Airco probleem

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

Heeft iemand een afbeelding van waar dit precies zit? Kan hem namelijk niet vinden
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
Patjev50
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:58

Aan de bijrijderskant de bekleding achter je middenconsole weghalen dan zit er onderin een klein zwart geribbeld slangetje dat is em.
Check wel eerst onder je auto of de airco wel of niet druppelt.
Mocht het niet lukken maak ik een foto
Geitje
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35

Ik heb sinds een week ook een probleem met mijn airco. Ik vind het leuk om zelf wat te gaat sleutelen als dat lukt, bovendien kan ik wellicht kosten besparen.

Het leek met niet zinnig een nieuw topic te openen, maar het probleem is wel iets anders. De airco doet het namelijk helemaal niet meer. Ik hoor ook dat de auto niet belast wordt als ik hem inschakel. Ik heb onder de auto gekeken en de magneetkoppeling draait niet meer mee, ook niet als de airco net aan staat. De riemen draaien verder prima.

Nu heb ik wat gezocht op het forum, en volgens mij kan dit in ieder geval duiden op een kapotte magneetspoel. Want kan ik concluderen als de luchtspleet het probleem is, dat de airco het in het begin wel doet? En bij te weinig vloeistof zou de magneetkoppeling wel gewoon meedraaien toch?
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Te weinig koudemiddel in het systeem, zal de magneetkoppeling nooit spanning krijgen.
Je zou eens kunnen proberen om kortstondig (!) de druksensor te overbruggen. Niet te lang, kan dep omp niet tegen als er te weinig in zit, vandaar deze beveiliging.

Tweede: om te kijken of de magneetkoppeling goed werkt, kan je direct +12V op de aansluiting drukken....

Maar waarom niet eerst uitlezen, meestal komt het probleem vanzelf naar boven over hoeveelheid koudemiddel, druksensor etc..
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Geitje schreef: Ik heb sinds een week ook een probleem met mijn airco. Ik vind het leuk om zelf wat te gaat sleutelen als dat lukt, bovendien kan ik wellicht kosten besparen.

Het leek met niet zinnig een nieuw topic te openen, maar het probleem is wel iets anders. De airco doet het namelijk helemaal niet meer. Ik hoor ook dat de auto niet belast wordt als ik hem inschakel. Ik heb onder de auto gekeken en de magneetkoppeling draait niet meer mee, ook niet als de airco net aan staat. De riemen draaien verder prima.

Nu heb ik wat gezocht op het forum, en volgens mij kan dit in ieder geval duiden op een kapotte magneetspoel. Want kan ik concluderen als de luchtspleet het probleem is, dat de airco het in het begin wel doet? En bij te weinig vloeistof zou de magneetkoppeling wel gewoon meedraaien toch?
Motorkap open doen, dan zie je een leiding lopen tegen je schutbord, met een stekker met sensor er in, als je de stekker los haalt en deze door verbind.
Dan de auto starten, als de magneet koppeling dan inslaat weet je dat je te weinig koudemiddel in je systeem hebt, en de magneet koppeling goed is.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Geitje
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35

Ik heb dit net gedaan. En de airco slaat niet aan. Dus dat betekent een probleem met de magneetkoppeling. Maar dan kan het nog steeds de spoel zijn of de luchtspleet? Of niet?
snorremans schreef:

Motorkap open doen, dan zie je een leiding lopen tegen je schutbord, met een stekker met sensor er in, als je de stekker los haalt en deze door verbind.
Dan de auto starten, als de magneet koppeling dan inslaat weet je dat je te weinig koudemiddel in je systeem hebt, en de magneet koppeling goed is.
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
Geitje
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35

Dank voor de reacties trouwens.

Uitlezen meen ik zelf te kunnen via de OBD poort en had ik al gedaan. Maar zeggen jullie maar of dat ook zo werkt bij Volvo O-) , of datdat echt met VIDA/DICE moet. Ik heb namelijk een OBD-bluetooth adapter, en zo kan ik via mijn Android smartphone (Torque-app), de ECU uitlezen. Dat heb ik 2x gedaan, maar er staan geen foutmeldingen. Er brandt ook nergens een lampje/er zijn geen meldingen volgens het display in de auto.
wim de jong schreef: Te weinig koudemiddel in het systeem, zal de magneetkoppeling nooit spanning krijgen.
Je zou eens kunnen proberen om kortstondig (!) de druksensor te overbruggen. Niet te lang, kan dep omp niet tegen als er te weinig in zit, vandaar deze beveiliging.

Tweede: om te kijken of de magneetkoppeling goed werkt, kan je direct +12V op de aansluiting drukken....

Maar waarom niet eerst uitlezen, meestal komt het probleem vanzelf naar boven over hoeveelheid koudemiddel, druksensor etc..
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”