hydraulische klepstoters v70 kapot

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
boogaardrob
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.10.2014 - 18:42

Beste Volvo liefhebbers

Ik heb een Volvo V70 D5 163PK van 2006 met 320.000 op de teller
afgelopen zaterdag trek ik op vanaf het stoplicht en hoor een raar geluid uit de motor komen en de auto trekt niet meer goed op.
Ik zet de auto aan de kant, hoor een raar geratel en de motor slaat af en is niet meer aan te krijgen.
ANWB brengt mijn auto naar de garage waar ze de motor onderzoeken en nu blijkt dat 2 van de hydraulische klepstoters afgebroken zijn
en een enorme ravage in mijn cilinder (met name de 5e) hebben veroorzaakt. De schade is dusdanig dat ik een volledige motor moet laten plaatsen :devil:
Zoekend op internet lees ik dat dit wel vaker voorkomt bij dit type Volvo.
Graag zou ik via dit forum willen weten of dat inderdaad het geval is want wil gaan onderzoeken of ik
richting Volvo mijn "beklag" kan doen want een dergelijke auto zou m.i. niet dergelijke problemen moeten hebben.
Ik weet dat de motor erg "oliegevoelig" is en dat wordt ook direct door de Volvo dealer als oorzaak genoemd van de schade maar dat is in mijn geval
niet de oorzaak. Heb ook contact gehad met bedrijven die motoren reviseren en die vertellen inderdaad dat het heel vaak voorkomt dat de hydraulische klepstoters vaak vervangen moeten worden en dat mijn schade bij veel V70 2005-2006 voorkomt, vandaar dat er ook maar een beperkt aantal motoren (D5244T) te koop zijn op internet

Ik ben benieuwd, bij voorbaat dank voor jullie reacties

groet
rob
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Hallo Rob.

Daar ben je dan mooi klaar mee.

Een 2006 D5 heeft 185PK. Een 2.4D heeft 163PK. Ik denk dan ook dat jouw auto geen D5244T motor heeft maar een D5244T4 (185pk) of een D5244T5 (163PK)

Helaas komt het inderdaad meer voor en de boosdoener is de EGR in combinatie met je roetfilter. Het regeneratieproces zorgt er voor dat er diesel in de motorolie terechtkomt, en daar kan de boel niet tegen.
De Serviceinterval van 30.000km is dan ook te veel. Daar heb je nu niks aan, maar dan heb je een beeld van het probleem.

Maar over de motor. Een D5244T is anders dan een D5244T4/T5. Hou dat in de gaten als je een andere zoekt.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kijk eens op:

http://www.volvomotorrevisie.nl/


Mods Note: gebruik geen quote als je direct op een voorgaande post reageert. Je zeer korte boodschap komt zo niet over
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Klepstoter problemen komen inderdaad vaker voor bij de vroege 185pk versies (ervaringsspecialist hier).
Er is een software update geweest voor het regeneratieproces, waarbij deze vaker en korter gaat. Hierdoor wordt het proces minder snel afgebroken en vervuilt de olie minder. 2005 is volgens mij het eerste jaar met roetfilter en regeneratie....dit gaat niet goed met een oliewissel interval van 35dkm.

De kans dat er bij volvo iets te halen valt is minimaal......minder dan minimaal. Er is namelijk een softwareupdate aangeboden. Als deze dan niet is uitgevoerd, kunnen zij er niets meer aan doen denk ik.

In mijn geval waren de tuimelaars scheef afgesleten, waardoor het zogeheten valve ticking sound voorkwam.

Bij de variant met 163pk heb ik dit eigenlijk nog nooit gehoord.

Na het vervangen van de tuimelaars en stoters (1500 euro) ben ik elke 15.000 KM mijn olie gaan verversen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”