Seinen met groot licht

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
TimothyJames
2nd Gear member

Allen,

geregeld krijg ik van mede weggebruikers een "vriendelijke" groot licht waarschuwing. Het zijn vrijwel altijd tegenliggers, en zo heel af en toe ook "vriendelijke" berijders die ik zojuist heb ingehaald die dan ineens hun verlichting op standje verblinden zetten achter me...

Ik merk wel dat mijn xenons in de V40 hoger staan afgesteld dan die van mijn vorige S60. Maar niet zodanig dat ik denk dat ik mensen ermee "verblind". Ik heb diverse vrienden en kennissen gevraagd om eens erop te letten als ik achter ze rijd, maar geen van allen ervaart mijn licht als storend. Wel merken ze dat als ik bijvoorbeeld over een drempel rijd, dus als de lichtstraal omhoog komt, deze even fel is. Maar dit is hetzelfde als in de S60 waar ik geen signalen kreeg.

Als ik achter anderen rijd zie ik mijn lichtstraal bij de rand van het kofferdeksel ophouden en is het "in" de auto voor me gewoon donker. (Met uitzondering een hoekje rechts aangezien de borden aan de rand van de weg wel met een schuine hoek verlicht worden.

Zie de bijlage voor mijn lichtbeeld. (Niet mijn auto weliswaar, maar het idee is hetzelfde)

Dit is een normaal lichtbeeld bij xenon verlichting, en naar wat ik vermoed ook bij halogeen verlichting i.v.m. de extra wegrand verlichting.

Mijn vriendin had het vermoeden dat het aan de DRL onderin lag, dat er mensen zijn die denken dat ik wellicht mistlampen aan heb staan. In dat geval zouden meerdere mensen met een MY15 model met Xenon mijn probleem moeten merken.

Inmiddels ben ik het zo beu dat ik ook net zo "vriendelijk" terugsein met groot licht, meestal houden ze dan wel snel op ;)

Ik zal het melden bij mijn eerste onderhoud, maar aangezien die nog wel even op zich laat wachten wil ik jullie ook even wat vragen.
Mijn banden zijn gewoon normaal opgepompt, dus het het kan ook niet zo zijn dat m'n achterbanden slap zijn en de lampen uiteindelijk te hoog schijnen.
Ook heb ik geen zakken cement in de kofferbak liggen die op de achterkant drukken. Daarnaast werkt de hoogteinstelling nog prima, want elke keer als de auto start zie ik gewoon de hoogte netjes ingesteld worden. En zoals je uit de "afbeelding" kunt zien staat hij ook niet ingesteld op "Tijdelijk linksrijden".

Hebben hier meer mensen ervaring mee? Of ben ik de enige?
Indien je er ook last van hebt, deel dan even je modeljaar, en of je xenon hebt of niet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TimothyJames op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fab1Man
2nd Gear member

Als ik de foto zo zie zou ik zeggen dat ie links te hoog staat. Dealer kan ook Xenon (verkeerd) afstellen.
Ik heb er niet zo veel last van, maar ik merk wel dat weggebruikers in mijn buurt wel eens knipperen. Of ik dan diegene ben, weet ik niet, maar ik begin inmiddels te vermoeden dat het de DRL is. Ik heb zelf ook een hekel aan mensen die overdag of 's nachts mistlampen voeren wanneer dit niet nodig is... maar ik durf er ook niks van te zeggen door middel van seinen. De ander zal denken: "Heb je zelf toch ook?".
Leuk zijn ze zeker, gaaf beeld geeft het, maar de onkunde van sommige personen om DRL aan te zien als mistlampen is wel droevig (ja het is een duidelijk verschil).
Get!em
3rd Gear member

Hy Timothy.

Heb hetzelfde met een My15 xenon. 1x per week een knipper van andere mensen. Ik heb daarentegen de xenon juist erg laag afgesteld gekregen. Die wil ik hoger hebben, want in donker met regen zie ik nauwelijks 10m streep voor mij uit. Met xenon is het lichtbeeld sterk afgebakend, wat dus meteen inhoud dat alles buiten de bundel niet of nauwelijks zichtbaar is.

Weet niet precies wat je probeert te tekenen met letters, maar als je bedoeld dat de bundel rechts verdere afstand reikt dan links, dan klopt het. Kantlijn moet verder verlicht zijn in de bundel dan de middellijn van de weg. Staat het andersom, dan staat hij in Britse stand.

Overigens maken zakken zand, of zachte banden niks uit bij Xenon. De hoogte van de lampen worden automatisch gebalanceerd. Dat is ook de flits die je ziet bij een drempel. De eerste fractie van een seconde gaan de lampen omhoog, maar herstellen dan meteen weer naar horizontaal.

Edit:
Na jou foto te zien, ze staan bij jou een heel stuk hoger afgesteld. Even opnieuw laten afstellen. Tevens staan ze op gelijke hoogte afgesteld dit is normaal ook niet zo.
Laatst gewijzigd door Get!em op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
diesel01
Geartronic member

Ik denk ook dat ze te hoog staan.
Soms rollen ze uit de fabriek met een te hoge afstelling, even bij de dealer langs en dan knippert men ook niet meer.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70/2.4D/2003
8th Gear member

....en het voeren van verblindende verlichting kent het niet te verwaarlozen risico van een prent, u weet wel, die enveloppe met paarse rand en de groeten uit Leeuwarden.

Dat Xenon: is dat origineel of aftermarked?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Hans oet Twent
8th Gear member

Wellicht zijn de 'balansen' niet in orde. Eea lijkt mij enigszins hoog staan. Ik zou het asap laten checken bij de dealert.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:Dat Xenon: is dat origineel of aftermarked?
Ziet er niet origineel uit. Volvo xenon heeft een lichtere kleur. (tenzij de lampen hier net aan gezet zijn, dan zijn ze iets blauwer)
Fab1Man
2nd Gear member

Het is een Ocean Race en als ik z'n topicstart bekijk, zie ik de originele Xenon armaturen. Ze staan alleen niet goed.

EDIT: ik heb mijn Xenon lichtbeeld toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Fab1Man op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
TimothyJames
2nd Gear member

Ik heb idd een Ocean Race met de standaard originele Volvo xenon verlichting.

De foto bij de topicstart is dan ook niet van mijn eigen auto, maar van een google zoekopdracht :) (staat er ook bij)
dit was meer om aan te geven dat de rechter zijde iets schuin hoger staat i.v.m. de kantlijn die verlicht dient te worden.
Bij mijn S60 kon ik instellen dat dit omgekeerd werd (tijdelijk links rijden), bij de V40 kan dit niet zag ik op de terugrit.

Ik zal nog wel eens een eigen foto maken, als ik tegen een muur aan kijk, maar ik gok dat het zeer vergelijkbaar is aan het lichtbeeld van Fab1Man.

Gezien de reacties houd ik het voorlopig wel op onkunde, maar geef ik het zeker even aan bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt!
Wordt vervolgd...!
diesel01
Geartronic member

Indien ik onaangekondigd binnen kom bij mijn dealer met de vraag of ze even de hoogte van mijn koplampen kunnen checken dan hebben ze altijd 5 min tijd.
Ik zou het direct goed willen hebben niet alleen voor mijzelf maar juist ook voor tegenliggers...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Vuile glazen (of plastic in jullie geval) kan ook een slecht lichtbeeld geven. Daarom maak ik ze bijna dagelijks schoon, voor tegenliggers en voor mijn eigen zicht.

Wat voor lampen had je in je S60? adaptive xenon of reflector xenon?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
D2
3rd Gear member

Goh, van alle af-fabriek xenonlampen valt mij juist altijd op dat die van de V40 erg beschaafd blijven en zeker niet verblinden. Dit itt sommige Audi's (met name vorige type A3, echt verschrikkelijk soms) en Mercedessen...Zal idd wel een foutje zijn.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
jeroenv_
2nd Gear member

Ik zou, zoals eerder aangegeven, toch maar even bij de dealer langsrijden en niet wachten.
Toen ik mijn nieuwe Ibiza kreeg met xenon, kreeg ik ook gelijk diverse seintjes van mensen. Toen ik even later stopte om foto's te maken bleek waarom:
Afbeelding

Was dus ook totaal niet goed afgesteld...
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
diesel01
Geartronic member

Precies!!
Kom je dit op in het donker zonder omgevings licht tegen dan zou ik ook grootlicht geven.
V90 T6 Recharge Rdesign
Jers3n
5th Gear member

De vorm van het lichtbeeld op de foto uit beginpunt klopt. Elke koplamp zou een vlak rechter en vanaf het midden een naar rechtsoplopend lichtbeeld moeten hebben, dus elke koplamp afzonderlijk. Dat is ook de geknikte lijn op de koplampafstelapparaten waar het lichtbeeld onder moet blijven.

Juist het lichtbeeld op de foto van Fab1Man lijkt mij niet te kloppen, veel te vlak, alsof het ingesteld/afgeplakt is voor het rijden in de UK. Dat lijkt mij niet te kloppen.
Ik zou beide adviseren om even naar de garage/dealer te rijden en er naar te laten kijken, dat is bij mijn dealer ook vrijwel altijd zonder afspraak mogelijk. (al is een aankondigend belletje natuurlijk altijd handig)

Is de UK-instelling blij de huidige adaptieve xenon nog steeds via een handeling van achter het stuur (knopje of via Sensus oid) In te stellen?
Bij de V70N kan dat nl door het 'meedraai-knopje' langer ingedrukt te houden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Jumpman
4th Gear member

Zou er idd maar naar laten kijken.
Rijd nu al een jaar met Xenon en V40 nog geen 1 seintje gehad van mijn medeweggebruikers dat mijn lampen hun zouden verblinden.
Succes ermee.
Maar mijn inziens is dit eenvoudig op te lossen door de dealer.

Verder veel plezier met je V40, maar dat gaat wel lukken :-)
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
spacewagon
3rd Gear member

Hierbij twee foto's van mijn xenon in de V40. Eén foto met ongeveer vijf meter afstand van de muur. En een foto met ongeveer acht meter afstand van de muur.

Ik vond destijds dat mijn lampen te laag stonden. Die heeft de dealer toen hoger gezet. Dat geeft een stuk meer licht. En ik heb nog nooit een seintje gehad van een tegenligger vanwege de verblinding. Wel heel af en toe als het automatisch groot licht iets te laat uit gaat, naar de zin van de tegenligger.

Mijn DRL brandt helaas niet als het xenon brandt. Het is een MY13 namelijk.
Mijn V40: D2 Summum
Paul
Geartronic member

Ja met C30 vond ik zelf altijd dat hij hoog stond, maar alleen in Spanje toen hij net nieuw was gehad dat mensen seinde. Daarna nooit meer. Heerlijk bakken met licht :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
wolff24v
2nd Gear member

Ik kreeg ook regelmatig seinende tegenliggers en zelfs "voorliggers", die met mistachterlicht (!) naar me seinden.
Verlichting laten checken, en dit was exact volgens norm.
Toen ik op een rit naar huis (ongeveer 130 km) totaal 6 seinende medeweggebruikers had ik er genoeg aan, en ben ik terug naar de dealer gegaan. De monteur gaf (weer) aan dat de verlichting goed stond, maar heeft de lampen 1 tandje lager gezet, en sindsdien nooit meer last gehad.

Volgens de monteur zijn het best felle lampen, en als je door een put of hobbel rijdt,dan heeft de hoogteverstelling even tijd nodig om te corrigeren, en krijgt je toch even een "fel momentje"
Ik heb nu tijdens normale ritten redelijk licht, maar in de polders moet ik al heel snel naar groot licht. Ik denk dat ik najaar 2015 de boel weer naar de normale hoogte laat afstellen. Misschien zijn nieuwe lampen in het begin wat feller? Weet iemand of Xenon na verloop van tijd iets minder fel wordt?

De auto is een V60 met af fabriek Xenon, en is van oktober 2014, en aanpassing verlichting heb ik binnen 3 weken laten doorvoeren.

Opmerking: zijn meestal non-Xenon rijders die seinen!
2019 Volvo V60 T5 Inscription
2017 Mercedes-Benz CLA 200dShooting brake aut
2014 Volvo V60 D4 gt Momentum
2004 Volvo V70 2.5t AWD gt
1997 Volvo V70 2.5 20v aut
1992 Volvo 440
diesel01
Geartronic member

Ik heb vorig jaar nieuwe lampen gemonteerd.
http://www.osram.nl/osram_bx/nl/nieuws- ... /index.jsp
Waarna ik de lenzen en armaturen heb schoongemaakt en heb nooit seinende tegenliggers en wel een enorme bak licht.
Dat ene tandje waarbij ze precies op de curve zitten van de meetapparatuur kan misschien net de druppel zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
Plaats reactie

Terug naar “V40”