop, en daarin ben ik wijzer geworden.....daar ging het mij om..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
745 1992 LPG (475000 km)

NielsPHEV
7th Gear member

mijn MY12 V70 D3 had een keuze in de auto instellingen s/s aan/uit deze keuze was grijs en kan je dus niet selecteren maar het geeft aan dat in die auto er wel een keuze verstopt zit in de software zit. Ik zou de vraag eens via de dealer bij VCNL neerleggen ik kan me voorstellen dat Volvo ook graag leswagen verkoopt / heeft en vatbaar is voor je argumenten. Je zou ook eens bij Volvotech en Volvotune kunnen proberen wellicht kunnen die er bij via de CAN bus. Als dat allemaal niet lukt dat zou een batterijtje met een relaisje of een logische module ook moeten kunnen werken, zou alleen geen minuut wachten een paar seconden na start een pulsje zou genoeg moeten zijn
Oceanracer
Geartronic member

wim de jong schreef:Maar goed, allemaal off-topic, het ging om het uitschakelen van het start-stop, en daarin ben ik wijzer geworden.....daar ging het mij om..
Da's mooi, succes er mee!
lancer
6th Gear member

Ik begrijp wel dat TS bij bestaande studenten het S/S systeem niet wil introduceren, zeker niet vlak voor het examen. Ik kan me herinneren dat ik zelf ook vrij zenuwachtig was.

Wat ik me wel afvraag, ga je het bij nieuwe leerlingen wel inzetten? Volgens mij zit hier ook nog een leer aspect aan, zeker met een handbak. Bij een hele korte stop (koppeling weer in voordat de motor goed en wel uit is) slaat de motor niet aan. Als je de aanwijzingen op het dash volgt komt het goed, maar de eerste keer dat me dat overkwam stond ik wel even te hannessen (contact uit en aan werkt dan ook niet). Er is een stukje inschatting van de verkeerssituatie nodig om het goed in te zetten. (Net zoals een aantal andere aspecten van het nieuwe rijden)

Daarnaast is er ook een voordeel. Rem maar eens zonder te koppelen tot de motor afslaat (ik weet het, hoort een ervaren automobilist niet te overkomen), trap je dan de koppeling in, dan loopt de motor weer.

Heb je trouwens een schema van je schakeling? Volgens mij zijn er nog legio andere mensen op het forum die iets willen uitschakelen na de start (over de wijsheid daarvan laat ik me niet uit ;) ).
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Bij bestaande kandidaten wil ik het zeker niet introduceren. Natuurlijk kan je het als je ernaast zity standaard uit zetten na de startprocedure. Maar tijdens examen zal de examinator het zeker NIET doen, en dan zouden de rapen gaar zijn.
Bij nieuwe kandidaten ga ik het dan wel normaal gebruiken.....maar waarschijnlijk ook pas na een paar lessen.

Ik wil het eerst zelf een beetje mee gaan experimenteren, en kijken wat er precies gebeurt, in welke situaties het allemaal zich afspeelt. Je kan ook dit soort nieuwere zaken natuurlijk niet altijd tegenhouden.Tevens wil ik eens gaan proberen door twee keer dezelfde route te rijden door Amersfoort, of het daadwerkelijk veel brandstof scheelt. De plus- en minpunten zijn denk ik:

Plus:
- brandstof besparend......de motor draait niet voor een verkeerlicht, dus verbruik is niets.

Min:
- De startmotor maakt meer draaiuren. Dezelfde BOSCH startmotor, dus levensduur korter?
- accu krijgt moet ook vaker de startenergie leveren, hoe kort ook.....is ook een aanslag op de levensduur.
- Die verbruikte startenergie, hoe weinig ook, moet tijdens het draaien van de motor weer aangeleverd worden door de dynamo. En ook dat kost weer brandstof (anders is de accu gauw leeg) Zelfde BOSCH dynamo (100 A). Dus ook deze heeft een verminderde levensduur (koolborstels).
- opstarten motor, stoppen, opstarten, etc is denk ik minder gunstig voor diverse draaiende delen, wo waterpomp, dynamo en ook de riemen hebben iets meer te verduren tijdens opstarten in vergelijking van normaal blijven draaien.

Zet dat eens tegen elkaar uit.....wat goedkoper is??????? Zijn daar statistieken van?
Het is allemaal marginaal, maar er wordt gepraat over een brandstofbesparing van 0,03 tot 0,07%.
Dan moet je ook alles meerekenen.

En voor het milieu? Ga dan maar fietsen, zonder trapondersteuning dan, hé?

Ik heb zelf wat gefröbeld, en alleen nog maar thuis geprobeerd. De auto krijg ik maandag pas. Dan inbouwen, en afregelen. Dan zal ik ook het complete schema hierop zetten.
Mijn inspiratie is deze link: http://www.conrad.nl/nl/h-tronic-elektr ... 90027.html
Volgens spec is alles instelbaar, de pulslengte, en het tijdstip van de puls. Dit bedient dan uiteindelijk de schakelaar boven de versnellingspook.

Maar ook deze auto gaat over een week of 2-3 naar Uden, om het roetfilter eruit te pleuren, en de EGR dicht te zetten. (net als bij de 2.0D is gebeurd). Waarschijnlijk kunnen ze wel de functie van dat knopje andersom programmeren.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
745 1992 LPG (475000 km)

wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Dit heb ik op dit moment in elkaar zitten, maar moet nog daadwerkelijk getest worden op de auto.

In het begin, contact uit, zijn beide condensatoren leeg, beide transistoren geleiden niet; relais onbekrachtigd.
Contact aan, motor starten, de schakeling krijgt 12V, en C1 en C2 worden geladen.
Als je ervoor zorgt dat de RC tijd van C2 korter is dan van C1, zal T2 gaan geleiden, en relais wordt bekrachtigd. De schakeling simuleert alsof je op de start-stop schakelaar drukt.
Een korte tijd later is ook C1 "vol" en gaat T1 geleiden......deze sluit C2 kort, en T2 gaat niet meer geleiden....rel valt af.
De schakeling simuleert dan weer dat je de start-stop schakelaar weer loslaat.

Nu nog even testen op de auto, misschien hier en daar een weerstandje aanpassen, op de werkbank lijkt het te werken.
Ik moet alleen nog even experimenteren/testen hoe lang het duurt dat de schakeling zich weer herstelt na power off.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
745 1992 LPG (475000 km)

lancer
6th Gear member

Dank. De auto heeft overigens een speciale hulp-accu voor S/S, evenals een andere startmotor (voor zover ik weet) en nog wat andere wijzigingen. Qua slijtage zou het niet uit moeten maken, buiten dat er meer onderdelen zijn die kapot kunnen, maar dat kunnen ze ook als je S/S niet gebruikt.

Zelf gebruik is S/S als ik weet/verwacht dat ik langer dan 10s moet wachten, of niet de eerste ben voor een onbekend stoplicht. Ik rijd iedere dag door Den Haag, door de vele stoplichten daar (die lang op rood staan), weet ik inmiddels zeker dat de besparing substantieel is (50km extra op een tank is niet ongewoon).

Overigens zal de terugvaltijd van de schakeling afhangen van welke 12v lijn je neemt. Vertraagde uitschakeling kan hier wel eens in de weg zitten. Verder een beetje spelen met de condensator capaciteit waardes denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”