EGR v50 1.6 D van 2009

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
sebas33
Starter

Beste leden,

Ik ben in het bezit van een V50 1.6 D van bouwjaar 2009.

Ik heb een probleem met waarschijnlijk de EGR klep. De motor gaat tijdens optrekken in een nood-loop (max 3000 toeren).
Ook is het al eens gebeurt dat hij helemaal dood valt.
Ik wil daar om de EGR klep reinigen.
Kan iemand mij vertellen wat de volgorde van loshalen is? Ik wil graag de cooler buis laten zitten.
Zou ik ook bij de klep kunnen als ik alleen het bovenste elektrische gedeelte verwijder dus de 4 torx boutjes aan de
zwarte bovenzijde.

Om alles los te halen kan ik maar 3x M10 boutjes vinden klopt dit.

Bert Kraal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mad
6th Gear member

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34512

Kun je alsnog besluiten om het te (laten) doen..... :'(

Voor de S40...

Succes.....
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

In Uden hebben ze veel ervaring met jouw probleem. Ik zou even contact opnemen met VolvoTune aldaar.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Martijn-A
2nd Gear member

Zoals ik je bericht lees gok je dat de EGR kapot is. Weet je zeker dat dit zo is? Anders zonde van je inspanning, beter even checken wat uitlezen zegt over de wagen.

Mijn ervaring is dat de klepmotor vaak kapot gaat, de klep zelf heb ik tot 2 keer toe meegemaakt zag er goed uit, geen dikke lagen roet zoals in nu wel al snel heb in mijn D5.

De klep zit met 2 M6 bouten vast aan het blok. Deze zijn wel redelijk los te krijgen. Haal wel van te voren een nieuwe pakking, die valt geheid tussen het blok. Wat een ramp is om los te krijgen is de verbinding met de cooler- buis. Daar zit een soort slangklem omheen die je met een puntig stuk gereedschap moet los "wippen". Veel ruimte heb je niet dus succes. Je hebt voor die Torx bouten wel goede kwaliteit bitjes nodig, koppen gaan snel stuk en bouten zitten zeer vast.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om met een losse EGR stekker te rijden? Ooit eens gelezen dat het hielp, zelf nooit geprobeerd.. Let trouwens ook goed op olieniveau in de motor, loopt wel eens op bij deze. Noodloop wordt trouwens ook nog wel eens veroorzaakt door een defecte waste-gate klep op de Turbo

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
sebas33
Starter

Bedankt voor jullie reacties.

Heb de egr klep schoon gemaakt en het leek beter te zijn.

Maar nu met snel optrekken (bijna vol gas) valt boven de 3500 toeren de motor uit.
Opnieuw starten en hij loopt weer.
Als ik rustig optrek is er geen vuiltje aan de lucht ra ra ra wat kan dit nu weer zijn?

Bert kraal
Martijn-A
2nd Gear member

Geen motor diagnoselamp op het dashboard? Wordt erg gokken op deze manier.... Sowieso uitlaten lezen is op dit moment het beste wat je kan doen. Er waart hier ergens een lijst rond van forum- leden die een eigen Vida hebben en je auto voor weinig kunnen uitlezen

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
sebas33
Starter

Beste leden,

Laten uitlezen bij garage maar, maar geen storing aan erg klep of iets dergelijks

Wat mij wel opvalt is dat de motor stilvalt of in de noodloop valt bij een koude motor, als de motor goed warm is komt
het probleem bijna niet voor.

Heeft iemand nog suggesties.

Bert
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”