Zoekend op internet bleek al snel dat het geen uniek geval; er zijn talloze topics over te vinden. De remedie varieert van marineren met WD40, vervangen cilinder, vervangen pedaal, vervangen veer aan het pedaal etc, maar echt eenduidig zijn de antwoorden niet. Volvo zelf houdt het op het vervangen van de veer. Maar ook dan blijkt het nog niet altijd opgelost, terwijl de kosten aardig op kunnen lopen.
Vandaag maar eens bij de pedalen gekropen (vrijwel onmogelijk zonder je rug te breken, maar wanneer je naast de auto een kistje zet met de hoogte van de dorpel schuif je op je rug zo naar de pedaalruimte) en met een sterke lamp het hele verhaal nader bekeken.
In eerste instantie dacht ik dat het de veer die het pedaal omhoog en omlaag houdt was die kraakte, maar dit bleek toch niet het geval. Een gerichte spray WD40 op de veer en de verbindingen hielp dan ook niets.
De volgende verdachte was de cilinder die door het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Zoals op diverse fora beschreven hier het rubber stofhoesje vanaf gehaald (dus het deel van om de cilinder heen sluit) en WD40 in de cilinder gespoten, maar het hielp niets. De cilinder wordt ingedrukt middels een wit kunststof verbinding (stangetje) tussen het pedaal en de cilinder. De verbinding van het witte kunststof stangetje met het pedaal nog maar eens ingevet (had een beetje zijdelingse speling) maar ook dit hielp niets. En toch was voelbaar dat het kraken te maken had met deze verbinding tussen de cilinder en het pedaal. Bij het kraken voelde je het stangetje gewoon trillen.
Nu bleek bij nadere inspectie dat deze verbinding tussen koppelingspedaal en cilinder bestaat uit twee verschillende onderdelen, gemaakt van twee materialen: wit kunststof stangetje vanaf het pedaal richting de cilinder, en dan juist bij de plaats waar het zwarte rubber stofhoesje (zo'n harmonica ding) om het witte stangetje heen zit gaat de verbinding verder als een metalen staafje dat in de cilinder verdwijnt. Bij het verschuiven van het stofhoesje (weg van waar het om het witten stangetje heen sluit, richting het metalen staafje) is te zien dat het metalen staafje is geklemd in het witte kunststof stangetje. Bij het indrukken van het koppelingspedaal leek het erop dat juist bij deze verbinding het krakende geluid ontstond... Snel een dikke klodder vaseline aan mijn vingertoppen gedaan, beetje warm gewreven en vervolgens de overgang tussen kunststof en metalen stangetje goed ingesmeerd waarbij ik de vaseline ook zo goed mogelijk in de verbinding heb geperst. Pedaal indrukken en ... weg gekraak!
Morgen een uitgebreide proefrit, maar volgens mij is het zo opgelost
