S90 Stabilisatorstangen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Wie kan mij verder helpen, de moeren van de Stabilisatorstangen van de S90 van ons gaan niet los, alles draait mee aan de binnenkant van de stabilisatorkop.

Er zit geen speling in of op, maar wegens het verlagen van de wagen neem ik die gelijk mee.
Maar is het een teken dat ze wel degelijk kapot zijn ?

Anders zet ik er de slijptol op... tenzij er een trucje voor is.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wellicht een grote tang op het kogel uiteinde, vaak zit er een inbus of torx in om tegen te houden, en anders de slijptol.
Het meedraaien verklaart nog niet dat ze stuk zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Ik heb wel eens met een tang het kogelstuk (het stuk in het rubber) gefixeerd en zo los gekregen. Het inbus gedeelte was toen rond gedraaid door de vorige eigenaar. Door de krachten brak hij toen spontaan af. Probleem was toen opgelost.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Gewoon de slijptol er op zetten en de moeren een stukje inslijpen en daarna de moeren splijten.
Zo blijft de rest nog heel.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Allemaal fout.

Aan de kopse kant zet je ringsleutel 17 en aan de andere kant, bij het rubber, zet je steek 17. Of het is 15 mm, kan ook.

Je moet het even weten maar je krijgt ze zo los. Wel even de wielen uitdraaien naar links of rechts.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Msuidgeest schreef: Allemaal fout.

Aan de kopse kant zet je ringsleutel 17 en aan de andere kant, bij het rubber, zet je steek 17. Of het is 15 mm, kan ook.

Je moet het even weten maar je krijgt ze zo los. Wel even de wielen uitdraaien naar links of rechts.
Dat is niet bij alle stangen het geval,,,,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Allemaal bedankt voor de tips.

Maar ik denk dat deze inderdaad de ''dader'' is.
Van het weekend weer eens proberen.
Thanks.
MarioC70 schreef:
Msuidgeest schreef: Allemaal fout.

Aan de kopse kant zet je ringsleutel 17 en aan de andere kant, bij het rubber, zet je steek 17. Of het is 15 mm, kan ook.

Je moet het even weten maar je krijgt ze zo los. Wel even de wielen uitdraaien naar links of rechts.
Dat is niet bij alle stangen het geval,,,,
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Gewoon een luchtsleutel of een elektrische deWalt klopscrhoevendraaier variant met 3ah. Daar krijg je alles mee los. De snelheid van de klappen die zulke dingen geven kun je met de hand niet nabootsen. Ook het aandraaien is een peuleschil. Die dewalts zijn vaak bij de bouwmaat in de aanbieding. Heb er eentje gekocht die was van 450 voor 180 in de aanbieding. Gebruik mn luchtsleutels niet meer. Liever accu wisselen dan op lucht moeten wachten.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Inmiddels gelukt ( steeksleutel aan de achterzijde ), en een ring aan de voorzijde, THANKS !!

Zo'n DeWalt boor, is die ook te gebruiken voor wielmoeren ( wielen wissel ).
Met 5 wagens voor de deur.... zou dat wel heel mooi zijn.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Jep, doe ik er altijd mee. Wel even setje doppen kopen voor velgen.

Officieel moet je speciale luchtsleutel doppen gebruiken, die zijn steviger.

Maarja ik heb nog nooit eentje kapot gekregen, koop altijd de goedkoopste lange doppen en draai er een laagje ductape omheen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”