En dan? Geen reservewiel maar een reparatieset. Dus eerst eens gekeken hoe dat werkt en vol goede moed aan de gang gegaan. Potje op de compressor draaien en dan aanzetten nadat je de slang op je ventiel heb aangesloten. Compressortje aan en binnen een minuutje of wat heb ik weer iets van 2.8 bar druk. Boel afgekoppeld en stukje gereden om de lijm even te verspreiden denk. Compressor er weer aan om te controleren of de druk nog goed is....
Hoera, de reparatieset heeft gewerkt. Maar vanuit Sint-Niklaas terug naar Noord-Holland gaat me met gerepareerde band wat ver. Dus bel ik met de VOC knop Volvo op om te vragen waar de dichtstbijzijnde dealer zit. De Belgische meneer meldt dat alle dealers dicht zijn voor reparaties, moet ik maar even tot maandag wachten of bij een bandenboer op bezoek. Mmm, het is zaterdag rond 10 uur in de ochtend, dus tot maandag wachten is geen optie. De Belgische meneer meldt dat ik gewoon naar huis kan rijden als de druk goed is.
Tja, na dit weinig verhelderende gesprek maar de eerste Volvo dealer in NL gezocht, die zit in Breda. Die heeft tijd en de band op voorraad, dus daar heengereden. Echt lekker in balans is het wiel niet meer, dus na € 280,- te hebben afgerekend in Breda, is alles netjes opgelost. De auto is zelfs gewassen.
Conclusies:
- reparatieset kan werken
- bij losdraaien van de compressor van het ventiel even een doekje erom doen want die witte rommel spuit alle kanten op
- na gebruik is de reparatievloeistof dusdanig verspreid dat de band weggegooid kan worden en niet meer kan worden geplakt
- vloeistof en slangetje ter aanvulling/vervanging kost € 70 ex. BTW
- Volvo-on-Call helpt niet echt zinvol bij dit soort issues
- Puntje voor mij: wat meer best doen spanband op de weg te ontwijken