V50 R schreef:
Waarom de duitse prijslijst als vergelijking gebruiken? De netto prijzen zijn in NL voor de reguliere versie lager door de hoge belastingen hier. De PIH is in NL duurder door de grote vraag naar de auto.
exact. Duitsland en Belgie zijn geen goede referentie. De prijzen verschillen met Nederland erg per merk en type en de accessoires worden ook anders geprijsd.
En de prijs wordt inderdaad sterk bepaald door de markt(vraag). Dat is voor elk merk zo. Heel knap hoe marketing en marketingdeskundigen die prijs bepalen.
Blijft een feit dat de investeringskosten om de techniek te ontwikkelen ergens in de prijs moeten terugkomen. En die kun en wil je niet omslaan over de andere types die je verkoopt die dat systeem niet hebben want dan worden die tov hun concurrenten te duur.
De PIH had op het moment van ontwikkeling-persnieuws-uitbrengen gewoon geen directe concurrent als je het beschouwt op combi Diesel-elektrisch. En gelet op het enthousiasme hebben ze dat slim gedaan.
Kijk als referentie ook eens naar de introductie van de XC90. Waarom maar 1.934 first edition modellen uitbrengen? Mijn. E 130.000,=. Uitverkocht binnen ...... 43 minuten? 43 uur? Of bestel eens kaartjes van Rihanna, Guus Meeuwis of de Amstel Gold Race? Binnen 2 uur uitverkocht.
Dan is E 5.000,= extra voor een auto die nu al niet meer cq veel minder zal worden verkocht nu hij 7% bijtelling kent niet te veel meer. Toch?
En alle zeurpieten die 'over zijn gestapt' van een ander merk moeten gewoon echt nog eens uitrekenen welke voordeel ze eigenlijk 5 jaar genieten. Zowel financieel als qua comfort, luxe en snelheid.
En nogmaals. Ik ben de laatste die vind en zegt dat de auto perfect is. Dat vind ik namelijk zeker niet. Maar hij is best goed. En voordelig. Eerlijk.