Binnenkort gaan wij een kinderzitje (Gr.1 : 9-18 KG) kopen voor onze zoon. Het liefst koop ik een zitje met "isofix" omdat er al isofix bevestigingspunten in onze S40 zitten.
Nu lees ik op internet dat als je een zitje met isofix hebt er ook nog een derde bevestigingspunt moet zijn (een zgn. "top tether", dit om te voorkomen dat de bovenkant van het zitje vooruit klapt bij een aanrijding. De twee isofix haken zouden dus blijkbaar niet voldoende zijn.
Die "tethers" zouden op verschillende punten kunnen zitten (zie afbeelding: plafond, achterkant stoel etc.), maar ik geloof niet dat ik ze kan vinden. Ik zie wel drie openingen in het plafond boven elke achterstoel, maar dit zijn kunststof openingen waar ik volgens mij geen metalen haak in kan vastzetten (het is enkel een vierkant openingetje in een kunststof plaatje lijkt het).
[bcolor=#FFFF00]Zie foto's: weet iemand waar deze openingen voor dienen en of het wel/geen "tethers" zijn voor de kinderstoel?[/bcolor]
Mocht er geen derde bevestigingspunt aanwezig zijn, dan is het geloof ik nog een optie om een steunpilaar onder het stoeltje toe te voegen (of gewoon het gordelsysteem gebruiken, maargoed het zou zonde zijn om niet de isofix haken te gebruiken naar mijn mening...).
Alvast dank voor het meedenken!