Thuis een hefbrug plaatsen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Ik heb mijn brug nieuw gekocht, gezien de gebruiksintensiteit en het feit dat de spindels goed gesmeerd worden, kan het nog jaren duren voordat ik daar problemen mee zou krijgen (het ding zal mij waarschijnlijk overleven).

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het gebruik van een hefbrug in de eigen auto hobbysfeer is veel minder intensief dan professioneel, dagelijks gebruik in een garage. Maar ik hoop toch wel dat jij ouder wordt dan je brug :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Ja, dat hoop ik ook.
Toch worden in garage-bedrijven ook met enige regelmaat spindel-2-kolom hefbruggen gebruikt. Onderhoud (smering van de spindel, met de juiste olie) is wel belangrijk.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die garagebedrijven moeten ook de hefbruggen periodiek laten controleren dus het onderhoud zal wel tijdig gedaan worden door de garage zelf.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

klopt, meeste sneuvelen over het algemeen door gebrek aan onderhoud (en smering).

laatste Volvo (960) verkocht
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

kajotan schreef: Bedankt voor alle reacties.

Het plan is enigszins gewijzigd: het gaat een 4 kolommer worden. De voornaamste reden is dat ik door wat research niet veel vertrouwen in een goedkope 2 koloms spindelbrug heb. Meerdere verhalen gelezen over kapotte veiligheidsmoeren: gevaarlijke situaties en/of (erg) dure reparaties. Daarom zou ik enkel een 2 kolommer willen die hydraulisch is, maar dat past niet binnen budget.
Tot slot is de vloer een probleem, mijn vloer is te dun. Ik zou daarmee behoorlijk meer werk hebben om dat goed te krijgen, en de vrije tijd is redelijk schaars (er moeten meer dingen verbouwd worden voordat de brug hier werkelijk kan komen te staan, zijn we nu druk mee bezig).

Komende week ga ik kijken bij een 3500 kg hefvermogen 4 kolommer van het merk Union. Afgelopen maand gekeurd, garage verkoopt hem omdat op die plek een schaarbrug moet komen te staan. Een slordige €1000,- inclusief bezorgen en (helpen) plaatsen. Metname die recente keuring vind ik erg prettig, want de veiligheid staat voorop.

Ik heb met verschillende importeurs en handelaren gesproken. Eigenlijk geven zij allen aan dat je beter een 4 koloms brug kunt kopen dan een (oude) 2 koloms spindelbrug. Ondanks dat ik begrijp dat een 2 kolommer in sommige situaties handiger is vanwege meer ruimte/geen hoge assteunen nodig hebt etc, speel ik liever op 'save' met een kleiner risico op evt. later flinke onderhoudskosten.
Die veiligheidsmoeren van een 2 kolommer zijn zo'n 140 euro per stuk (afhankelijk van het merk) x 4 moeren = 560 euro onderdelen, dus excl montage. Dat is ongeveer de dagwaarde van zo'n oude 2 koloms spindelbrug.

Als alles is gemonteerd etc. zal ik wel wat foto's posten!

:)
Daar krijg je spijt van vrees ik,een twee kolommer is een stuk handiger en daar komt bij,ze zijn gebruikt genoeg te koop op bijv BVA veilingen en MP..
Koni verkoopt ook goed gebruikt spul..
Bij voorwielaangedreven auto,s heb je aan een vierkolommer dus weinig..

http://www.autec-vlt.nl/
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Vier koloms bruggen zijn ook voldoende te koop, dus dat is geen argument. In hoeverre een 2 koloms de voorkeur krijgt boven een 4 koloms, volgens mij verschilt dit ook nogal per monteur/gebruiker. Ik ken mensen met een garage die bewust twee 4 kolomers hebben staan, omdat zij dit makkelijker vinden.
In onze situatie - ALS wij een brug willen - is een 4 kolommer de beste optie. Daarom hebben we zo één gekocht.

Eind juni is het klaar, en zal ik de foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

dbosker schreef: klopt, meeste sneuvelen over het algemeen door gebrek aan onderhoud (en smering).
Toch niet boven op je knar? :fgrin:
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

evert65 schreef:
dbosker schreef: klopt, meeste sneuvelen over het algemeen door gebrek aan onderhoud (en smering).
Toch niet boven op je knar? :fgrin:
Dat is niet te hopen. Binnenkort wordt hij even helemaal nagelopen. Na 5 jaar niet professioneel gebruik niet zo gek.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zal even in wat dozen moeten spitten maar ergens heb ik nog wel analoge foto's.....van hoe het er uitziet als het mis is gegaan.

Zo'n ding plaatsen is één, maar onderhoud c.q. keuring is zeker zo belangrijk. De brug in onze werkplaats werd afgekeurd omdat hij niet meer aan de voorwaarden voldeed. "Ach, dat valt toch wel een beetje mee" werd er geroepen. Welnu, even meekijken met de monteur toen hij bezig was om die brug, waar niets aan mankeerde, te repareren en aan de veiligheidseisen liet voldoen was verhelderend.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

V70/2.4D/2003 schreef: Ik zal even in wat dozen moeten spitten maar ergens heb ik nog wel analoge foto's.....van hoe het er uitziet als het mis is gegaan.

Zo'n ding plaatsen is één, maar onderhoud c.q. keuring is zeker zo belangrijk. De brug in onze werkplaats werd afgekeurd omdat hij niet meer aan de voorwaarden voldeed. "Ach, dat valt toch wel een beetje mee" werd er geroepen. Welnu, even meekijken met de monteur toen hij bezig was om die brug, waar niets aan mankeerde, te repareren en aan de veiligheidseisen liet voldoen was verhelderend.
Blijf je altijd houden, mensen die denken dat het wel meevalt. Misschien moet je die foto's van hoe het er uit ziet als het misgaat op de brug plakken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maak het verhaal af en kleur de plaatjes, dat is meer dan voldoende.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Ik ben ook benieuwd naar de foto's, en wat de oorzaak van het ongeval was.

Misschien een rare vraag, maar waar plaatsen jullie altijd de hoge assteunen onder een vier kolomsbrug? Ik zet ze nu vaak onder krikpunt of draagarm, maar dat kan straks denk ik niet meer.

Gr
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Oorzaak en/of reden dien we geen mededelingen over. Het plaatsen van dergelijke foto's is al helemaal not-done.
Zoals gezegd, maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

kajotan schreef: Ik ben ook benieuwd naar de foto's, en wat de oorzaak van het ongeval was.

Misschien een rare vraag, maar waar plaatsen jullie altijd de hoge assteunen onder een vier kolomsbrug? Ik zet ze nu vaak onder krikpunt of draagarm, maar dat kan straks denk ik niet meer.

Gr
Iemand?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan de hoge assteunen bij een vier kolomsbrug het beste onder de chassisbalken of delen van de wielophanging/subframe zetten, meestal staat in het werkplaatshandboek ook de voorkeursplaatsen wel aangegeven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Foto's zijn wel te vinden op www, net als oorzaken: gewoon zoeken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ik heb een ouderwetse oprijbrug geplaatst met hydraulische krik 2x. Dus voor en achter kun je opkrikken. Dit zie je meestal ook bij de apk stations. Heb een lekkende afdankertje gekocht en hydrauliek gerepareerd. Lichtjes blijf die lekken, maar dat is geen probleem. Dit oude beestje moet je vergrendelen als die op hoogte is. En heb laatst een auto ontgrendeld op de brug laten staan als test en t duurde 3 dagen voor die een cm gezakt was.

Voordeel van deze bruggen is dat je eigenlijk nergens op hoeft te letten dat de auto ook maar ergens heen kan. 2 koloms ben ik nooit zo fan van geweest. Vooral omdat bar weinig mensen de krikpunten gevonden krijgen. Nee niet de hele bodem is een krikpunt en ook de dorpel is er niet voor bedoeld haha.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”