Lekke band > reparatieset >> VOC

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Tja, en dan rijd je over de E17 tussen Antwerpen en Sint-Niklaas en dan hoor je een tonk en daarna gerammel. Lekke band. Even langs op de vluchtstrook gekeken en gezien dat linksachter leeg was. Langzaam doorgereden naar de eerste afslag want op een vluchtstrook wil je echt niet lang staan.
En dan? Geen reservewiel maar een reparatieset. Dus eerst eens gekeken hoe dat werkt en vol goede moed aan de gang gegaan. Potje op de compressor draaien en dan aanzetten nadat je de slang op je ventiel heb aangesloten. Compressortje aan en binnen een minuutje of wat heb ik weer iets van 2.8 bar druk. Boel afgekoppeld en stukje gereden om de lijm even te verspreiden denk. Compressor er weer aan om te controleren of de druk nog goed is....
Hoera, de reparatieset heeft gewerkt. Maar vanuit Sint-Niklaas terug naar Noord-Holland gaat me met gerepareerde band wat ver. Dus bel ik met de VOC knop Volvo op om te vragen waar de dichtstbijzijnde dealer zit. De Belgische meneer meldt dat alle dealers dicht zijn voor reparaties, moet ik maar even tot maandag wachten of bij een bandenboer op bezoek. Mmm, het is zaterdag rond 10 uur in de ochtend, dus tot maandag wachten is geen optie. De Belgische meneer meldt dat ik gewoon naar huis kan rijden als de druk goed is.
Tja, na dit weinig verhelderende gesprek maar de eerste Volvo dealer in NL gezocht, die zit in Breda. Die heeft tijd en de band op voorraad, dus daar heengereden. Echt lekker in balans is het wiel niet meer, dus na € 280,- te hebben afgerekend in Breda, is alles netjes opgelost. De auto is zelfs gewassen.

Conclusies:
  • reparatieset kan werken
  • bij losdraaien van de compressor van het ventiel even een doekje erom doen want die witte rommel spuit alle kanten op
  • na gebruik is de reparatievloeistof dusdanig verspreid dat de band weggegooid kan worden en niet meer kan worden geplakt
  • vloeistof en slangetje ter aanvulling/vervanging kost € 70 ex. BTW
  • Volvo-on-Call helpt niet echt zinvol bij dit soort issues
  • Puntje voor mij: wat meer best doen spanband op de weg te ontwijken
Ervaring rijker, veel geld armer....
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
JDG
2nd Gear member
Contacteer:

Tja de goede oude tijd met een volwaardig reservewiel ligt achter ons... ;-)
Balen zeg, deze ervaring! Gelukkig netjes opgelost door Bluekens.
Volvo V40 D4 Business Summum (2014), ice white, leder charcoal/blond, business pack connect, luxury line, 17" mannan
Volvo C30 1.6D Drive (2009), ice white, quartz lederen bekleding, season-line, business-line, xenon, Spartacus 17";, HP audio, nordic inlays
Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993), LPG, solid white, zwart tweed bekleding, airco, stoelverwarming
Fab1Man
2nd Gear member

Tja, toeval wil ik het niet noemen, maar ik had gisteren dus een lekke band. Reparatieset haalde niets uit (heb ook niet gereden na het bijvullen), de band liep gewoon weer compleet leeg.
Het is een lease-auto, dus verder niet zozeer gezeur over banden. De man bij de ANWB heeft mij echt topservice verleend, aardig, spraakzaam en nam de leiding in het vinden van een oplossing voor mij zodat ik weer door kon. De Volvo dealer waar ik was is niet mijn dealer, dus het stuk afterservice was gewoon ronduit bagger.
Weggesleepte voertuigen van de A2 komen vaak daar uit, maar ze hebben geen standaard leenauto klaar staan. De Pirelli banden die "vanuit de fabriek geleverd worden", waren er ook niet. De ANWB heeft toen via Logicx een V70 geregeld (een T4 automaat, echt huilen vergeleken met de D4 :P).
Doordat het regende was de binnenkant van het deurpaneel nat geworden en zitten er kleine vochtplekjes in het leder (poets je zo weg, daar niet van). Van het weekend de auto door de wasstraat gehaald en gestofzuigd, dus echt veel werk was er verder niet. Een doekje eroverheen halen was niet de moeite geweest denk ik zo nadat iemand "pech" heeft gehad en dan toch baalt. Komt een beetje over dat omdat het een lease-auto is, ze er niks aan kunnen verdienen en ik dus niet belangrijk ben.
lint
Geartronic member

Dat zijn wel twee uiteenlopende verhalen over de gevolgen van een lekke band en het gebruik van de plakset, maar inderdaad goede service van de Volvodealer in Breda.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
jtb81
3rd Gear member

€280,- aftikken, dan heben ze toch hopelijk 2 banden vervangen? Of 1 band en een heeeeeel happy end voor je.

Verder zijn die reparatiesetjes waardeloos als je een wat groter gat in je band hebt. En 70 euries is erg veel geld. je koopt ze bij de betere automaterialenzaaak voor 2 tientjes.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
fret
3rd Gear member
Contacteer:

€280,- aftikken, dan heben ze toch hopelijk 2 banden vervangen? Of 1 band en een heeeeeel happy end voor je.

Verder zijn die reparatiesetjes waardeloos als je een wat groter gat in je band hebt. En 70 euries is erg veel geld. je koopt ze bij de betere automaterialenzaaak voor 2 tientjes.
Nope, 1 band, zonder happy end....
Band (Michelin Sport 225) € 194,57
Ventiel € 0,94
Verwijderingsbijdrage: € 1,82
Slang compressor (want door die lijm helemaal dicht): € 39,08
Afdichtingsmiddel: € 45,50

En gelukkig was het een klein gat blijkbaar anders had het afslepen-geblazen geworden. Een thuiskomertje is wellicht toch wel handig(er)....
Afbeelding
jeroenv_
2nd Gear member

195E voor 1 band o.O
Is die van goud ofzo, das toch geen prijs meer!

100 a 120 is normaal voor een 18" Pirelli, laat een Michelin iets duurder zijn, maar dat is echt bizar.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
diesel01
Geartronic member

16inch wellicht, voor een 235/55/19 zat ik op €239 voor een Pilot Sport van Michelin.
En dat was zonder noodzaak <_< als je begrijpt wat ik bedoel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
fret
3rd Gear member
Contacteer:

195E voor 1 band
Is die van goud ofzo, das toch geen prijs meer!
Goedkoop is het niet nee, dan moet je naar de bandenknaller op de hoek...maar het is de goede band, in de goede maat op het goede moment. Dan wordt een mens opens minder prijsbewust lijkt wel....
Maar ook bij de Kwikfit en dergelijk kost deze band 150€ trouwens. En dan moet je nog extra betalen voor balanceren en de koffie......
Laatst gewijzigd door fret op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: spellies
Afbeelding
zakraket
4th Gear member

Ik heb onlangs een thuiskomer aangeschaft omdat ik niet tijdens de rondreis door Scandinavie met alleen zo'n kitspuit wilde. 400 euro via de dealer (ja voor een miezerig thuiskomertje + krik), en dan ben je ook je dubbele bodem kwijt want dat past niet meer (daarvoor is een aangepaste onderplaat nodig die meen ik rond de 70 euro kost).

Dat vond ik wat prijzig (understatement...), daarom op Marktplaats voor 65 euro een thuiskomer van een Volvo aangeschaft. Dubbele bodem ben ik kwijt, maar dat is niet zo'n probleem, zonder die onderplaat kan er veel meer onder de afdekplaat :)
Laatst gewijzigd door zakraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
spacewagon
3rd Gear member

Ik heb een thuiskomertje. Kostte 65 euro bij bestellen van de auto. Lijkt me de betere/handigere/goedkopere oplossing.
Mijn V40: D2 Summum
zakraket
4th Gear member

Als de dealer je er op wijst wel ;)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Plaats reactie

Terug naar “V40”