Hallo,
Ik heb sinds een aantal maanden een V60 PIH met dakrails. Ik heb bij aanschaf meteen ook de originele Volvo dakdragers aangeschaft voor de V60 met dakrails. Een paar maanden geleden voor het eerst op vakantie geweest met mijn PIH. Op het dak had ik voor de bagage mijn Thule skibox staan (Thule Atlantis). Wat me opviel was het behoorlijke fluitende geluid tijdens het rijden. Ik kreeg de indruk dat dit kwam doordat ik mogelijk de dakdragers niet op de juiste positie had staan.
Ik heb toen maar een spanband om de skibox gedaan om de wind anders te laten geleiden en dat hielp, maar mijns inziens moet de fluittoon normaal gesproken ook achterwege kunnen blijven
Ik had dezelfde skibox namelijk normaal gesproken altijd staan op mijn XC70 en daar had ik nooit last van fluitende geluiden tijdens het rijden.
Zijn hier forumleden die mij aan kunnen geven wat de exacte positie van de dakdragers op de dakrails moet zijn om fluittonen tijdens het rijden te voorkomen?
Alvast bedankt!
Gr Marco
Positie dakdragers op V60 met dakrails
- saab99gl1984
- 2nd Gear member
Hallo,
Ik hanteer voor de voordrager altijd de plek waar in de deurpost de aansluiting zit voor de dakdragers voor een v60 zonder dakrailings. Iets naar achteren is misschien nog iets stiller, maar dan gaat er weer meer gewicht naar de achteras. Verder lijn ik met een meetlat de koffer en de dragers exact uit zodat de bak en dragers in lijn met de auto.

Een bak blijft herrie geven, maat gefluit hoor ik nooit.
Alexander
Ik hanteer voor de voordrager altijd de plek waar in de deurpost de aansluiting zit voor de dakdragers voor een v60 zonder dakrailings. Iets naar achteren is misschien nog iets stiller, maar dan gaat er weer meer gewicht naar de achteras. Verder lijn ik met een meetlat de koffer en de dragers exact uit zodat de bak en dragers in lijn met de auto.

Een bak blijft herrie geven, maat gefluit hoor ik nooit.
Alexander
Laatst gewijzigd door saab99gl1984 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: Volvo V60 T5 Momentum 2018
Van mijn vrouw: Ford Fiesta Crossroad 2008
Vroeger:
2005-2007: V50 2.0D Momentum (2004)
2007-2010: V50 2.0D Momentum (2007)
2010-2012: V50 2.4 Momentum (2006)
2013-2016: V60 T3 Kinetic (2013)
2016-2018: V70 D3 Polar 2016
Van mijn vrouw: Ford Fiesta Crossroad 2008
Vroeger:
2005-2007: V50 2.0D Momentum (2004)
2007-2010: V50 2.0D Momentum (2007)
2010-2012: V50 2.4 Momentum (2006)
2013-2016: V60 T3 Kinetic (2013)
2016-2018: V70 D3 Polar 2016
- remmm
- 5th Gear member
Ik heb hem ook soortgelijk op de auto staan, zover mogelijk naar achteren. Omdat ik nogal een lange dakkoffer heb ontkom ik er niet aan dat hij een stukje boven het raam uitsteekt (anders kan achterklep niet meer open). Ik heb met originele dakdragers geen fluitgeluid, maar natuurlijk wel extra rijwind.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- InckSpot
- Starter
Hallo,
Ik kan vrijdag a.s. m'n v60 PIH ophalen bij de dealer [Leasemaatschappij heeft aflevering i.v.m toekomstige restwaarde eerder uitgesteld... ;-(] Spring graag even in omdat ik als laatste accessoire nog een dakkoffer wil kopen en twijfel tussen groter of héél groot, of Thule Motion 800 of Thule Motion 900. Ik heb al eens zelf een plaatje gemaakt om het formaat van de 900 op een V60 te bekijken, maar zou geholpen zijn met een foto van the real deal.. Ik lees dat 'Theking' de grootste heeft [hoe kan dat ook anders met zo'n naam ...]. Wanneer je een plaatje beschikbaar hebt dan graag!
Met groet, Sjoerd
Ik kan vrijdag a.s. m'n v60 PIH ophalen bij de dealer [Leasemaatschappij heeft aflevering i.v.m toekomstige restwaarde eerder uitgesteld... ;-(] Spring graag even in omdat ik als laatste accessoire nog een dakkoffer wil kopen en twijfel tussen groter of héél groot, of Thule Motion 800 of Thule Motion 900. Ik heb al eens zelf een plaatje gemaakt om het formaat van de 900 op een V60 te bekijken, maar zou geholpen zijn met een foto van the real deal.. Ik lees dat 'Theking' de grootste heeft [hoe kan dat ook anders met zo'n naam ...]. Wanneer je een plaatje beschikbaar hebt dan graag!
Met groet, Sjoerd
- RoaldH
- 6th Gear member
De positie die je hebt de foto hebt, geeft inderdaad minder geruis. Als je de voorste drager verder naar voren zet, verandert de "hoek" van de drager, waardoor er meer wervelingen optreden. Dat geeft extra gefluit (boven het normale gesuis).remmm schreef: Ik heb hem ook soortgelijk op de auto staan, zover mogelijk naar achteren. Omdat ik nogal een lange dakkoffer heb ontkom ik er niet aan dat hij een stukje boven het raam uitsteekt (anders kan achterklep niet meer open). Ik heb met originele dakdragers geen fluitgeluid, maar natuurlijk wel extra rijwind.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
-
- 2nd Gear member
Had ik dit topic vorig jaar maar gevonden
Ik heb toen voor het eerst m'n nieuwe V60 mee gehad naar Italie met originele dakdragers en Hapro 5.5. Steeds gefluit, echt irritant. Dus toch maar even op dit forum gezocht en nu zie ik dat ik ze niet ver genoeg naar achteren heb gezet maar ook verkeerd om
...ik redeneerde vanuit de vorm van de koffer, die is ook als een soort druppel gevormd dus ik heb de dunne kant voor gezet en de dikke achter maar nu zie ik hier dat dit juist precies andersom moet?! En op basis van de foto van de zilveren V60 hierboven zie ik dat ze verder naar achteren moeten. Vanavond even proberen, net op tijd voor de rit van vrijdag a.s. 

- teebee
- 7th Gear member
Profiel dragers heet niet voor niets ‘vleugel’profiel....
Het gefluit kan meerdere oorzaken hebben. De onderzijde van de koffer heeft ook de nodige gleuven etc, per merk verschilt dit en ook het geproduceerde bijgeluid.
De onderzijde van de dragers heeft bij de uiteinde een gleuf (althans bij de modellen welke in breedte verstelbaar zijn), deze gleuf kan je dichten met een schuif welke daar in zit. Laat je deze open geeft het weer meer bijgeluiden.
Het positioneren van de dakkoffer (ik heb een korte voor de zomer en een lange voor de wintersport) wordt bij mij oa bepaald door de achterklep; deze dient volledig open nog minimaal 5cm ruimte te hebben. Dan geeft de fabrikant van de betreffende koffer ook aan wat de maximale onderlinge afstand van de dragers mag zijn. Dat, icm hoe de koffer wordt vastgezet (gefixeerde gaten of een variabele gleuf) en hoe de gewichtsverdeling in de koffer is ivm constructie bodem, bepaalt voor mij uiteindelijk de positie van de voorste drager. Deze staat meestal vlak voor of anders hooguit ter hoogte van de B-stijl.
Puur je voorste drager ver naar achter zetten zal je fluitprobleem niet per definitie verhelpen.
Het gefluit kan meerdere oorzaken hebben. De onderzijde van de koffer heeft ook de nodige gleuven etc, per merk verschilt dit en ook het geproduceerde bijgeluid.
De onderzijde van de dragers heeft bij de uiteinde een gleuf (althans bij de modellen welke in breedte verstelbaar zijn), deze gleuf kan je dichten met een schuif welke daar in zit. Laat je deze open geeft het weer meer bijgeluiden.
Het positioneren van de dakkoffer (ik heb een korte voor de zomer en een lange voor de wintersport) wordt bij mij oa bepaald door de achterklep; deze dient volledig open nog minimaal 5cm ruimte te hebben. Dan geeft de fabrikant van de betreffende koffer ook aan wat de maximale onderlinge afstand van de dragers mag zijn. Dat, icm hoe de koffer wordt vastgezet (gefixeerde gaten of een variabele gleuf) en hoe de gewichtsverdeling in de koffer is ivm constructie bodem, bepaalt voor mij uiteindelijk de positie van de voorste drager. Deze staat meestal vlak voor of anders hooguit ter hoogte van de B-stijl.
Puur je voorste drager ver naar achter zetten zal je fluitprobleem niet per definitie verhelpen.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
Ik heb ze gisteravond versteld en omgedraaid. Maakt geen 'fluit' uit (:D) want ik hoor ze nog steeds. Ik zal even kijken of ik die schuif wel dicht heb die jij bedoelt, denk het niet namelijk. De koffer heb ik er nog niet eens op zitten, dat doe ik vanavond.
- teebee
- 7th Gear member
Wat ook van invloed kan zijn is de gleuf welke bovenop de dragers zit in de volle lengte. Afhankelijk van de wijze van monteren van je koffer kan je de rubber strip welke in deze gleuf zit verwijderen zodat je er zgn T-bouten in kan schuiven waarmee je de box vervolgens kan fixeren. Indien je die T-bouten gebruikt dien je de rubber afdichtingsstrip uiteraard te verwijderen; ook dit kan weer de nodige bijgeluiden geven.
Overigens heb ik met mijn oude V60 nooit ook maar enig gefluit ervaren (ik maakte gebruik van de T-bouten), bijgeluid ja (beslist niet storend), gefluit nee.
ondanks het mogelijke fluitconcert een fijne vakantie gewenst
Overigens heb ik met mijn oude V60 nooit ook maar enig gefluit ervaren (ik maakte gebruik van de T-bouten), bijgeluid ja (beslist niet storend), gefluit nee.
ondanks het mogelijke fluitconcert een fijne vakantie gewenst

Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

- RoaldH
- 6th Gear member
Ik gebruik mijn Volvo dakkoffer ook met de klemvoeten en heb de rubberen strip er gewoon in. Maar als de schuiven dicht zijn dan hoor je alleen wat geluid van de box.
-
- 2nd Gear member
Vrijwel zeker het schuifje dat niet dicht zit.
Had dit jaar 1 van de 4 schuifjes niet dichtzitten. Dat hoorde je direct, dus bij het eerste stoplicht dichtgeschoven,... rust
Had dit jaar 1 van de 4 schuifjes niet dichtzitten. Dat hoorde je direct, dus bij het eerste stoplicht dichtgeschoven,... rust
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.