Bij bestaande kandidaten wil ik het zeker niet introduceren. Natuurlijk kan je het als je ernaast zity standaard uit zetten na de startprocedure. Maar tijdens examen zal de examinator het zeker NIET doen, en dan zouden de rapen gaar zijn.
Bij nieuwe kandidaten ga ik het dan wel normaal gebruiken.....maar waarschijnlijk ook pas na een paar lessen.
Ik wil het eerst zelf een beetje mee gaan experimenteren, en kijken wat er precies gebeurt, in welke situaties het allemaal zich afspeelt. Je kan ook dit soort nieuwere zaken natuurlijk niet altijd tegenhouden.Tevens wil ik eens gaan proberen door twee keer dezelfde route te rijden door Amersfoort, of het daadwerkelijk veel brandstof scheelt. De plus- en minpunten zijn denk ik:
Plus:
- brandstof besparend......de motor draait niet voor een verkeerlicht, dus verbruik is niets.
Min:
- De startmotor maakt meer draaiuren. Dezelfde BOSCH startmotor, dus levensduur korter?
- accu krijgt moet ook vaker de startenergie leveren, hoe kort ook.....is ook een aanslag op de levensduur.
- Die verbruikte startenergie, hoe weinig ook, moet tijdens het draaien van de motor weer aangeleverd worden door de dynamo. En ook dat kost weer brandstof (anders is de accu gauw leeg) Zelfde BOSCH dynamo (100 A). Dus ook deze heeft een verminderde levensduur (koolborstels).
- opstarten motor, stoppen, opstarten, etc is denk ik minder gunstig voor diverse draaiende delen, wo waterpomp, dynamo en ook de riemen hebben iets meer te verduren tijdens opstarten in vergelijking van normaal blijven draaien.
Zet dat eens tegen elkaar uit.....wat goedkoper is??????? Zijn daar statistieken van?
Het is allemaal marginaal, maar er wordt gepraat over een brandstofbesparing van 0,03 tot 0,07%.
Dan moet je ook alles meerekenen.
En voor het milieu? Ga dan maar fietsen, zonder trapondersteuning dan, hé?
Ik heb zelf wat gefröbeld, en alleen nog maar thuis geprobeerd. De auto krijg ik maandag pas. Dan inbouwen, en afregelen. Dan zal ik ook het complete schema hierop zetten.
Mijn inspiratie is deze link:
http://www.conrad.nl/nl/h-tronic-elektr ... 90027.html
Volgens spec is alles instelbaar, de pulslengte, en het tijdstip van de puls. Dit bedient dan uiteindelijk de schakelaar boven de versnellingspook.
Maar ook deze auto gaat over een week of 2-3 naar Uden, om het roetfilter eruit te pleuren, en de EGR dicht te zetten. (net als bij de 2.0D is gebeurd). Waarschijnlijk kunnen ze wel de functie van dat knopje andersom programmeren.