Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Of wachten op een actie van Volvo met een uitloopmodel, kan je het meeste nog zelf kiezen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
frisian1
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 15.04.2014 - 13:53

Ik heb in de autobranche gewerkt en het volgende is mede de oorzaak van de afschrijving.

Punt voor de grotere afschrijving is meerledig:

1. Er is minder geld in de markt, mensen willen zuiniger en goedkoper rijden. Daarnaast hebben Volvo V60 en S60 bij mijn weten hele lange sta-tijden voor de handelaren. Dealers komen ook minder makkelijk aan geld en een dure inruiler hebben ze liever niet staan.

2. Grotere duurdere auto's schrijven bijna per definitie procentueel sneller af dan goedkope kleine auto's (na 15 jaar kosten ze beide meestal 1000 tot 2500 euro)

Toen ik nog bij Ford werkte ruilden wij een Mondeo van 4 jaar oud meestal voor hetzelfde geld in als een vergelijkbare Focus van dezelfde leeftijd. De Focus was binnen een paar weken weer vertrokken maar de Mondeo kon er maanden soms zelfs jaren staan, helemaal de diesels.

3. Volvo (ook Ford en Opel) maakt zijn gebruikte markt kapot door enorm met pakketten te stunten aan het einde van de levenscyclus van een model. Je koopt dan voor de prijs van bijvoorbeeld een Momentum een Edition II met alle gewenste opties erop. VW heeft dit beter voorelkaar waardoor ook de restwaarde relatief hoger blijft.

Wanneer je de automarkt Europees bekijkt zul je zien dat een deel van de afschrijving ook BPM is, kleinere auto's betekende in het verleden minder BPM. Verkoop ik bijvoorbeeld mijn huidige Mondeo vandaag voor export dan krijg ik 2924 euro BPM terug. Echter importeer ik hem een dag later dan hoef ik maar 2500 euro te betalen aan de staat. Dit is ook de reden dat leasemaatschappijen vooral dure diesels met hoge kilometerstanden exporteren.

Vervolgens importeren wij met zijn allen de ex-rental auto's uit Duitsland al dan niet ge-exporteerde auto's uit Nederland met een teruggedraaide teller.
Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

frisian1 schreef: Vervolgens importeren wij met zijn allen de ex-rental auto's uit Duitsland al dan niet ge-exporteerde auto's uit Nederland met een teruggedraaide teller.
Om van te gruwelen! Helder verhaal wel, goed uiteengezet.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het geeft vooral aan dat de markt verrot is en dat komt deels door de verschillende manieren van belastingen heffen in Europa en de onredelijke subsidies voor zogenaamd schone auto's.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Msuidgeest schreef: Het geeft vooral aan dat de markt verrot is en dat komt deels door de verschillende manieren van belastingen heffen in Europa en de onredelijke subsidies voor zogenaamd schone auto's.
+1!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Msuidgeest schreef: Het geeft vooral aan dat de markt verrot is en dat komt deels door de verschillende manieren van belastingen heffen in Europa en de onredelijke subsidies voor zogenaamd schone auto's.
+2

Wat het tegenwoordig ook nog is heb ik de indruk; als je je 2435cc 5-cylinder inruilt denkt men meteen aan de brandstofkosten. Pak ik het een beetje gemiddeld dan zit je toch met een benzine (veelal particuliere markt) op een gebruik van 1:10. Benzineprijs momenteel 1,63€. Wegenbelasting, provinciale opcenten etc. zijn ook hoger bij een 1500-1600kg gewicht.
Mensen kiezen nu veelal een 900cc->1300cc ecotec, blue/green motion, flexdrive, hybrid omdat deze modellen een verbruik van 1:22 beloven (veelal niet haalbaar) en er een gunstige regeling op zit.
Dealers mogen er dus vanuit gaan dat ze met zo'n tweede/derde...handse dikke "benzineslurper" een auto binnenhalen waarmee ze hoogstwaarschijnlijk lang blijven zitten en dat ondanks dat ie alleen maar in de showroom staat, door de waardevermindering/kapitaalvernietiging hij moeite moet doen om er nog een winstje op te maken. Zodoende laten ze zo'n auto liever aan hun neus voorbij gaan; ze kunnen het niet maken door te zeggen "die willen we niet" maar geven zo'n lage prijs dat je vanzelf weer de deur uitloopt.

Mensen zijn vlgs mij ook niet meer zo dealer-trouw. Ze kopen een auto bij de ene, doen het onderhoud bij een andere (of zo weinig mogelijk of helemaal niet meer). De marge op de verkoop is vlgs mij niet zo hoog (meer) en wordt de winst/inkomen gemaakt op het onderhoud.
Mijn dealer vindt het nog steeds prettig dat ik kom. Vlgs zijn zeggen zijn de particulieren de fijnste klanten, die ziet hij het liefste komen, die zijn wel kritisch maar zeuren weinig (wat het kost, kost het nou eenmaal) en willen gewoon goed onderhoud/service.
De leasemaatschappijen zijn tegenwoordig erge uitwringers zegt hij; hij moet zwaar concurreren (tegen kostprijs) en als het maar even kan laten de leasemaatschappijen het onderhoud liggen (vooruit schuiven, oprekken) omdat het leasecontract toch bijna afloopt en daarna de auto toch in de verkoop gaat, dus alleen het noodzakelijke en alles verantwoorden. Vroeger was het precies anderom.

Mijn vrouw reed een Renault Clio, lease-auto van Athlon Carlease. Op een gegeven moment had ze een kapotte band op onze oprit. Ik haal het reservewiel onder de auto uit (nog nooit nodig gehad, splinternieuw reservewiel zou je dus denken) en er komt een reservewiel tevoorschijn met een band met nog amper(?) 4mm profiel. Wél de nieuwe identieke LM-velg zoals die ook onder de auto zaten.
Wat blijkt, als je bij 2 Clio's de nieuwe reservebanden wisselt voor gebruikte banden die nog voldoen, dan houd je nieuwe banden over, daar kun je weer één auto mee servicen. Als je dat bij je hele leasevloot doet........ Dát verhaal kreeg ik te horen bij de Renaultdealer toen ik de kapotte band liet maken, dát was het beleid van de leasemaatschappijen tegenwoordig. Nouja....... :'( :'( Ik moet zeggen dat die gebeurtenis én het verhaal van mijn dealer mbt lease-onderhoud, mijn beeld over een "lease-auto dus altijd goed onderhoud gehad" wel heeft veranderd.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Idd wordt de "markt" "kapotgemaakt" door onevenredige subsidies. Dat is één aspect. Het andere aspect is de eerste alinea van mijn voorganger. De meeste mensen kopen een auto om van A naar B te gaan. En dat moet zo goedkoop mogelijk. Dus wordt dat een kleine, "zuinige" auto met een laag bedrag aan wegenbelasting.

Over de Leasepraktijken. Het klopt volledig wat Dieselpower zegt. Voor de banden moet je naar de fastfitter, voor onderhoud moet je naar de goedkoopste universele garage bij je in het dorp die een uitleesapparaat heeft. (grof gezegd want een Bosch Garage is best wel goed!) Alleen het eerste jaar mag je nog naar de dealer omdat dat moet voor de garantie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
frisian1
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 15.04.2014 - 13:53

De gemiddelde dealer heeft een rendement op geinvesteerd vermogen van onder de 1%. Iedere accountant zal zo'n business model afraden.

Het geld wordt in de werkplaats verdiend. Maar consumenten komen steeds minder in de werkplaats en ook Lease rijders moeten uitwijken naar een universeel.

Ik heb een fetish voor dealer onderhoud. Maar van de leasemaatschappij mag ik alleen voor de beurtjes naar de dealer.
Ruitschade = Autotaalglas (Mijn Mondeo heeft al sinds 10.000 km twee sterren in de ruit maar ik wil het daar niet laten doen)
Banden = Profile Tyrecenter (Deze willen nogal graag onderhoud bij aanvragen maar dit wil ik niet. Overigens met de banden is het na 1x mis te zijn geweest altijd goed ze kennen me inmiddels bij naam en kenteken).

Leasemaatschappijen zijn laks met onderhoud. Inderdaad wordt het reservewiel vaak gebruikt, wat ik overigens niet bezwaarlijk vind. Dit is gewoon goed ondernemerschap. Maar slecht onderhoud zoals wij inmiddels meermalig hebben meegemaakt is wel laakbaar. Ik heb een Golf gehad waarbij 3 onderhoudsbeurten zijn overgeslagen. Een collega waarbij ze het roetfilter niet wilden wisselen. Beide hebben we vervolgens met pech gestaan. Ik met achterremmen zonder voering (staal op staal) en de collega met een verstopt roetfilter kosten (1500 euro in DLD even zelf voorfinancieren).

Vaak is het bij de internet leasemaatschappijen zo dat er geen vrije dealer keuze is en het onderhoud door Bosch car service moet gebeuren.

Ik ben blij dat mijn Mondeo bij de dealer in onderhoud was waar ik heb gewerkt. Het contract zegt namelijk dat ik de auto voor alle beurtjes aan moet bieden en de leasemaatschappij dit ook dient goed te keuren. Je moet op je strepen staan en dat doen niet alle dealers. Deze dealer voert het onderhoud uit en meldt dit vervolgens aan de leasemaatschappij.
Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Leasemaatschappijen benen de dealer ook volledig uit, maar die dealers faciliteren potentiele klanten met proefritten (en demo's zijn niet gratis zoals een volle tank dat ook niet is) de importeurs geven dan weer heilloze bonussen op grotere afnames, bottom line hierbij is dat leasemaatschappijen onder iedere prijs door hun ex lease auto's weer in de markt (kunnen) zetten.
Volvo for life
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

dieselpower schreef:Mensen zijn vlgs mij ook niet meer zo dealer-trouw. Ze kopen een auto bij de ene, doen het onderhoud bij een andere (of zo weinig mogelijk of helemaal niet meer). De marge op de verkoop is vlgs mij niet zo hoog (meer) en wordt de winst/inkomen gemaakt op het onderhoud.
Ook niet zo vreemd met 80 euro per uur ex btw.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik denk dat mensen die 80 euro per uur verdienen gewoon naar de dealer gaan hoor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat weet ik wel heel zeker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

lint schreef: Dat weet ik wel heel zeker.
+1
Overigens denk ik dat Jeroen bedoelt dat mensen op zoek gaan naar andere adressen om het onderhoud te laten uitvoeren wanneer er 80 ex word gevraagd bij dealers.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Helaas is € 80 per uur exclusief BTW een normaal werkplaatstarief geworden bij een dealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Punt is dat bij diverse specialisten naast het onderhoud de onderdelen ook nog eens goedkoper zijn dan bij de dealer.
En dat terwijl het (afhankelijk van de specialist of de eisen van de klant) wel gewoon originele onderdelen kunnen zijn.

Ik heb bij mijn vorige auto het onderhoud ook altijd zelf gedaan, beviel eigenlijk wel prima.
Beurten doen wanneer het jou uit komt en uiteraard een flinke besparing. Moet je uiteraard wel willen.
Kan me aan de andere kant ook goed voorstellen dat de mensen die het kunnen en willen betalen wel liever bij een dealer blijven, blijft toch de "echte specialist" van je auto en heb zelf ook nog nooit te klagen gehad over het werk dat ze daar in de werkplaats hebben gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, discussies over wie nou voordeliger is en waar de onderdelen voordeliger zijn hebben we hier eigenlik al heel veel gehad. En iedereen heeft zijn eigen mening daarover.
Vast staat wel dat de dealer een Werkplaatstarief van ten minste € 80,00 ex per uur hanteerd. En dat een "specialist" daar vaak zeer ruim onder zit. Deze heeft echter vaak alleen maar een werkplaats. En geen "dure" showroom, die je bij de dealer mee moet betalen in het werkplaatstarief.
Ik heb echter niet het idee dat officiële Volvo-onderdelen bij een "specialist" goedkoper zijn dan bij de dealer. Ook niet bij een ander bedrijf overigens. Daarnaast, als ik onderdelen bestel bij de dealer kan ik korting krijgen op alleen de onderdelen. Dan moet ik wel zorgen dat ik iemand heb die ze voor me monteerd.

Maar om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen.
Het is voor een particulier nooit aantrekkelijk om nieuw te kopen. Een auto is over het algemeen de slechtste investering, zelfs een al voor 50% afgeschreven occasion.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Overigens kan bij Volvo een particulier gewoon een D6 kopen of een V40 D4 Business model. Bij Peugeot hebben ze ook van die Blue Lease modellen en je raadt het al, die kan je alleen krijgen als je hem leaset, mijn zusje kreeg dan een kale 207 terwijl het goedkoper was met lichtmetaal en weet ik veel wat als je hem zou leasen.
Toen maar C30 R-design genomen ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

V480-S60 schreef: Maar om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen.
Het is voor een particulier nooit aantrekkelijk om nieuw te kopen. Een auto is over het algemeen de slechtste investering, zelfs een al voor 50% afgeschreven occasion.

ga dan fietsen man!
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Evert, zo'n vreemde en botte reactie van jou ben ik niet gewend. Ik geef alleen een serieus en juist antwoord op een prangende vraag.

Ik zeg niet dat ik mij daar wat van aantrek, als dat wel zo zou zijn zou ik hier niet op het forum zitten. Denk daar maar eens over na.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Was niet bot bedoeld hoor
Tja als je hoort en ziet zeggen zou het anders zijn overgekomen
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”