tunen T5 model 2006 met 260pk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Bas1982
3rd Gear member

Ik heb 4&5 oktober de afspraak bij Fasttech voor een custom chip, ben benieuwd wat het gaat leveren met de aanpassingen die ik al heb.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
StephanD
2nd Gear member

Mijn model 2007 T5 met 260pk is inmiddels een jaar geleden voorzien van een Ferrita downpipe en MTE stage 2 software.
Ik ben erg tevreden.
Het vermogen is niet gemeten maar er is voelbaar een hoop bijgekomen.
European tuning schatte hem nu op zo'n 330pk, 480Nm. Turbodruk max 1,35 bar.

Rica kan de 260pk T5 maar tot 300 pk tunen, minder dus dan bij de 250pk T5.
Ik heb Rica nog gevraagd waarom dat dit was omdat deze motor toch de KKK turbo uit de R heeft, maar volgens Rica is dit het maximum voor deze auto:
"Dit is wat de auto maximaal kan leveren met deze turbo.
In de 300pk R, zit deze turbo op een andere motor. Met meer cilinder inhoud en andere nokkenassen
"

Op Engelse forums lees je dan ook dat mensen die eerst Rica software hadden op de 260pk T5, deze later weer hebben vervangen door MTE software.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
oddball
2nd Gear member

Ik rijd al een paar jaar met RICA software, ik ben er zeer over te spreken, goede service ook, als er wat is zijn ze bereikbaar via Isoftloader online troubleshoot.
Ik kan via de Isoftloader een 3 tal programma's kiezen; origineel, stage 1 en stage 2.
Voor de apk zet ik de software vaak op origineel voor een betere uitslag op de uitstoot-test en de proefrit.
Ik had 320pk en 438Nm op de testbank bij JD engineering, dit was met stage 1 software en alleen met BSR downpipe.
Na een tal van aanpassingen zowel mechanisch als softwarematig gok ik dat het vermogen hetzelfde is gebleven, maar dat de trekkracht nu rond de 480-500Nm zit.
2000 V70n T5, sunblinds, chassit nivomat brackets, 18"; IPD vector, Michelin Pilot Sport 3, S60 phase 2 xenon, S60 grille, IPD TCV, IPD Strut Bar Mount Conversion, IPD Heavy Duty Compressor Bypass Valve, IPD HD ignition coils, DO88 turbo inlet, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe + sportcat, Ferrita 2,5" catback, ACtronics ETM, Lesjöfors springs, RICA stage 2, >320pk >>440Nm.
René D
2nd Gear member

Volgens mijn collega is 300 pk de verantwoorde boven grens.
Ga je hoger loop je het risico dat je voering crackt

Het gelijk weet je achter af pas.
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V

DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
Volvo Turbo
Starter

Ik wil mijn Volvo V70 T5 uit 2007 ook laten tunen (stage 2, downpipe en intercooler). Het is een geartronic.
Ik ben bij European Tuning (MTE) langs geweest en heb uitgebreid met Fasttech gebeld.
Beide bedrijven geven me een heel goede indruk, geven hetzelfde advies, echter hun aanpak is verschillend.

Fasttech heeft een rollenbank, ze chippen op maat tot er een zo mooi mogelijke koppel/vermogens curve ontstaat (zo breed mogelijke powerband). Meten is weten, geven ze aan.
European Tuning heeft juist geen rollenbank en logt rijdend. Je krijgt dus geen uitdraai maar een schatting van vermogen/koppel op basis van de gedane aanpassingen.
Ze geven aan dat ze dieper in de software de formules en niet (alleen) de kenvelden aanpassen. Ze nemen een stage 2 basis en passen die op maat aan.
Eens in de zoveel tijd komt er een Zweedse ingenieur langs die de software nog verder kan optimaliseren. Je kan m dan volledig op je eigen wensen laten tunen.

Van beide bedrijven lees ik alleen maar goede verhalen, prijzen zijn nagenoeg gelijk alleen is Fasttech voor mij 2x verder weg.

Tsja, welke kiezen?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”