V70 met motorprobleem

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Goedemiddag allen,

ik ben Daniël en rij inmiddels zo'n 1,5 jaar een v70 2.4 170pk uit 2001. ik heb mij vandaag aangemeld op deze site omdat ik met een probleem zit waar ik én de zogezegde Volvo dealer de afgelopen twee weken niet uitkomen.... ik probeer het uit te leggen..

Van het een op het andere moment kreeg ik het oranje driehoekje in het dashboard met de melding motorservice verreist spoed, motor ging in noodloop op 2 of 3 cilinders en het gaspedaal deed het niet of nauwelijks meer, in eerste instantie was een onderbreking van de accupolen genoeg om hem weer normaal lopende te krijgen, soms voor 10 kilometer en soms voor 10 meter.. nu helpt dat ook niet meer en blijft de auto op 2 a 3 cilinders lopen.. Ik heb de auto naar de Volvo dealer gebracht en hun eerste diagnose was injectoren defect.., kosten 750 euro voor nieuwe injectoren incl. montage. Ik heb zelf nieuwe injectoren geplaatst (kosten voor diagnose en nieuwe bougies 146 euro), maar het probleem was daarmee niet opgelost.. auto heeft toen een dag bij de dealer gestaan met weer nieuwe foutcodes en toen is er besloten om de beruchte gasklep te vernieuwen (is misschien niet de oorzaak van het probleem, maar de kans is groot), kosten 433 euro incl. montage.. Auto heeft er een halve dag gestaan en toen werd ik gebeld met niet zulk goed nieuws, de gasklep was geïnstalleerd maar het lukte hun niet om de software te laden in de auto???.. met andere woorden ik had weer kosten (44 euro) maar weer geen oplossing.... Ik vind het heel raar dat een Volvo dealer het niet voorelkaar krijgt het probleem te achterhalen en al helemaal raar dat ze de software niet in de auto kunnen laden, ikzelf zou mij doodschamen als officiële dealer om te zeggen dat ze het probleem niet kunnen vinden maar wel elke keer kosten doorberekend naar de klant, hoewel er van te voren een bedrag wordt afgesproken van 433 euro voor een nieuwe gasklep maar hun het niet lukt die software update op de auto te krijgen en alsnog de klant een rekening voorschrijven, ik zou als Volvo garage er alles aan doen om in ieder geval het juiste probleem op te zoeken en dan een prijsafspraak te maken voor de oplossing, maar schijnbaar weten ze het zelf ook niet en gaan ze puur af op het diagnoseprogramma....

Mijn vraag is, heeft iemand dit zelfde probleem met een Volvo gehad of komt je dit bekend voor?? ik ben een beetje radeloos op dit moment.... en heb geen zin meer om elke keer geld bij de dealer neer te leggen zonder oplossing....
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Kenners, kunnen deze storingen ook door een probleem in de DIM veroorzaakt worden? Gezien de leeftijd en de vele berichten van de raarste storingen die optreden? En het feit dat het met uitlezen niet gevonden wordt, doet mij in die richting denken. Maar ja, ik ben maar gewoon geschoold als lleerkracht en directeur basisonderwijs. Is nét minder technisch...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Bizar verhaal. Ask Mario.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

jpwg001 schreef: Kenners, kunnen deze storingen ook door een probleem in de DIM veroorzaakt worden?
Alleen de meldingen volgens mij, niet het lopen op 2-3 cilinders.
Lijkt mij eerder een probleem met je CEM ofzo? Als het software laden al niet werkt...
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Ik dacht eerst aan het motor management, maar daar konden ze wel een software update/upgrade uitvoeren....
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Hebben ze dat ook gedaan?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Ja ze hebben een update geïnstalleerd.
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Kan een defect gasklephuis er voor zorgen dat een motor op 2/3 cilinders gaat lopen?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27380
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De meest gekke storingen kunnen voorkomen uit een defect gasklephuis, zou dat niet uit willen sluiten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Ik ga morgen een tweedehands gasklep monteren... ps. Heb de nokkenassensor en het brandstof filter ook vernieuwd, helaas zonder enig resultaat.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Steve McQueen schreef: Kan een defect gasklephuis er voor zorgen dat een motor op 2/3 cilinders gaat lopen?
Wat nu belangrijk is, wat komt er met uitlezen van het gehele systeem uit aan storingen.
In een nieuw gasklephuis is software meestal niet nodig.
Dus eerst is goed uit laten lezen en dan kijken wat er mis is.
Weet niet waar je woont,anders mag je wel langs rijden om is uit te lezen,mits er mee te rijden valt natuurlijk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Steve McQueen schreef: Ik ga morgen een tweedehands gasklep monteren... ps. Heb de nokkenassensor en het brandstof filter ook vernieuwd, helaas zonder enig resultaat.
Een gebruikt gasklephuis zal ook weinig nut hebben vrees ik.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

De auto is helaas niet mee te rijden, woon zelf in Leeuwarden dus dat is niet echt dichtbij :) maar ik heb een uitleesrapport, zal vanmiddag de foutcodes hier plaatsen.
Laatst gewijzigd door Steve McQueen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Al ander gasklephuis geprobeerd? Die zijn boosdoener nr 1 bij geen snelheid/minder cilinders/ noodloop etc.

Was hier oorzaak voor alle problemen bij 180.000 4 jaar geleden. Nu 185.000 verder en geen problemen meer gehad. Was een nieuwe, maar gereviseerde zijn ook prima. Nieuw worden ze voor dit type niet meer gemaakt.

Hij startte moeilijk, liep onregelmatig stationair, kon nog geen 50km/u rijden en noodloop. Nou wat een ellende. Gelukkig waren deze auto's nog niet te slim, anders zou die gewoon uitvallen. Nu kun je tenminste nog thuis komen als t onderweg gebeurt.
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Sorrie voor mij late reactie..

Ik heb een tweedehands gasklep er opgezet, helaas zonder succes... Het was wel een gereviseerde gasklep uit '99, misschien dat het daar ook wel aan lag aangezien mij auto uit 2001 komt...

Zal binnenkort het uitleesrapport plaatsen.
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Hier zijn de foutcodes uit de eerste diagnose:

ABS-0093 storingcode is actief
AUM-41FF storingcode is niet actief
AUM-47E storing is niet actief
CCM storing niet gevonden
CEM-1A5D storingcode niet actief
CEM-1A62 storingcode niet actief
DDM-0049 storingcode actief
ECM-9150 storingcode actief
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Heb de de auto nagekeken en de injectoren, bougies getest... injectoren spuiten allemaal benzine en de bougies geven allemaal een vonk.... Dus de auto zou niet op een paar cilinders moeten lopen... Zou het een verbrande klep kunnen zijn?
Steve McQueen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.09.2014 - 13:04

Ben weer een stapje dichterbij....3 van de 5 injectoren worden niet aangestuurd, kan zijn door een kabelbreuk of de ECU is kapot. Is een ECU makkelijk om te wisselen of moet er software ingeladen worden?
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Steve McQueen schreef: CEM-1A5D storingcode niet actief
CEM-1A62 storingcode niet actief

DDM-0049 storingcode actief
ECM-9150 storingcode actief
Volgens mij moet je het in deze storingen zoeken.

CEM-1A5D = Communication with the electronic throttle module (ETM). Signal missing.
CEM-1A62 = Communication with the engine control module (ECM). Signal missing.
ECM-9150 = (iets met...) Throttle Unit/Control Valve Inlet

De eerste 2 zijn wellicht niet actief omdat de motor niet loopt? Dus geen real-time storing? De laatste wijst toch weer naar de ETM...

Ik ga voor ofwel de ETM, ofwel ergens een kabelbreuk, al denk ik dan vooral aan een sluiting ergens.

Ik wil wel eens met je meekijken, ben geen monteur, maar 2 paar ogen zien meer dan 1. Ook kan ik voor je uitlezen. En, above all, ik woon ook in Leeuwarden :)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Steve McQueen schreef: Ik heb een tweedehands gasklep er opgezet, helaas zonder succes... Het was wel een gereviseerde gasklep uit '99, misschien dat het daar ook wel aan lag aangezien mij auto uit 2001 komt...
Was dat gasklephuis voorzien van exact hetzelfde onderdeelnummer als die van jou? En die je had zitten in de auto, was die nog origineel? Witte of gele sticker?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”