Carterpan vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
jbuitenhuis
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 29.10.2012 - 12:59

Afgelopen week de grote beurt van onze v50 2.0D gedaan.

Had in den haag een doe-het-zelf-brug gehuurd en dan is het prima te doen (met behulp van dit forum 8-) )
Alleen bij het dichtdraaien van de carterpanplug, die echt debiel strak vast zat, draaide de plug/bout meteen al door. Na een inspectie van alle andere doe-het-zelvers zagen we een scheur in de carterpan waar eerder al door de vorige eigenaar gelast was. Conclusie: carterpan heeft z'n beste tijd gehad.

Nu heb ik bij de plaatselijke Haagse volvodealer een offerte opgevraagd ...€1100,- >_<
Dus even zelf op internet gezocht, is nieuw te koop voor €120,- en €65,- 2e hands. Dus besloten dat ook gewoon lekker zelf te doen. Heb het eerder als is gedaan bij m'n oldtimer mini maar wil graag van te voren weten wat ik kan verwachten bij de v50.

Is het een kwestie van: olie eruit/opvangen, carterpan los halen middels 20 inbusbouten? Nieuwe vloeibarepakking op de nieuwe carterpan en weer plaatsen?

Of kom ik nog lastige verrassingen tegen? Uitlaat die in de weg zit? Gekke filters?

Heb op het forum al gezocht, maar geen info helaas, dus was van plan er uiteindelijk een how-to van te maken
Mini British Open1.3i 1993
Golf 1.8 1981
Alfa 147 1.6 veloce 2002
Volvo v40 1.8 1997

Volvo v50 2.0D 2006
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Volgens mij is het ook redelijk makkelijk te doen, alle olie eruit, schroefjes los, carterpan eronderuit, nieuwemonteren met pakking, en de schroefjes weer met het juiste moment vastdraaien.


Maar ja, zo onderhand weet ik dat soms Mr. Murphy redelijk actief is, speciaal bij zoiets:
- allereerst de wet van behoud van ellende, is ook hier van toepassing.
- als het ook mis kan gaan, dan gaat het ook mis op het beroerdste moment.
- als alles makkelijk gaat, zie je vast iets over het hoofd.
- als je bijna klaar bent, je ziet eindelijk licht aan het eind van de donkere tunnel......dan is dat een snel naderende trein!
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

jbuitenhuis schreef: Afgelopen week de grote beurt van onze v50 2.0D gedaan.

Had in den haag een doe-het-zelf-brug gehuurd en dan is het prima te doen (met behulp van dit forum 8-) )
Alleen bij het dichtdraaien van de carterpanplug, die echt debiel strak vast zat, draaide de plug/bout meteen al door. Na een inspectie van alle andere doe-het-zelvers zagen we een scheur in de carterpan waar eerder al door de vorige eigenaar gelast was. Conclusie: carterpan heeft z'n beste tijd gehad.

Nu heb ik bij de plaatselijke Haagse volvodealer een offerte opgevraagd ...€1100,- >_<
Dus even zelf op internet gezocht, is nieuw te koop voor €120,- en €65,- 2e hands. Dus besloten dat ook gewoon lekker zelf te doen. Heb het eerder als is gedaan bij m'n oldtimer mini maar wil graag van te voren weten wat ik kan verwachten bij de v50.

Is het een kwestie van: olie eruit/opvangen, carterpan los halen middels 20 inbusbouten? Nieuwe vloeibarepakking op de nieuwe carterpan en weer plaatsen?

Of kom ik nog lastige verrassingen tegen? Uitlaat die in de weg zit? Gekke filters?

Heb op het forum al gezocht, maar geen info helaas, dus was van plan er uiteindelijk een how-to van te maken
Als het zo simpel zou zijn zoals je beschrijft, dan zou het bij de dealer ook geen 1100 euro kosten denk ik?
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Kruislinks boutjes vast draaien en een momentsleutel gebruken bij lichtmetalen carters is een pre.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Aircopomp zit in de weg,dus deze zul je moeten demonteren,met alle werkzaamheden die daarbij horen,zoals leeghalen en weer opnieuw vullen.
jbuitenhuis
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 29.10.2012 - 12:59

Ok,dat is informatie waar ik wat mee kan.

Al word ik niet zo blij van die aircopomp..
Mini British Open1.3i 1993
Golf 1.8 1981
Alfa 147 1.6 veloce 2002
Volvo v40 1.8 1997

Volvo v50 2.0D 2006
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

volgens mij is er zat ruimte om de pomp aan de kant te douwe.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
jbuitenhuis
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 29.10.2012 - 12:59

Dat dacht ik ook, maar wil het eigenlijk wel weten voor ik er aan begin..

Iemand het al eerder gedaan? Remco?
Mini British Open1.3i 1993
Golf 1.8 1981
Alfa 147 1.6 veloce 2002
Volvo v40 1.8 1997

Volvo v50 2.0D 2006
Doesje
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 10.05.2010 - 13:38
Locatie: Vught

Tijdje terug identiek probleem gehad.
vervangen carterpan is goed te doen, alleen ff goed opletten dat je ALLE boutjes losmaakt... (zitten er ook nog een paar vlakbij het vliegwiel die je niet meteen ziet......)
Pomp kun je gewoon aan de kant leggen, hoeft niet verwijderd te worden.
Mocht je geen pan van een V50 kunnen vinden, ook van een peugeot past precies.......


Suc6
jbuitenhuis
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 29.10.2012 - 12:59

Thanks doesje!
Mini British Open1.3i 1993
Golf 1.8 1981
Alfa 147 1.6 veloce 2002
Volvo v40 1.8 1997

Volvo v50 2.0D 2006
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

inderdaad, hoeft niet speciaal van volvo te zijn die carterpan....een 1.6D en een 2.0D zijn de bekende PSA motoren.
Het loont zeer zeker de moeite om eens navraag te doen bij Peugeot, of citroën.
Identieke motoren, dus ook identieke onderdelen, maar soms met zeer verschillende prijzen van alle motor onderdelen (dus ook distributie, waterpomp etc.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
jbuitenhuis
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 29.10.2012 - 12:59

Heb een v50 2.0 carterpan gevonden, helemaal spik en span. Maar nu is de vraag met welk aandraai moment moeten de bouten vast?
Heb geen pakkingen gevonden behalve dat iedereen het met een vloeibare pakking doet, dus daar ga ik gemakshalve dan ook maar even vanuit
Mini British Open1.3i 1993
Golf 1.8 1981
Alfa 147 1.6 veloce 2002
Volvo v40 1.8 1997

Volvo v50 2.0D 2006
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

jbuitenhuis schreef: Heb een v50 2.0 carterpan gevonden, helemaal spik en span. Maar nu is de vraag met welk aandraai moment moeten de bouten vast?
Heb geen pakkingen gevonden behalve dat iedereen het met een vloeibare pakking doet, dus daar ga ik gemakshalve dan ook maar even vanuit
De orginel kit halen bij de dealer,anders gaat het fout,dan gaat de overtollige kit in de carterpan in de oliepomp zitten.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Je kunt ook prima universele pakking gebruiken. gebruik dat al jaren. je moet natuurlijk niet te veel gebruiken.

Ze moeten vastgezet worden op 10 Nm
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
jbuitenhuis
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 29.10.2012 - 12:59

Thanks
Mini British Open1.3i 1993
Golf 1.8 1981
Alfa 147 1.6 veloce 2002
Volvo v40 1.8 1997

Volvo v50 2.0D 2006
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”