Ik heb door de dealer een standkachel laten plaatsen. Ik heb 3 opties;
-directe start
-start 1 op bepaald tijdstip
-start 2 op bepaald tijdstip
Vooral bij de tweede en derde optie snap ik iets niet. Vanochtend bijvoorbeeld heb ik hem 0600u gezet. Dus, ik verwacht dat om 0600u de kachel stopt, de motor op bedrijfstemp. is en het interieur idem. Wat blijkt; motor is niet op bedrijfstemp, binnen is het wel lekker warm. Maar om 0605u draaide de kachel nog steeds.
Zelfde had ik gister; staat op 1545 ingesteld. Om 1555u draait hij nog steeds, auto is lekker warm, maar het blok niet op bedrijfstemp.
Mijn vraag;
-waarom stopt de kachel niet op de ingestelde tijden?
-waarom word het motorblok niet warm(er). Denk dat de wijzer nu tussen koud / bedrijfstemp. zit.
Standkachel
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29907
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Volgens mij is dit normaal, de kachel blijft altijd nog even werken na de ingestelde tijd en de koelvloeistof is warmer maar niet op de normale bedrijfstemperatuur.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ow ok, ik was in de veronderstelling dat het water zo rond de 80 a 90 graden zou worden gebracht. En waarom is het, dat die kachel nog even blijft draaien dan?
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Water wordt tot 72 graden verwarmd. Is vanwege het feit dat anders thermostaat open gaat en de warmte verloren gaat naar de radiateur etc.
Kachel blijft nog nadraaien vanwege warmte afvoer en veiligheids overweging.
Kachel blijft nog nadraaien vanwege warmte afvoer en veiligheids overweging.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Na draaien, ca 10 minuten, is m.i. vooral tbv de mogelijke uitloop op je geplande vertrek tijd. Hier/nu minder van toepassing, maar in echt koude omstandigheden prettig omdat de warmte erg snel vervliegt, zeker uit de cabine. Daarnaast stopt de kachel na een handmatige stop direct, enkel de ventilator blijft dan nog wel een klein minuutje ofzo nablazen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Als je de motor start nadat je hebt voorverwarmd draait de standkachel mee om sneller te verwarmen. Dat maakt een stuk uit in comfort..
Daarnaast met vorst heb ik nog nooit mijn blok op bedrijfsterp gezien met de standkachel. Het is een combi:
1. ruiten ontdooien en warm interieur
2. voorwarmen koelvloeistof, niet het blok.
Daarnaast met vorst heb ik nog nooit mijn blok op bedrijfsterp gezien met de standkachel. Het is een combi:
1. ruiten ontdooien en warm interieur
2. voorwarmen koelvloeistof, niet het blok.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat meedraaien na starten gebeurt altijd als het buiten koud genoeg is (kan iets variëren, maar bij ons onder de +4) en het auto/interieur niet warm genoeg, dat is de hulpverwarmingsfunctie. Dat functioneerd dus ook onafhankelijk van het voorverwarmen, maar puur op de combi buitentemp en warmtevraag tbv het interieur bij 'niet voldoende warme motor'.Bover schreef: Als je de motor start nadat je hebt voorverwarmd draait de standkachel mee om sneller te verwarmen. Dat maakt een stuk uit in comfort...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
De waarden bij de standkachel zoals de temp koelvloeistof e.d. zijn in te stellen via de VIDA
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29907
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Maar de temperatuur van de koelvloeistof zal altijd lager zijn dan de openingstemperatuur van de thermostaat.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nou dat weet ik niet zeker of dat zo is Lint. Ik heb via Vida gezien dat temp op kan lopen tot 85gr als ik goed gezien heb
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ik dacht 80gr' . In de scheepvaart kun je verschillende parameters pakken bij een thermostaat.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29907
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Maar dan warm je al de koelvloeistof op als de thermostaat open gaat. lijkt mij niet handig, wel is je motor dan warmer.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Voorzover ik weet als amateur is koelvloeistof in kleine circuit warm en blijft in kleine circuit draaien om interieur te verwarmen.
de standkachel slaat aan en af bij bereiken max temp voordat grote circuit opengaat.
Bij starten van de motor draait standkachel bij om sneller op motorterp te komen.
Any way: je rijdt nooit met een super koude motor weg. Alle beetjes helpen.
de standkachel slaat aan en af bij bereiken max temp voordat grote circuit opengaat.
Bij starten van de motor draait standkachel bij om sneller op motorterp te komen.
Any way: je rijdt nooit met een super koude motor weg. Alle beetjes helpen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Nooit met een super koude motor geldt natuurlijk alleen indien je ook voorverwarmt, als je dat niet doet is de motor bij starten gewoon koud hoor!
En alleen als het, zoals al eerder gemeld, koud gemoeg is zorgt de hulpverwarming er dan voor dat het verwarmingscircuit sneller warmte af kan geven tbv het interieur.
En alleen als het, zoals al eerder gemeld, koud gemoeg is zorgt de hulpverwarming er dan voor dat het verwarmingscircuit sneller warmte af kan geven tbv het interieur.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
JERS: JE hebt gelijk dat motorolie niet is voorverwarmd, maar de motor komt bij koude wel sneller op temp ook bij kortere ritten.
Maar belangrijkste is noooooooit meer ruiten krabben en comfortabel in warme interieur en colbertje aan het haakje...
Maar belangrijkste is noooooooit meer ruiten krabben en comfortabel in warme interieur en colbertje aan het haakje...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Allen bedankt voor de reacties. Jammer, ik had namelijk ook de hoop dat het blok wat op warmte gebracht zou worden 

- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14926
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Het motorblok kan simpel met een verwarmingsspiraal op 220V. IS gewoon te koop en te monteren.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=774204 zie dit topic!
h gr Bob
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=774204 zie dit topic!
h gr Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
Motorblok wordt wel op temperatuur gebracht.
De standkachel is in serie aangesloten op het kachel systeem wat dus wil zeggen dat het verwarmde koelwater van de standkachel naar de kachelradiateur wordt gepompt en vervolgens gaat het water door het motorblok weer terug naar de standkachel om weer verwarmt te worden.
Als het koelwater genoeg warmte heeft gaat de interieur-ventilator draaien om het interieur te verwarmen.
Uiteindelijk als de ingestelde tijd is aangebroken zal het koelwater op ongeveer 75-80 zitten, dit is de maximum temp wat te bereiken is omdat anders kans bestaat dat de thermostaat open gaat en er warmte verloren gaat en zo verspilde energie. je ziet dat de temp-meter van de motor dan 2 streepjes van het midden af staat.
Dus motor is dan bijna op temperatuur maar de olie dus NIET. deze wordt na de motorstart wel snel opgewarmd door de warmtewisselaar.
De standkachel is in serie aangesloten op het kachel systeem wat dus wil zeggen dat het verwarmde koelwater van de standkachel naar de kachelradiateur wordt gepompt en vervolgens gaat het water door het motorblok weer terug naar de standkachel om weer verwarmt te worden.
Als het koelwater genoeg warmte heeft gaat de interieur-ventilator draaien om het interieur te verwarmen.
Uiteindelijk als de ingestelde tijd is aangebroken zal het koelwater op ongeveer 75-80 zitten, dit is de maximum temp wat te bereiken is omdat anders kans bestaat dat de thermostaat open gaat en er warmte verloren gaat en zo verspilde energie. je ziet dat de temp-meter van de motor dan 2 streepjes van het midden af staat.
Dus motor is dan bijna op temperatuur maar de olie dus NIET. deze wordt na de motorstart wel snel opgewarmd door de warmtewisselaar.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk