C70 1998-2001, waarop letten?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Ha!

Van tijd tot tijd oriënteer ik mijzelf op de aankoop van eerste auto. Naar verwachting zal dit ongeveer over een jaar pas kunnen (ivm afstuderen), maar rijbewijs heb ik al sinds m'n achttiende (ben nu 22). Als eerste auto zou ik heel graag een coupé willen, vanwege de mooie lijnen, complete uitrusting, en krachtige motoren. Ik heb een aantal opties, en de C70 van de eerste jaren staat hoog. Er zijn van tijd tot tijd betaalbare exemplaren te vinden (<3000 euro) die er redelijk uitzien, maar vaak wel veel km's gelopen hebben (~200.000). Een 2.4T (193pk) zou moeten kunnen, van de T5's ben ik bang dat ze misschien afgeragd zijn (wil graag een origineel exemplaar zonder idiote velgen etc). Nu weet ik dat Volvo's bekend staan om de levensduur van de onderdelen, maar dan nog gaat er natuurlijk wel eens wat stuk. Ik was benieuwd waar ik vooral op moet letten als ik een keer 'in real life' ga kijken bij een verkoper. En wat 'rode vlaggen' zijn bij het proefrijden. Standaard dingen als banden zonder profiel, schade op de lak, en versleten bekleding kan ik zelf wel opmerken, maar wat zijn nu typisch dingen die bij deze auto voorkomen (en merkbaar zijn, als je erop let).

Ik hoor het graag! :)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Het maffe is dat een T5 in veel gevallen een veiligere motor is. Bij sommige 2.5T's wil de kop nog wel eens scheuren, zeker als ze op gas rijden. Hoe met de auto is omgesprongen zie je wel aan de staat van de auto. Als in- en exterieur niet netjes behandeld zijn, kun je er wel van uit gaan dat hetzelfde geldt voor de motor. Een automaat nodigt minder uit om te scheuren, misschien dat dat iets zegt over de eerste eigenaar. Voor wat betreft de techniek; kilometers zeggen niet zo veel, goed onderhoud des te meer. Controleer goed of de airco werkt. Als er wat olie lekt, kan het de retourleiding van de turbo zijn. Dat ringetje gaat dan lekken. Kijk ook of de schakelaars van de ramen en de kofferklep/brandstofklep werken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
850sittard
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26

Inderdaad airco, ophanging die bonkt oid. Bij de automaat, heb ik van horen zeggen, dat er goed geluisterd moet worden of die niet een bonkend geluid maakt wanneer deze in de versnelling gezet wordt en direct op pakt wanneer er gas gegeven wordt. Gasklephuis was bij mijn C70 toen kapot, onregelmatig toerental.
Laatst gewijzigd door Gast op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Dat gasklephuis kan bij de motoren na 2000. Overigens is er ook een 2.0T, prettige motor die zeker niet door de wannabee coureur besteld zal zijn
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Dank voor de reacties? Dus een T5 zou net zo geschikt zijn als een 2.4T, dat zal ik onthouden :)

Ik heb dan nu:
- Letten op onregelmatig toerental (gasklephuis)
- Letten op bonkende automaat / ophanging
- Airco
- Olielekkage turbo
- Schakelaars ramen / kofferklep / brandstofklep / motorkap

Wat betreft de 2.0T, ik las ergens anders dat deze vooral in Zuid-Europa verkocht is, en dat deze in feite minder betrouwbaar was dan de 2.4T of de T5. Een Nederlandse rijder had bij een kapotte motor deze op advies van de Volvo dealer (!) laten vervangen door een 2.4T. In het aanbod zijn ze ook wat zeldzamer. Voor het gewicht maakt het vgl. mij niet zoveel uit dat 't een MRB klasse lager is, toch?

Hoe zit het met roest op de C70, nog specifieke plekjes? Ik kan 'm natuurlijk niet op de brug zien, maar dorpels enz. moeten wel te controleren zijn.. En de onderdelenprijzen van gebruikersslijtage, m'n pa zei dat Volvo hier wel duur in was. Bedoel dan distributieriem, uitlaat, remmen.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Dat die onderdelen duur zijn komt door een imago waar Volvo lastig van af komt. Volgens mij de wereld in geholpen door lui die geen Volvo mogen of kunnen rijden. Maar de prijzen zijn gewoon gangbaar, ook bij de dealer. En zeker als je ze vergelijkt met prijzen van Japanse merken.

2.0T is veel in Italië en België verkocht ivm de belastingwetgeving daar. Maar ook in NL is die geleverd, wel wat zeldzamer inderdaad. Niet zo zeldzaam als de 170pk 2.4 non turbo, die is heel kort leverbaar geweest. Het verhaal over het vervangen van de 2.0T door een 2.4T komt mij erg vaag over, geen idee waar dat over gaat. Technisch zijn de blokken identiek...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Tom960
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 13:14
Locatie: Antwerpen

De MY 98 heeft geen gasklep maar nog de oude gaskabel samen met de oude ontsteking.
Zeker nakijken of de elektrische stoelen werken, meestal een kabel in de bediening die gesprongen is, airco is reeds gezegd. Als het raam niet meer open kan moet de hele cassette vervangen worden --> duur. De achterste ramen lekken sowieso, windgeruis bij hoge snelheid langs de voordeuren is ook normaal.
Roesten doen ze normaal niet, tenzij misschien slecht herstelde schade. Voor de rest zijn het schitterende tijdloze auto's. Ik heb de mijne nu bijna 10 jaar, lang genoeg dat hij deel van de familie geworden is ;)
'95 960 2.5 24v
'98 C70 T5
'02 V40 1.9d
'08 S60 2.4d
850sittard
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26

Absoluut super auto`s, uitstraling en het geluid van die motoren blijft super. Staat ook nog steeds boven aan me lijstje als mijn S60 over een tijdje weg gaat!:)
MY 98 is de T5/2.5T met 4traps automaat nog meen ik toch? Vanaf 99 de 5traps automaten. Nooit geweten dat die geen gasklep hadden
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Dat wist ik niet! Maakt dit veel uit voor het verbruik / betrouwbaarheid? Met andere woorden; kan ik beter zoeken naar een '99 met 5-traps?
Tom960
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 13:14
Locatie: Antwerpen

Mijn motorruimte

Afbeelding

Ik heb inderdaad nog een 4 trapsautomaat, of de 5 traps minder zal verbruiken ik denk het niet.
Vanaf MY 1999 zit je met een gasklep. Algemene staat van onderhoud is veel belangrijker bij deze auto's, ik zou me niet blind staren op bouwjaren.
'95 960 2.5 24v
'98 C70 T5
'02 V40 1.9d
'08 S60 2.4d
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Bedankt voor de nieuwe reacties. Kunnen jullie mij nog een indicatie geven van veelgebruikte onderdelen (normale slijtage) zoals distr.riem, remmen, uitlaat? Met mijn budget is maar een beperkt aantal exemplaren te krijgen (over een jaar hopelijk iets meer), maar je hoort vaak dat dit soort onderhoud dan eigenlijk direct moet gebeuren doordat verkoper het achterwege gelaten heeft.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ze hebben allemaal een gasklep, alleen tot 1999 bedien je die met een kabel en vanaf 1999 is het een ETM, Electronic Trottle Module. Die gaat dus electronisch. Ze hebben de naam altijd stuk te gaan maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Daarbij ben ik er van overtuigd dat de slechte onderhand wel vervangen zijn. De mijne zou ook in de gevarenzone zitten maar die doet het al 220.000 km prima. Distributieriem om de 120.000 km. Uitlaat blijft er over het algemeen 130 jaar onder dus daar hoe je je niet druk om te maken. Soms laat de achterste ophangbeugel los door roest. Kwestie van even een nieuwe beugel erop. Remmen hangt gewoon af van de huidige staat en hoe je die gebruikt, net als banden. Verder jaarlijks 5,8 liter olie erin, oliefiltertje van een paar euro en interieurfiltertje vervangen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
De_Duuc
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 17.08.2012 - 19:09

hallo,

we hebben een 2.0T origineel NL en bevalt prima....
heb hem nu bijna 2 jaar en zonder noemenswaardige problemen :)

succes met je keuze...
Volvo C70 Convertible 2.0T Turquoise (422), zwarte kap, grijs leren interieur, MY2000, Helios 16", RICA Tuning 210PK, 300Nm
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Vandaag even onaangekondigd wezen kijken bij een van de goedkoopste C70's op dit moment te koop, en was positief verrast. Van buiten ziet de auto er voor zijn leeftijd, km'stand, en prijs nog erg goed uit, vooral de originele 16 inch lm velgen. Wel deukje in voorscherm en hier een daar wat pitten / lakschade, onder andere bij de deur. Vooral normale slijtage en steenslag zo te zien, moet met een stift al erg aardig bij te werken zijn, die deuk zou ik laten zitten. Helaas duurt het zo nog anderhalf jaar voordat ik een inkomen heb wat stabiel genoeg is om tot koop over te gaan, maar ga in de tussentijd zeker nog paar keer bij verschillende exemplaren kijken en in later stadium ook proefrijden. De T5's zijn lastiger te krijgen, zeker omdat voor mij alle exemplaren met tuning, aangepaste uitlaat, en andere velgen gelijk afvallen (kans op afgeragdheid veel te groot). Heb liever een origineel exemplaar met wat achterstallig onderhoud. Persoonlijk wil ik eigenlijk ook wel een model met het beige interieur, dat staat stukken beter. Auto van vandaag was volledig grijs, zowel stoelen, stuur, middenconsole. Dat maakt het wel een erg grijze muis..

Op dit moment staat er in Heiloo een verkocht exemplaar op internet, met T5, automaat, blauwe lak (erg mooie kleur, imo), beige interieur, en 226k op de teller voor 3500. Zoiets zou het dan moeten worden, denk ik. Moet me er echt van weerhouden niet weer te gaan kijken :)

Oh, en dat geluid! :D Auto van vanmiddag reed net een rondje voor een proefrit, maar zelfs stationair klinkt die vijfpitter al fenomenaal (was de 2.5T)!
shackle
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.01.2013 - 20:14
Locatie: Doha, Qatar

Hallo mpc007,

Ik weet wie hem gekocht heeft........... Ikke :) Ben ik je net voor geweest. Sorry.......

Dit was mijn nummer 2:

http://list.auto-commerce.nl/view/autop ... &template=

Groet, Shackle
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

mpc007 schreef: Bedankt voor de nieuwe reacties. Kunnen jullie mij nog een indicatie geven van veelgebruikte onderdelen (normale slijtage) zoals distr.riem, remmen, uitlaat? Met mijn budget is maar een beperkt aantal exemplaren te krijgen (over een jaar hopelijk iets meer), maar je hoort vaak dat dit soort onderhoud dan eigenlijk direct moet gebeuren doordat verkoper het achterwege gelaten heeft.
Ik bedoel het niet betuttelend, maar als je budget zo krap is dat je de auto maar net kan aanschaffen dan moet je je eigenlijk afvragen of het een auto is die passend is voor je. Deze types Volvo zijn niet goedkoop in het onderhoud, maak je daar echt geen illusies over want dan draait het uit op een teleurstelling. Een turbo-model maakt het er zeker niet beter op qua kosten. Met name als je overal voor naar de garage moet, kan het hard oplopen.

Een tweedehands auto wordt altijd om een reden weggedaan en vaak is dat een dure beurt die er aan komt. En veel mensen die plannen om een auto weg te doen, slaan de laatste beurten over, want waarom onderhoud verrichten voor een ander?

Hoe goed hij er ook uit ziet, mijn ervaring is dat er altijd wel wat is. Je moet echt niet gek opkijken als je bij je eerste beurt meteen € 1000 lichter bent om de achterstallige zaken aan te pakken.

Bij mijn S70 2.5T was ik bij de initiële beurt € 2000 kwijt, en dat was echt wel een nette auto bij aankoop (en is het nog steeds natuurlijk). Het was een distributieriem met aanverwanten (wist ik bij aankoop), een motorrubbertje hier, twee veerschotels daar, airco-magneetkoppeling versleten, koelvloeistoflekkage bij de leiding naar de standkachel, en nog diverse dingetjes. Het telt snel op hoor.

Bij de V70 10V was de eerste beurt € 1000.

Hou daar gewoon rekening mee.
Laatst gewijzigd door glenfiddich1983 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Waggel
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.01.2015 - 10:40

Leerzaam topic. Ik ben ook op zoek naar een 2.3 T5, maar dan wel een handbak. Wat een heerlijke motor!

Ik heb er al eentje gereden, maar de auto stotterde rond de 4000 toeren bij vol gas. Na een tijdje rijden was het al minden, maar het bleef merkbaar.
Gebruikersavatar
zwimmiz
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.01.2007 - 14:34
Locatie: Utrecht

Mijn vorige auto was een S70 10v. gekocht met 270 dkm incl LPG voor 3000 euro. Ik had er niet heel veel verstand van, maar heb hem laten keuren bij een volvo specialist voor 5 tientjes. En dan niet de ANWB keuring,maar specifiek alle zwakke volvo puntjes, zoals de ophanging, airco, ramen etc. En natuurlijk het blok en versnellingsbak.
Voor 5 tientjes heb je dan de mening van een expert. Uiteindelijk heb ik er 80 dkm mee gereden in 2,5 jaar en daarbij nog 3000 euro achterstallig en gewoon onderhoud bij betaald. Maar ik reed als een vorst en heb nooit langs de kant van de weg gestaan.
En inderdaad bij de eerste beurt 1000 euro inleveren, omdat de ophanging aangepakt moest worden en het spruitstuk gescheurd was aan de bovenkant.... Dus die kosten moet je zeker op rekenen.

Dus hoeveel verstand van auto`s je ook hebt, ik raad zeker aan om die 50 euro uit te geven voordat je tot verkoop overgaat. Dan weet je meteen of de verkoper er ook vertrouwen in heeft. Als een verkoper hier niet mee akkoord gaat, weet je eigenlijk wel genoeg. En dankzij het klassiek achtige karakter van met name de V70, barst het in Nederland van de volvo specialisten die voor een schappelijk bedrag je auto even op de brug willen zetten.
440 > 460 > S70 2.5 > C70 2.3 AUT > S80 2.0 D3 2009
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Leuk om de nieuwe reacties te lezen. Shackle, gefeliciteerd! Je alternatief ziet er ook erg mooi uit :)

Glenfiddich, het wordt uiteindelijk een weloverwogen keuze. Inmiddels loop ik al een aantal jaar met het idee rond dat dit mijn eerste auto moet zijn, simpelweg omdat ik het model prachtig vind, en je in de categorie onder 5000 euro geen andere vergelijkbare coupés vind met dergelijke motoren (5 cilinder is grote pré). De BMW 3xx Ci E46 coupé zou kunnen, maar heeft een te ordinair imago, en de Peugeot 406 Coupé is een stuk trager en net wat minder mooi. Dan heb je het wel ongeveer gehad met het aanbod. Ik heb altijd wat gehad met het merk Volvo door familie die erin rijdt (vader 460 1.8, opa 1 V70 classic, opa 2 S40 nl, daarna 2x S60 classic) en as we speak wachten we thuis op een V60 D6 TE. Deze zomer rijd ik (en aantal vrienden) ermee naar Oostenrijk, kan niet wachten. Kortom; de wens is serieus, geen sprake van bevlieging.

Daarnaast deel ik je punt over de kosten uiteraard. Het lijkt mij vreselijk zo'n mooie auto te kunnen kopen en vervolgens te ervaren dat het onderhoud eigenlijk onbetaalbaar is. Wél hoop ik simpele dingen zelf te leren, en houd ik dit forum (en bijv. het 850 Forum) om die reden bij. Daarnaast heb ik met vriendinlief de afspraak dat de auto sowieso pas komt als één van ons fatsoenlijk werk heeft - we zijn op dit moment beide nog in (waarschijnlijk) ons laatste universitaire studiejaar. Maar om mijzelf af en toe toch alvast te laten genieten lees en kijk ik zoveel mogelijk op internet, en als er af en toe iets in de buurt aangeboden wordt ga ik graag kijken. Tot op heden echter nog niet proefgereden. Omdat ik soms ook niet al teveel vertrouwen heb in de auto's op Marktplaats en andere sites zou ik er natuurlijk het liefst één overnemen van een forummer hier, op het 850 Forum worden er regelmatig mooie exemplaren voor goede prijzen aangeboden.

Mijn ideale configuratie zou zijn:
- 2.3 T5, motorisch origineel (liefst ongechipt)
- Automaat (4 / 5 traps)
- Exterieurkleur donkerblauw of donkergroen
- Interieurkleur licht leder / alcantara (Monza)
- Houtaccenten (vriendin wil per sé geen donkergrijs op grijs combinatie van binnen, dan vind ze ''m te suf' ;)
- Verlaagd sportonderstel (oogt de auto stuk strakker, vroeg me nog wel af of de 20mm verlaging de enige wijziging die Volvo bij deze optie destijds aanbracht? Als dat zo is moet het zelf ook te doen zijn - de Sports Line hebben niet al te veel mensen aangevinkt helaas)
- Canisto 17 inch, idealiter de Graphite (ipv Silver) variant (vind de BBS (Propus / Triton) minder stijlvol)
- De originele Volvo radio-unit (2-DIN) met casette- en cd speler (vanwege de klassieke looks), ondanks dat veel mensen er een modern navigatiesysteem inzetten (bijv. Pioneer)

Kortom, zoiets: http://www.autowereld.nl/volvo/c70/2-3- ... tails.html

Het aanbod concentreert zich dan op het pre-facelift model, waarvan ik dan misschien ooit nog de lichten / grille zou vervangen door helder glas en de blokjesgrill, staat nét wat moderner. Voor de rest lijkt het me juist een sport de auto zo origineel mogelijk te houden (los van misschien een obligate 'R' badge als het een T5 wordt (A) ), modellen met zware verlaging en oversized velgen doen pijn aan de ogen. Als ik eenmaal een dergelijke auto bezit kan ik me niet voorstellen dat ik hem snel wegdoe, zou bij gedwongen verkoop (ooit kinderen, wie weet) het ding eerder schorsen en ergens op laten slaan :)
Laatst gewijzigd door mpc007 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”