Hallo allemaal,
Ik rij een V70 T5 uit 2002 en die motor liep altijd als een naaimachientje. Nu heb ik de olie laten verversen (5w40 volsynthetisch) met filter, bougies, luchtfilter etc en nu ratelen de kleppen (denk ik althans) behoorlijk.
Weet iemand hoe dit kan komen? Volgens mij los je dit soort problemen in de regel juist op door een oliewissel...
Dank!
Ratel ná olie verversen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Bougies niet vergeten vast te draaien?Fietsbel schreef: Hallo allemaal,
Ik rij een V70 T5 uit 2002 en die motor liep altijd als een naaimachientje. Nu heb ik de olie laten verversen (5w40 volsynthetisch) met filter, bougies, luchtfilter etc en nu ratelen de kleppen (denk ik althans) behoorlijk.
Weet iemand hoe dit kan komen? Volgens mij los je dit soort problemen in de regel juist op door een oliewissel...
Dank!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26.05.2014 - 18:17
Heb net even alle bougies nagelopen. Zitten goed vast. Had wel wat olie in de ruimte van de 3e en 4e bougie staan. Ratelen is er nog steeds. Als ik met een schroevendraaier luister komt het echt van de uitlaatkant.


Laatst gewijzigd door Fietsbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Is het echt een ratel? Het zou ook kunnen dat er een pakking van het uitlaatspruitstuk tussenuit ligt.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Zijn het niet de hydraulische kleppenstellers die je hoort, die hoor je altijd in t begin na t starten. je kunt een stethoscoop voor auto's gebruiken (met een pijpje) om het geluid te traceren (werkt net iets beter als een schroevendraaier). En is er dezelfde olie als voorheen ingegaan. Bijvoorbeeld niet van half synthetisch naar vol synthetisch gegaan. Niet dat het wat uit maakt, maar dan kan de motor wel wat bijgeluidjes maken tijdelijk.
Verder op de foto is de aanwezige olie is wel normaal, niet iedereen is goed in bijvullen van olie. Een vorige eigenaar kan een beetje gemorst hebben.
Maar misschien hebben ze te weinig bijgevuld, motor laten lopen en daarna wel op pijl bijgevuld. Kan zo maar gebeuren, er gaat in een 5 cilinder net iets meer olie dan in een 4 cilinder. Heb je net wat meer nodig dan 5 liter. En helaas zit er in een kan 5 liter. Of nog slechter, misschien iets in de motor laten vallen. Als ze de dop er een half uur af laten zodat de olie makkelijker eruit kan lopen kan er van alles in komen.
Hoe is het oliepijl, zit de olieaftap plug er nog in. Heb al zien gebeuren dat mensen thuis kwamen en geen olie meer hadden. Was iemand vergeten deze plug vast te draaien.
Is het oliefilter ook vervangen?
Verder op de foto is de aanwezige olie is wel normaal, niet iedereen is goed in bijvullen van olie. Een vorige eigenaar kan een beetje gemorst hebben.
Maar misschien hebben ze te weinig bijgevuld, motor laten lopen en daarna wel op pijl bijgevuld. Kan zo maar gebeuren, er gaat in een 5 cilinder net iets meer olie dan in een 4 cilinder. Heb je net wat meer nodig dan 5 liter. En helaas zit er in een kan 5 liter. Of nog slechter, misschien iets in de motor laten vallen. Als ze de dop er een half uur af laten zodat de olie makkelijker eruit kan lopen kan er van alles in komen.
Hoe is het oliepijl, zit de olieaftap plug er nog in. Heb al zien gebeuren dat mensen thuis kwamen en geen olie meer hadden. Was iemand vergeten deze plug vast te draaien.
Is het oliefilter ook vervangen?
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Deze motoren hebben geen hydraulische stoters meer,dat liep tot modeljaar 2000 en daarna gewijzigd in vaste stoters,de kleppen kun je namelijk ook stellen bij deze motoren.mightyspawn schreef: Zijn het niet de hydraulische kleppenstellers die je hoort, die hoor je altijd in t begin na t starten. je kunt een stethoscoop voor auto's gebruiken (met een pijpje) om het geluid te traceren (werkt net iets beter als een schroevendraaier). En is er dezelfde olie als voorheen ingegaan. Bijvoorbeeld niet van half synthetisch naar vol synthetisch gegaan. Niet dat het wat uit maakt, maar dan kan de motor wel wat bijgeluidjes maken tijdelijk.
Verder op de foto is de aanwezige olie is wel normaal, niet iedereen is goed in bijvullen van olie. Een vorige eigenaar kan een beetje gemorst hebben.
Maar misschien hebben ze te weinig bijgevuld, motor laten lopen en daarna wel op pijl bijgevuld. Kan zo maar gebeuren, er gaat in een 5 cilinder net iets meer olie dan in een 4 cilinder. Heb je net wat meer nodig dan 5 liter. En helaas zit er in een kan 5 liter. Of nog slechter, misschien iets in de motor laten vallen. Als ze de dop er een half uur af laten zodat de olie makkelijker eruit kan lopen kan er van alles in komen.
Hoe is het oliepijl, zit de olieaftap plug er nog in. Heb al zien gebeuren dat mensen thuis kwamen en geen olie meer hadden. Was iemand vergeten deze plug vast te draaien.
Is het oliefilter ook vervangen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26.05.2014 - 18:17
Ik heb wel begrepen wel dat kleppenstellen (volgens Volvo) niet nodig is?Ramon&Ramon schreef:Deze motoren hebben geen hydraulische stoters meer,dat liep tot modeljaar 2000 en daarna gewijzigd in vaste stoters,de kleppen kun je namelijk ook stellen bij deze motoren.mightyspawn schreef: Zijn het niet de hydraulische kleppenstellers die je hoort, die hoor je altijd in t begin na t starten. je kunt een stethoscoop voor auto's gebruiken (met een pijpje) om het geluid te traceren (werkt net iets beter als een schroevendraaier). En is er dezelfde olie als voorheen ingegaan. Bijvoorbeeld niet van half synthetisch naar vol synthetisch gegaan. Niet dat het wat uit maakt, maar dan kan de motor wel wat bijgeluidjes maken tijdelijk.
Verder op de foto is de aanwezige olie is wel normaal, niet iedereen is goed in bijvullen van olie. Een vorige eigenaar kan een beetje gemorst hebben.
Maar misschien hebben ze te weinig bijgevuld, motor laten lopen en daarna wel op pijl bijgevuld. Kan zo maar gebeuren, er gaat in een 5 cilinder net iets meer olie dan in een 4 cilinder. Heb je net wat meer nodig dan 5 liter. En helaas zit er in een kan 5 liter. Of nog slechter, misschien iets in de motor laten vallen. Als ze de dop er een half uur af laten zodat de olie makkelijker eruit kan lopen kan er van alles in komen.
Hoe is het oliepijl, zit de olieaftap plug er nog in. Heb al zien gebeuren dat mensen thuis kwamen en geen olie meer hadden. Was iemand vergeten deze plug vast te draaien.
Is het oliefilter ook vervangen?
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Is het niet gewoon tot de V70 Classic? V70N heeft toch altijd vaste?Ramon&Ramon schreef: Deze motoren hebben geen hydraulische stoters meer,dat liep tot modeljaar 2000 en daarna gewijzigd in vaste stoters,de kleppen kun je namelijk ook stellen bij deze motoren.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
In 1999 zijn de vaste stoters gekomen en in sommige landen een jaar eerder..
- Easterboy
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
- Locatie: Steenwijk
Mijn vorige S70 MY99 had inderdaad ook al vaste stoters..
Mijn S60 T5 MY01 tikte ook, dit was vooral met koude motor. Na een lange(re) rit was hij een stuk rustiger.
Je zou kunnen kijken of dat ook nog verschil maakt, koude of warme motor.
Ik heb de pakkingen van de uitlaatspruitstuk laten vervangen, nu klinkt hij weer als een Prius!
Mijn S60 T5 MY01 tikte ook, dit was vooral met koude motor. Na een lange(re) rit was hij een stuk rustiger.
Je zou kunnen kijken of dat ook nog verschil maakt, koude of warme motor.
Ik heb de pakkingen van de uitlaatspruitstuk laten vervangen, nu klinkt hij weer als een Prius!

- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik zou maar heel snel naar de dealer gaan als ik jou was... een prius... pffffEasterboy schreef: Nu klinkt hij weer als een Prius!![]()

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26.05.2014 - 18:17
Maar hoe kom je erachter of dat gaat helpen?Easterboy schreef: Mijn vorige S70 MY99 had inderdaad ook al vaste stoters..
Mijn S60 T5 MY01 tikte ook, dit was vooral met koude motor. Na een lange(re) rit was hij een stuk rustiger.
Je zou kunnen kijken of dat ook nog verschil maakt, koude of warme motor.
Ik heb de pakkingen van de uitlaatspruitstuk laten vervangen, nu klinkt hij weer als een Prius!![]()

- Easterboy
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
- Locatie: Steenwijk
Vervangen!
Eerst kijken of er duidelijk vershil is met een warme en koude motor. Als dat verschil er is, acht ik de kans erg groot.
Ik weet niet waar jij woont, maar ik heb het in Zoetermeer bij Mitchell (Mitchelli) laten doen. Die doet het goed en vraagt de hoofdprijs niet.

Eerst kijken of er duidelijk vershil is met een warme en koude motor. Als dat verschil er is, acht ik de kans erg groot.
Ik weet niet waar jij woont, maar ik heb het in Zoetermeer bij Mitchell (Mitchelli) laten doen. Die doet het goed en vraagt de hoofdprijs niet.