Ik ga niet zeggen wat je moet doen alleen even mijn verhaal...
In 2008 een MY05 V50 2.0D gekocht als eerste auto. Altijd zuinig op geweest, nooit hele grote kosten aan gehad (behalve eens een verstopte egr, kapotte servopomp en kapotte alternator) In januari 2012, met 210.000km steek ik de wagen binnen voor onderhoud en staat er bij de garage een XC60 2.4D AWD Geartronic te blinken. Wetende dat de specialist z'n wagens nieuw koopt in Duitsland, ze in België invoert en hier kan doorverkopen onder de prijs van een officiële Volvo garage, vraag ik terloops "mooie XC, net binnen uit Duitsland?" Krijg ik vervolgens heel het verhaal van deze wagen. Wagen van een klant, iets over 2 jaar oud, wel al 180.000km, de vorige eigenaar is verkoper en doet zeer veel zaken in Duitsland en dus veel km's. Voordeel: de wagen is altijd goed warm gereden en af en toe ook goed los gereden. Probleem: de distributieriem moest gewisseld worden en de AWD was kapot omdat men te lang de banden niet gewisseld had. 2 dingen die qua stukken niet zo duur waren, maar wel qua werkuren. Gevolg: de beste man heeft de wagen voor weinig geld ingeruild, garage heeft de wagen volledig in orde gezet en kan daardoor de wagen voor een hele mooie prijs (en toch aardige winst) aanbieden.
Mijn Volvohart ging wat sneller slaan... Een 5 cilinder, de biturbo nog wel, met een bezoekje aan een tuner gemakkelijk om te vormen tot volwaardige D5, of misschien zelfs iets meer... Wagen zag er tiptop uit, wel maar een kinetic, maar GPS en achteruitrij camera kon ik zelf wel installeren. Dus even gevraagd of ik geen testrit mocht doen terwijl ze bezig waren met het onderhoud aan mijn V50...
Ik kan je 1 ding zeggen: het hart wist het meteen, het hoofd had nog een weekendje bedenktijd nodig. Maar ach, ik was 25, woonde nog bij mijn ouders en was niet van plan om daar meteen weg te gaan. Dus op maandagmorgen heb ik gebeld naar de garage dat ze mijn V50 in mijn naam te koop mochten aanbieden. Op donderdag was al het papierwerk in orde en heb ik de XC afgehaald en afscheid genomen van de V50. De dinsdag daarna kreeg ik telefoon van de dealer dat de V50 reeds verkocht was en ik enkel wat papierwerk moest regelen met de nieuwe eigenaar.
Soms denk ik er nog wel eens aan terug als ik een V50 zie rijden in hetzelfde kleur. Mijn zwarte XC60 met standaard 17" Segin velgen valt niet zo hard op. De V50 was titanium grey en was lekker sportief met z'n 17" Serapis velgen. Best een unieke combinatie omdat het eerste model V50 nooit met die velgen geleverd was. In december van hetzelfde jaar heb ik trouwens ook nog een huis gekocht, waardoor ik toch even dacht dat ik zonder die inruil toch wat meer budget ging hebben.
Intussen zijn we bijna 3 jaar en 90.000km verder. Heb ik de wagen laten chippen naar 220pk, dus iets boven de D5 waarde, zelf achteruitrij camera en GPS geïnstalleerd, parrot erin gezet. Is (onder garantie) de thermostaat en een uitlaatgastemperatuursensor vervangen, 1 set banden verder, ben ik verhuisd, verbouwing zo goed als rond,... En ja, de 2.0D PSA was een leuk blok, maar is niks vergeleken met zo'n D5. Het verbruik is wel wat slechter natuurlijk. De V50 2.0D deed 5,4l/100km, de XC60 lust 7,8 liter op dezelfde afstand. Niet verwonderlijk natuurlijk met zoveel pk's meer, groter gewicht, automaat, AWD en de aerodynamica van een tuinhuis...
Maar van zodra ik de motor start, de pook in D zet en die 5 cilinders hun kracht laten voelen weet ik het weer. Ja, die vorige was een goeie Volvo, maar deze is beter
