Geen toekomst voor Diesel Hybride

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

MichelR schreef: Ik kwam net dit stukje tegen op de Telegraaf.

Waarin Lex Kerssemakers zegt dat er geen toekomst is voor de Diesel Hybride.
En dat ze over gaan op een Benzine Hybride.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ide__.html
Ach ja, we kennen intussen de journalistieke waarde van artikels uit De Telegraaf...

Indien het toch waar zou zijn: bye bye huidige lage PIH CO2-cijfers...
Zoals hier reeds gezegd werd: dieselwagens worden door velen nog steeds geassocieerd met smerige roetbakken, maar die tijd zijn we reeds lang voorbij.
En dan wordt ook nog maar al te vaak vergeten dat benzinewagens vele malen gevaarlijker zijn bij brand dan dieselauto's, en dan durf ik nog niet denken aan de combinatie met die batterijen...
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Gebruikersavatar
guidof
4th Gear member
Berichten: 698
Lid geworden op: 18.10.2007 - 18:16
Locatie: Vaxholm, Zweden
Contacteer:

V480-S60 schreef: Overigens zijn in de Scandinavische landen diesels ook minder geliefd dan benzinewagens. Kijk maar hoe lang het geduurd heeft voordat Volvo (en SAAB) met een "acceptabele" dieselmotor kwamen.
Diesels zijn tegenwoordig in Zweden erg populair. 93% van de meest verkochte auto, de Volvo V70 heeft een diesel motor.

Bron: bilsweden.se
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

guidof schreef:
V480-S60 schreef: Overigens zijn in de Scandinavische landen diesels ook minder geliefd dan benzinewagens. Kijk maar hoe lang het geduurd heeft voordat Volvo (en SAAB) met een "acceptabele" dieselmotor kwamen.
Diesels zijn tegenwoordig in Zweden erg populair. 93% van de meest verkochte auto, de Volvo V70 heeft een diesel motor.

Bron: bilsweden.se
Ik heb ook het idee dat er erg veel 1.6D V70's in Zweden rijden is dat een tax ding
Gebruikersavatar
guidof
4th Gear member
Berichten: 698
Lid geworden op: 18.10.2007 - 18:16
Locatie: Vaxholm, Zweden
Contacteer:

Ongetwijfeld is dat een ook een belasting ding. Ik rij particulier en ben niet op de hoogte van de exacte bijtellings regels in Zweden, wel weet ik dat op auto's met miljö merk, er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden gedurende de eerste 5 jaar.

Alle Volvo typen zijn hier leverbaar als miljöbil, reden waarom er hier nog zoveel (zakelijk) van verkocht worden, en na 2 a 3 jaar beschikbaar komen als tweedehands!

Van de V60 PIH waren er in Zweden in 2013 slechts 492 op kenteken gezet, inclusief alle pilot auto's bij partner Vattenfall en GöterborgEnergi. In 2014 t/m augustus 365 stuks.
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik denk overigens dat een benzine nog beter past bij een PIH, stiller, slaat sneller aan, minder "nukkig" bij een koude start. Tank zal wel iets groter moeten zijn want die 47 litertjes zijn niet echt veel. Met het lagere brandstof verbruik van een PIH zal het kantelpunt in het voordeel van diesel ook veel hoger liggen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20836
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik denk zo maar dat Volvo met de nieuwe Drive-E benzinemotoren echt wel een goede keus heeft voor een Hybrideplatform.
En ik denk idd dat datgene wat Niels neerschrijft een belangrijke overweging is.

(Overigens heeft ook het merk uit Stutgart al aangekondigd in te zetten op Plug-Ins met benzinemotoren in de S en E-klasse.) C-klasse kan ook maar dat werd niet aangegeven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

NielsPHEV schreef: Ik denk overigens dat een benzine nog beter past bij een PIH, stiller, slaat sneller aan, minder "nukkig" bij een koude start. Tank zal wel iets groter moeten zijn want die 47 litertjes zijn niet echt veel. Met het lagere brandstof verbruik van een PIH zal het kantelpunt in het voordeel van diesel ook veel hoger liggen
En die wagen wordt natuurlijk het meest gebruikt door de lease-markt. Krijg je dus de kromme situatie dat zakelijke grootverbruikers, bij uitstek het domein voor diesel, overstappen op inefficiente benzinemotoren met electrische hulpmotor waarmee ze 's morgensvroeg stil de wijk uit kunnen rijden. De enigen die daarvan profiteren zijn de buren. Maar zonder gekheid, ik ben echt benieuwd wat een hulpmotor scheelt op het totaalverbruik als het gros van de km's op 's Rijks wegen wordt gereden.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10763
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Leuke discussie..... Een stekker auto is voor regionaal gebruik prima. Voor landelijk gebruik kom je gewoon (prik)tekort. Voor de leaserijders is een stekker auto fantastisch. Bijtellings technisch 100punten, operationeel heb ik mijn twijfels over. Maar in mijn optiek mist hij gewoon zijn doel.

Ook ik ben niet roomser dan de Paus hoor. Heb wel de Fod in de 25% zitten....:-) Voor mij zou een stekker auto totaal niet geschikt zijn. Daarvoor rij ik op een gemiddelde dag teveel km en mist de stekker compleet zijn doel.

Mijn mening over bijtelling mag helder zijn. Alles op één hoop en één tarief. Geen gezeik en gemekker en door meer brandstof verbruik meer in de staats kas. En er worden weer dikkere diesels verkocht.

PS enne mijn MG'tje... die loopt tegenwoordig op RACEbenzine.... en dat vindt ie toch lekker......:-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9370
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

RudyZ schreef:Maar zonder gekheid, ik ben echt benieuwd wat een hulpmotor scheelt op het totaalverbruik als het gros van de km's op 's Rijks wegen wordt gereden.
Op lange afstanden gewoon net niks. Hybride auto's, of in de toekomst KERS, zijn juist goed voor stadsritten.
Zodra de energie op stroom op is moet de benzine motor alles weer zelf doen. Het enige wat dan helpt is rustiger gaan rijden, zo'n 100km/u is een mooie snelheid.

Offtopic: waar ik wel vaak om moet lachen zijn de (vooral) Prius rijders die dan gaan licht aan hebben, geen richting aangeven, omdat dat stroom kost. Maar ondertussen wel de rem vast houden als ze stil staan, wat kosten die remlampen wel niet aan stroom? >_<
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Carlsson 900

[..]

Offtopic: waar ik wel vaak om moet lachen zijn de (vooral) Prius rijders die dan gaan licht aan hebben, geen richting aangeven, omdat dat stroom kost. Maar ondertussen wel de rem vast houden als ze stil staan, wat kosten die remlampen wel niet aan stroom? [..]

Dat zal wel te moeilijk voor ze zijn, maar dat is niet om te lachen, maar meer om te huilen ! :devil:
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

JeroenSpock schreef: Op lange afstanden gewoon net niks. Hybride auto's, of in de toekomst KERS, zijn juist goed voor stadsritten.
Zodra de energie op stroom op is moet de benzine motor alles weer zelf doen. Het enige wat dan helpt is rustiger gaan rijden, zo'n 100km/u is een mooie snelheid.
Dacht ik wel, volgens mij ben je het zuinigste bezig als je de km's maakt in een lichtgewicht, aerodynamisch 3 cilinder dieseltje en ook nog eens let op gunstige routes, merk dat het nogal wat uitmaakt als je tegen de volle wind inrijdt.

Wat ook scheelt is als je in de spits rijdt of daarbuiten, ik had altijd een gunstiger verbruik in de spits als de snelheid onder de 100 km/h bleef hangen. Boven de 120 km/h ging het verbruik heel snel omhoog (er vanuit gaande dat je het prettig vind om met de stroom mee te rijden).

Banden keihard oppompen scheelt ook, maar daar moet je wel van houden. De eco-diesel die ik voorheen reed had hele smalle bandjes met dik over de 3 bar druk. Het voelde alsof er altijd sneeuw lag, maar het scheelde wel iets in het verbruik.

Wat niks uitmaakte was het start-stop systeem, vroeg opschakelen, uit laten rollen etc. Op de grote ritten had dat geen invloed op het verbruik.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9370
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Keihard oppompen is ook niet goed, dan gaan ze toch bol staan? Net zo slecht als te zacht.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Max. ca. 2.6 bar, anders idd. te bol.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Continental raadt 2.5 voor lichtbeladen V70's en 2.8 voor bij zware belading. Hou em zelf altijd op 2.8, voel je wel wat meer ribbels en zo, maar hij stuurt dan pietsje scherper en het lijkt net alsof ie wat makkelijker rolt.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30344
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volvo geeft tegenwoordig een ECO bandenspanning op, bij de V70 is dat 2.6 bar rondom.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”