D5 v70 2008 schudt bij 1500 toeren en slurpt als een stier!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is misschien wel waar deze opmerking, maar de topic starter (of wie dan ook) schiet hier niet zoveel mee op. Heb je dan ook een suggestie wat het zou kunnen zijn. Daar hebben we meer aan denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Op afstand is dat niet te beoordelen natuurlijk,maar dat had je zelf al begrepen denk ik?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19.09.2012 - 22:32
Er moest 30 gram lood extra bij 1 velg, trillen op hoge snelheid zal hem daar dan in zitten.
Als het goed is alles nu opgelost op het trillen bij 1500 toeren na, dat is toch een grote fout in de D5 aangezien 1500 toeren deellast is en je dit bij 50 en 80 rijdt... volgens de monteur was het euvel al eens bij Volvo Nederland onderzocht maar kon er niets gevonden worden... moet er maar mee leven
Als het goed is alles nu opgelost op het trillen bij 1500 toeren na, dat is toch een grote fout in de D5 aangezien 1500 toeren deellast is en je dit bij 50 en 80 rijdt... volgens de monteur was het euvel al eens bij Volvo Nederland onderzocht maar kon er niets gevonden worden... moet er maar mee leven

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
WIJ noemen dat "produkteigenschap" en kunnen er goed mee leven. Het is tenslotte een dieseltje :?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik heb vroeger geleerd dat als een aandrijflijn bij kruissnelheden teveel trilt, dat het dan zo kan zijn dat je te laag in de toeren rijdt, ik heb er zelf dus ook voor gekozen om exact 80 op de teller in zijn vijf te doen, of om de auto in zijn 6 te zetten en de CC te fixeren op 90 km afgelezen.
Rijden met gevoel voor techniek noemde mijn rijinstructeur dat destijds.
Rijden met gevoel voor techniek noemde mijn rijinstructeur dat destijds.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19.09.2012 - 22:32
80km/h staat hij nog in z'n 5, pas bij 83 gaat de automaat schakelen naar z'n 6. Trilling is vooral bij 50/60. Van mij mag hij bij 70km/h al naar z'n 6 voor een gunstiger verbruik.Quota schreef:Ik heb vroeger geleerd dat als een aandrijflijn bij kruissnelheden teveel trilt, dat het dan zo kan zijn dat je te laag in de toeren rijdt, ik heb er zelf dus ook voor gekozen om exact 80 op de teller in zijn vijf te doen, of om de auto in zijn 6 te zetten en de CC te fixeren op 90 km afgelezen.
Rijden met gevoel voor techniek noemde mijn rijinstructeur dat destijds.
Voor de duidelijkheid, het trillen is niet de brom die je hoort omdat er te weinig toeren gemaakt worden, dit probleem ken ik en heeft met emissie eisen te maken (volgens de monteur)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Onder z,n toeren rijden is ook niet echt een aanrader!
Het zogenaamde nieuwe rijden is dat,onder z,n toeren rijden veroorzaakt meer schade en vervuiling dan je lief is.
Het zogenaamde nieuwe rijden is dat,onder z,n toeren rijden veroorzaakt meer schade en vervuiling dan je lief is.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Mario, kun jij dan op basis van je technische ervaring met deze motorblokken aangeven wat een goed/verantwoord minimaal toerental is voor een continue belasting?MarioC70 schreef:Onder z,n toeren rijden is ook niet echt een aanrader!
Het zogenaamde nieuwe rijden is dat,onder z,n toeren rijden veroorzaakt meer schade en vervuiling dan je lief is.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat heeft helemaal niets met het oneven aantal cilinders te maken. De primaire en secundaire balans van een verbrandingsmotor ligt iets complexer dan dat.EVV schreef:Ik denk eerder dat dit komt omdat het een 5 cilinder is, die zijn nu eenmaal van nature niet volledig trillingsvrij te krijgen door het oneven aantal cilinders.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19.09.2012 - 22:32
Probleem is nog niet weg.
Dealer heeft roetfilter een generatie laten uitvoeren, die startte steeds een nieuwe cyclus.
Verbruik is nog steeds slecht, bij 120km/h op cruise control is het verbruik 9.0l/100 dat was voorheen zo'n 7-7.5l/100km. Aan de pomp is het ook te merken, met 22l precies 240km kunnen rijden.
Schudden/resonantie is tevens aanwezig zowel in het stuur als in de auto.
Ik heb nu ook op de automaat gelet en heb wel iets vreemds ontdekt: Als je 62km/h rijdt, in z'n 5 en je zet de auto op cruise control dan schakelt hij terug naar z'n 4. Als je de auto op manual zet dan blijft hij in z'n 5 maar maakt 200 toeren meer, alsof de automaat slipt en een hoger toerental aanhoudt. De automaat doet dit ook bij 80km/h. Kan het zijn dat de koppelomvormer vreemd doet?
Het schudden in z'n vrij bij 1500 toeren is normaal, een andere D5 die er stond (taxi) had het nog velen malen erger maar die startte al moeilijk en kwam nooit voor onderhoudt, aldus de dealer.
Maandag maar weer bellen en verder zoeken.
Dealer heeft roetfilter een generatie laten uitvoeren, die startte steeds een nieuwe cyclus.
Verbruik is nog steeds slecht, bij 120km/h op cruise control is het verbruik 9.0l/100 dat was voorheen zo'n 7-7.5l/100km. Aan de pomp is het ook te merken, met 22l precies 240km kunnen rijden.
Schudden/resonantie is tevens aanwezig zowel in het stuur als in de auto.
Ik heb nu ook op de automaat gelet en heb wel iets vreemds ontdekt: Als je 62km/h rijdt, in z'n 5 en je zet de auto op cruise control dan schakelt hij terug naar z'n 4. Als je de auto op manual zet dan blijft hij in z'n 5 maar maakt 200 toeren meer, alsof de automaat slipt en een hoger toerental aanhoudt. De automaat doet dit ook bij 80km/h. Kan het zijn dat de koppelomvormer vreemd doet?
Het schudden in z'n vrij bij 1500 toeren is normaal, een andere D5 die er stond (taxi) had het nog velen malen erger maar die startte al moeilijk en kwam nooit voor onderhoudt, aldus de dealer.
Maandag maar weer bellen en verder zoeken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19.09.2012 - 22:32
Kleine update, probleem is nog aanwezig maar ik weet meer. Motorisch is de auto prima, automaat ook. Laatstgenoemde is opnieuw gekalibreerd en schakelt weer heerlijk soepel.
Verbruik vandaag bij 90km/h was opvallen 5.5l/100km en dat zijn normale waardes, weliswaar meewind maar toch beter dan de 7l/100km.
Bij 120 is het verbruik 8.3l/100km
bij 140 10l/100km
Als ik bij 120 de 5e versnelling pak dan verbruikt hij maar ietsjes meer, zo'n 0,4l dat verschil zou aanzienlijk meer moeten zijn, of het verbruik in z'n 5 is normaal en in z'n 6 niet (overdrive??)
Of krijgt de turbo te weinig tegendruk of te veel omdat hij in z'n 6 natuurlijk minder toeren maakt. Roetfilter misschien verstopt?
Verbruik vandaag bij 90km/h was opvallen 5.5l/100km en dat zijn normale waardes, weliswaar meewind maar toch beter dan de 7l/100km.
Bij 120 is het verbruik 8.3l/100km
bij 140 10l/100km
Als ik bij 120 de 5e versnelling pak dan verbruikt hij maar ietsjes meer, zo'n 0,4l dat verschil zou aanzienlijk meer moeten zijn, of het verbruik in z'n 5 is normaal en in z'n 6 niet (overdrive??)
Of krijgt de turbo te weinig tegendruk of te veel omdat hij in z'n 6 natuurlijk minder toeren maakt. Roetfilter misschien verstopt?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.05.2013 - 14:27
Ik weet dat het bijna onmogelijk is bij de D5 maar kan het zijn dat de distributieriem een tand versprongen is?
Verder, is de opbrengst van de hoge-drukpomp al gemeten?
Onderstaande zou ik zelf iig al gedaan hebben.
EGR dichtzetten en roetfilter verwijderen en uit programmeren.
Verder, is de opbrengst van de hoge-drukpomp al gemeten?
Onderstaande zou ik zelf iig al gedaan hebben.
EGR dichtzetten en roetfilter verwijderen en uit programmeren.
V70d5 Summum my05 mt5
Renault Clio 2012
VW Passat 2003 1.9tdi 130 Highline
Skoda Superb 2004 1.8T Elegance
VW Bora variant 1.9tdi Highline
Renault Clio 2003 1.5 dci
Volvo V70 d5 my05 momentum
Renault Clio 1992
Volvo S60 d5 my07 editII
Nissan Sunny 1991
VW Passat 1999 highline
Volvo S70R 1998
Seat Toledo 1.8 20v 1999
BMW 520 1994
Fiat Marea Weekend 2.4 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Renault Clio 1.2 1991
Toyota Starlet 1.0 12v 1986
Renault Clio 2012
VW Passat 2003 1.9tdi 130 Highline
Skoda Superb 2004 1.8T Elegance
VW Bora variant 1.9tdi Highline
Renault Clio 2003 1.5 dci
Volvo V70 d5 my05 momentum
Renault Clio 1992
Volvo S60 d5 my07 editII
Nissan Sunny 1991
VW Passat 1999 highline
Volvo S70R 1998
Seat Toledo 1.8 20v 1999
BMW 520 1994
Fiat Marea Weekend 2.4 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Renault Clio 1.2 1991
Toyota Starlet 1.0 12v 1986