Airco werkt niet goed

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
pbtew
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.06.2013 - 13:59

De airco werkt niet meer goed. Na een half uur rijden ongeveer merk je dat er bijna geen frisse lucht meer wordt geblazen. Als je de blower handmatig op de hoogste stand zet gebeurt er ook niets meer. Wel stroomt er heel zachtjes nog koude lucht naar binnen.

Ik heb de Volvo uit laten lezen met DICE met het volgende resultaat: CCM-0021 air quality sensor internal fault
Als ik daarop klik komt de volgende zin in beeld onder "related CSC": temperature control, A/C does not work,TB

Als ik echter het air quality systeem uitschakel verandert er niets.....

Iemand enig idee? Het kan toch niet zo zijn dat als de air quality sensor stuk is dat dan het hele climate control systeem niet meer goed werkt?

Verder kreeg ik in DICE ook nog de volgende melding: CEM-6A03 door locked, rear left signal too low
Geen idee wat dat betekent.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is het systeem niet leeg?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Ik heb exact dit verschijnsel ook (maar dan zonder foutmelding)....

Alles laten nazien, opnieuw af laten vullen, binnentemperatuursensor laten vervangen enz enz. Niets hielp!

Mededeling was dat er een aircopomp aan zat te komen en dat het probleem waarschijnlijk binnen 1 jaar duidelijk zou worden. De dealer kon het alleen niet met zekerheid uitsluiten.

Ik ben zeer benieuwd waar dit draadje naar toe gaat.....
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Als aanvulling: Bij mij bevroor de wisselaar na een half uur. 5 minuten uitzetten en ik kan weer een half uur
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Willempie5 schreef: Als aanvulling: Bij mij bevroor de wisselaar na een half uur. 5 minuten uitzetten en ik kan weer een half uur
Sensor bij je pedalen is denk ik kapot. Komt vaker voor, is veel over geschreven op het forum en is makkelijk zelf te vervangen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
pbtew
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.06.2013 - 13:59

hiervoor was de airco juist ontzettend koud. Misschien ook een symptoom ergens voor?
Als de auto uit staat en je even later weer gaat rijden is alles weer in orde, tto na een half uur....
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Inderdaad je sensor bij je gaspedaal.
Je airco blijft draaien waardoor het systeem bevriest.

Mijn topic met foto van de sensor.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1052118
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
pbtew
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.06.2013 - 13:59

Klinkt inderdaad alsof dat het euvel is. Ik ga het onderdeel bestellen! Bedankt!

Iemand nog enig idee wat dit betekent: CEM-6A03 door locked, rear left signal too low
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

heeft te maken met je alarm.....hij geeft aan dat de deur niet goed gesloten is (ws schakelaar slecht contact) waardoor het alarm niet ingeschakerld wordt.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Citaat geschreven door Willempie5

Als aanvulling: Bij mij bevroor de wisselaar na een half uur. 5 minuten uitzetten en ik kan weer een half uur


Sensor bij je pedalen is denk ik kapot. Komt vaker voor, is veel over geschreven op het forum en is makkelijk zelf te vervangen.
Deze is vervangen en dat hielp ook niets.....
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Willempie5 schreef:
Citaat geschreven door Willempie5

Als aanvulling: Bij mij bevroor de wisselaar na een half uur. 5 minuten uitzetten en ik kan weer een half uur


Sensor bij je pedalen is denk ik kapot. Komt vaker voor, is veel over geschreven op het forum en is makkelijk zelf te vervangen.
Deze is vervangen en dat hielp ook niets.....
Slaat die pomp wel in en ook als hij warm is de motor?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

@Plein69 Kan dit ook voorkomen bij een V50 ik heb namelijk exact hetzelfde probleem als Willempie5 maar heb geen idee wat het is, de dealer heeft ook alles al opnieuw afgevuld en de magneetkoppeling afgesteld. Maar zonder resultaat
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

inbedrijf schreef: @Plein69 Kan dit ook voorkomen bij een V50 ik heb namelijk exact hetzelfde probleem als Willempie5 maar heb geen idee wat het is, de dealer heeft ook alles al opnieuw afgevuld en de magneetkoppeling afgesteld. Maar zonder resultaat
Met een airco machine is de fout simpel op te sporen,maar wat belangrijk is,is het systeem niet leeg en slaat de pomp in zowel koud als warm.
Kan ook een defect expansieventiel zijn..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Ja hij slaat aan en uit. Als hij warm is dan slaat hij 1 minuut aan en vervolgens 5 seconderen uit....enz enz

Ik heb:
- de airco opnieuw laten vullen
- Uit laten lezen (geen melding)
- Alles laten nazien
- Interieur sensor vervangen

Ik wel het idee dat de aircopomp de laatste weken beter te horen is, maw: het zou kunnen dat het toch de pomp is die eraan zit te komen (dit kon ook volgend de dealer). Wat mij dan wel bevreemd is dat het systeem eigenlijk te goed werkt..... Hij bevriest!

Ik wil de aandacht niet weghalen bij Pwtew's probleem, maar wellicht is het hetzelfde????
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Willempie5 schreef: Ja hij slaat aan en uit. Als hij warm is dan slaat hij 1 minuut aan en vervolgens 5 seconderen uit....enz enz

Ik heb:
- de airco opnieuw laten vullen
- Uit laten lezen (geen melding)
- Alles laten nazien
- Interieur sensor vervangen

Ik wel het idee dat de aircopomp de laatste weken beter te horen is, maw: het zou kunnen dat het toch de pomp is die eraan zit te komen (dit kon ook volgend de dealer). Wat mij dan wel bevreemd is dat het systeem eigenlijk te goed werkt..... Hij bevriest!

Ik wil de aandacht niet weghalen bij Pwtew's probleem, maar wellicht is het hetzelfde????
Ik denk dat hij weer net zo snel is leeg gelopen als dat hij gevuld is,condensor lek misschien,bij 90% van de V50 en S40 gaan die stuk namelijk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Deze is een half jaar geleden ook vervangen (al voor deze problemen begonnen), lijkt me sterk..... maar alles kan natuurlijk
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
pbtew
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.06.2013 - 13:59

temp. sensor vervangen en alles lijkt het nu weer prima te doen. Heb nog niet langer dan een half uur gereden maar ik merk wel dat ik nu rustig de temperatuur op 21 graden kan zetten zonder zelf te bevriezen.

Voor de zekerheid de V70 met DICE nog even laten uitlezen en krijg nu plotseling een aantal meldingen :

CEM-E000
CCM-0005 evaporator temp.sensor too high
ABS-0092
ABS-0093
ABS-00B5
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”