Goedemiddag allen,
ik ben Daniël en rij inmiddels zo'n 1,5 jaar een v70 2.4 170pk uit 2001. ik heb mij vandaag aangemeld op deze site omdat ik met een probleem zit waar ik én de zogezegde Volvo dealer de afgelopen twee weken niet uitkomen.... ik probeer het uit te leggen..
Van het een op het andere moment kreeg ik het oranje driehoekje in het dashboard met de melding motorservice verreist spoed, motor ging in noodloop op 2 of 3 cilinders en het gaspedaal deed het niet of nauwelijks meer, in eerste instantie was een onderbreking van de accupolen genoeg om hem weer normaal lopende te krijgen, soms voor 10 kilometer en soms voor 10 meter.. nu helpt dat ook niet meer en blijft de auto op 2 a 3 cilinders lopen.. Ik heb de auto naar de Volvo dealer gebracht en hun eerste diagnose was injectoren defect.., kosten 750 euro voor nieuwe injectoren incl. montage. Ik heb zelf nieuwe injectoren geplaatst (kosten voor diagnose en nieuwe bougies 146 euro), maar het probleem was daarmee niet opgelost.. auto heeft toen een dag bij de dealer gestaan met weer nieuwe foutcodes en toen is er besloten om de beruchte gasklep te vernieuwen (is misschien niet de oorzaak van het probleem, maar de kans is groot), kosten 433 euro incl. montage.. Auto heeft er een halve dag gestaan en toen werd ik gebeld met niet zulk goed nieuws, de gasklep was geïnstalleerd maar het lukte hun niet om de software te laden in de auto???.. met andere woorden ik had weer kosten (44 euro) maar weer geen oplossing.... Ik vind het heel raar dat een Volvo dealer het niet voorelkaar krijgt het probleem te achterhalen en al helemaal raar dat ze de software niet in de auto kunnen laden, ikzelf zou mij doodschamen als officiële dealer om te zeggen dat ze het probleem niet kunnen vinden maar wel elke keer kosten doorberekend naar de klant, hoewel er van te voren een bedrag wordt afgesproken van 433 euro voor een nieuwe gasklep maar hun het niet lukt die software update op de auto te krijgen en alsnog de klant een rekening voorschrijven, ik zou als Volvo garage er alles aan doen om in ieder geval het juiste probleem op te zoeken en dan een prijsafspraak te maken voor de oplossing, maar schijnbaar weten ze het zelf ook niet en gaan ze puur af op het diagnoseprogramma....
Mijn vraag is, heeft iemand dit zelfde probleem met een Volvo gehad of komt je dit bekend voor?? ik ben een beetje radeloos op dit moment.... en heb geen zin meer om elke keer geld bij de dealer neer te leggen zonder oplossing....
V70 met motorprobleem
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Kenners, kunnen deze storingen ook door een probleem in de DIM veroorzaakt worden? Gezien de leeftijd en de vele berichten van de raarste storingen die optreden? En het feit dat het met uitlezen niet gevonden wordt, doet mij in die richting denken. Maar ja, ik ben maar gewoon geschoold als lleerkracht en directeur basisonderwijs. Is nét minder technisch...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Alleen de meldingen volgens mij, niet het lopen op 2-3 cilinders.jpwg001 schreef: Kenners, kunnen deze storingen ook door een probleem in de DIM veroorzaakt worden?
Lijkt mij eerder een probleem met je CEM ofzo? Als het software laden al niet werkt...
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Ik dacht eerst aan het motor management, maar daar konden ze wel een software update/upgrade uitvoeren....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Ja ze hebben een update geïnstalleerd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Kan een defect gasklephuis er voor zorgen dat een motor op 2/3 cilinders gaat lopen?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27389
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De meest gekke storingen kunnen voorkomen uit een defect gasklephuis, zou dat niet uit willen sluiten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Ik ga morgen een tweedehands gasklep monteren... ps. Heb de nokkenassensor en het brandstof filter ook vernieuwd, helaas zonder enig resultaat.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Wat nu belangrijk is, wat komt er met uitlezen van het gehele systeem uit aan storingen.Steve McQueen schreef: Kan een defect gasklephuis er voor zorgen dat een motor op 2/3 cilinders gaat lopen?
In een nieuw gasklephuis is software meestal niet nodig.
Dus eerst is goed uit laten lezen en dan kijken wat er mis is.
Weet niet waar je woont,anders mag je wel langs rijden om is uit te lezen,mits er mee te rijden valt natuurlijk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Een gebruikt gasklephuis zal ook weinig nut hebben vrees ik.Steve McQueen schreef: Ik ga morgen een tweedehands gasklep monteren... ps. Heb de nokkenassensor en het brandstof filter ook vernieuwd, helaas zonder enig resultaat.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
De auto is helaas niet mee te rijden, woon zelf in Leeuwarden dus dat is niet echt dichtbij
maar ik heb een uitleesrapport, zal vanmiddag de foutcodes hier plaatsen.

Laatst gewijzigd door Steve McQueen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Al ander gasklephuis geprobeerd? Die zijn boosdoener nr 1 bij geen snelheid/minder cilinders/ noodloop etc.
Was hier oorzaak voor alle problemen bij 180.000 4 jaar geleden. Nu 185.000 verder en geen problemen meer gehad. Was een nieuwe, maar gereviseerde zijn ook prima. Nieuw worden ze voor dit type niet meer gemaakt.
Hij startte moeilijk, liep onregelmatig stationair, kon nog geen 50km/u rijden en noodloop. Nou wat een ellende. Gelukkig waren deze auto's nog niet te slim, anders zou die gewoon uitvallen. Nu kun je tenminste nog thuis komen als t onderweg gebeurt.
Was hier oorzaak voor alle problemen bij 180.000 4 jaar geleden. Nu 185.000 verder en geen problemen meer gehad. Was een nieuwe, maar gereviseerde zijn ook prima. Nieuw worden ze voor dit type niet meer gemaakt.
Hij startte moeilijk, liep onregelmatig stationair, kon nog geen 50km/u rijden en noodloop. Nou wat een ellende. Gelukkig waren deze auto's nog niet te slim, anders zou die gewoon uitvallen. Nu kun je tenminste nog thuis komen als t onderweg gebeurt.
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Sorrie voor mij late reactie..
Ik heb een tweedehands gasklep er opgezet, helaas zonder succes... Het was wel een gereviseerde gasklep uit '99, misschien dat het daar ook wel aan lag aangezien mij auto uit 2001 komt...
Zal binnenkort het uitleesrapport plaatsen.
Ik heb een tweedehands gasklep er opgezet, helaas zonder succes... Het was wel een gereviseerde gasklep uit '99, misschien dat het daar ook wel aan lag aangezien mij auto uit 2001 komt...
Zal binnenkort het uitleesrapport plaatsen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Hier zijn de foutcodes uit de eerste diagnose:
ABS-0093 storingcode is actief
AUM-41FF storingcode is niet actief
AUM-47E storing is niet actief
CCM storing niet gevonden
CEM-1A5D storingcode niet actief
CEM-1A62 storingcode niet actief
DDM-0049 storingcode actief
ECM-9150 storingcode actief
ABS-0093 storingcode is actief
AUM-41FF storingcode is niet actief
AUM-47E storing is niet actief
CCM storing niet gevonden
CEM-1A5D storingcode niet actief
CEM-1A62 storingcode niet actief
DDM-0049 storingcode actief
ECM-9150 storingcode actief
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Heb de de auto nagekeken en de injectoren, bougies getest... injectoren spuiten allemaal benzine en de bougies geven allemaal een vonk.... Dus de auto zou niet op een paar cilinders moeten lopen... Zou het een verbrande klep kunnen zijn?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04
Ben weer een stapje dichterbij....3 van de 5 injectoren worden niet aangestuurd, kan zijn door een kabelbreuk of de ECU is kapot. Is een ECU makkelijk om te wisselen of moet er software ingeladen worden?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Volgens mij moet je het in deze storingen zoeken.Steve McQueen schreef: CEM-1A5D storingcode niet actief
CEM-1A62 storingcode niet actief
DDM-0049 storingcode actief
ECM-9150 storingcode actief
CEM-1A5D = Communication with the electronic throttle module (ETM). Signal missing.
CEM-1A62 = Communication with the engine control module (ECM). Signal missing.
ECM-9150 = (iets met...) Throttle Unit/Control Valve Inlet
De eerste 2 zijn wellicht niet actief omdat de motor niet loopt? Dus geen real-time storing? De laatste wijst toch weer naar de ETM...
Ik ga voor ofwel de ETM, ofwel ergens een kabelbreuk, al denk ik dan vooral aan een sluiting ergens.
Ik wil wel eens met je meekijken, ben geen monteur, maar 2 paar ogen zien meer dan 1. Ook kan ik voor je uitlezen. En, above all, ik woon ook in Leeuwarden

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Was dat gasklephuis voorzien van exact hetzelfde onderdeelnummer als die van jou? En die je had zitten in de auto, was die nog origineel? Witte of gele sticker?Steve McQueen schreef: Ik heb een tweedehands gasklep er opgezet, helaas zonder succes... Het was wel een gereviseerde gasklep uit '99, misschien dat het daar ook wel aan lag aangezien mij auto uit 2001 komt...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad