Krakend koppelingspedaal: eenvoudig opgelost.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
olav
3rd Gear member

Een week geleden begon mijn koppelingspedaal opeens te kraken. Geluid als van een krakend scharnier was hoorbaar bij het indrukken en loslaten van het koppelingspedaal; behoorlijk irritant en het vertrouwen dat de auto geniet lichtjes ondermijnend.
Zoekend op internet bleek al snel dat het geen uniek geval; er zijn talloze topics over te vinden. De remedie varieert van marineren met WD40, vervangen cilinder, vervangen pedaal, vervangen veer aan het pedaal etc, maar echt eenduidig zijn de antwoorden niet. Volvo zelf houdt het op het vervangen van de veer. Maar ook dan blijkt het nog niet altijd opgelost, terwijl de kosten aardig op kunnen lopen.

Vandaag maar eens bij de pedalen gekropen (vrijwel onmogelijk zonder je rug te breken, maar wanneer je naast de auto een kistje zet met de hoogte van de dorpel schuif je op je rug zo naar de pedaalruimte) en met een sterke lamp het hele verhaal nader bekeken.

In eerste instantie dacht ik dat het de veer die het pedaal omhoog en omlaag houdt was die kraakte, maar dit bleek toch niet het geval. Een gerichte spray WD40 op de veer en de verbindingen hielp dan ook niets.

De volgende verdachte was de cilinder die door het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Zoals op diverse fora beschreven hier het rubber stofhoesje vanaf gehaald (dus het deel van om de cilinder heen sluit) en WD40 in de cilinder gespoten, maar het hielp niets. De cilinder wordt ingedrukt middels een wit kunststof verbinding (stangetje) tussen het pedaal en de cilinder. De verbinding van het witte kunststof stangetje met het pedaal nog maar eens ingevet (had een beetje zijdelingse speling) maar ook dit hielp niets. En toch was voelbaar dat het kraken te maken had met deze verbinding tussen de cilinder en het pedaal. Bij het kraken voelde je het stangetje gewoon trillen.

Nu bleek bij nadere inspectie dat deze verbinding tussen koppelingspedaal en cilinder bestaat uit twee verschillende onderdelen, gemaakt van twee materialen: wit kunststof stangetje vanaf het pedaal richting de cilinder, en dan juist bij de plaats waar het zwarte rubber stofhoesje (zo'n harmonica ding) om het witte stangetje heen zit gaat de verbinding verder als een metalen staafje dat in de cilinder verdwijnt. Bij het verschuiven van het stofhoesje (weg van waar het om het witten stangetje heen sluit, richting het metalen staafje) is te zien dat het metalen staafje is geklemd in het witte kunststof stangetje. Bij het indrukken van het koppelingspedaal leek het erop dat juist bij deze verbinding het krakende geluid ontstond... Snel een dikke klodder vaseline aan mijn vingertoppen gedaan, beetje warm gewreven en vervolgens de overgang tussen kunststof en metalen stangetje goed ingesmeerd waarbij ik de vaseline ook zo goed mogelijk in de verbinding heb geperst. Pedaal indrukken en ... weg gekraak!

Morgen een uitgebreide proefrit, maar volgens mij is het zo opgelost 8-)
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
evert65
6th Gear member

slim opgelost
keep calm!, your randomizer is running
olav
3rd Gear member

Inmiddels ruim 130 km gereden (stad-snelweg) en het lijkt er inderdaad op dat het probleem is opgelost. Bij vertrek muisstil, na een kwartiertje rijden leek de kraak weer terug te komen (eerst met een enkele tik als geluid, en vervolgens weer wat gedempt gekraak), maar daarna weer stil. Op de terugweg direct na het vertrek nog een laatste paar kraakgeluidjes waargenomen (je gaat er op letten natuurlijk), maar zodra de verwarming bij de voeten op temperatuur kwam was het gedaan met het gekraak en heb ik me heerlijk in anderhalf uur door de files heen geworsteld.
Ik houd het er maar op dat de vaseline zich nog wat aan het verspreiden is en geniet van elke stille koppelingsactie.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Oceanracer
Geartronic member

Hmmm, mocht mijn koppeling nog eens gaan kraken weet ik in elk geval waar ik moet zoeken. Alvast bedankt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
eBoonstra
1st Gear member

Mijn koppeling piept zo nu en dan, ook ik ga dit even uitproberen! Bedankt!
21 zomers jong | Fryslân | opgegroeid in Volvo sinds 1997 | (voormalig) student in hart en lever | JOVD/VVD

'05 Volvo V70 D5 Momentum - Estate Line - Audio Line I
'13 Vespa LX Touring 4T Quattro Tempi Grigio Apuano
olav
3rd Gear member

Update.
Inmiddels zo'n 1000 km en twee weken verder: geen kraakje meer gehoord :sleep: . Meteen maar een nieuwe voorruit laten plaatsen, zelf de alarmsirene vervangen en richtingaanwijzerbedieningshendel gereviseerd (links pakte niet altijd meer op), dus zo goed als nieuw verder op weg naar de 4 ton.

Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”