jvov60 schreef:
Waarom koop je geen dikke PIH van een ander merk SF?
Je bent immers diep van binnen toch wel met het milieu begaan en wilt daar voor het gevoel wel iets aan bijdragen.
Denk aan een Porsche PIH of een Mercedes C Klasse komt er ook aan als PIH.
Omdat de huidige PiH techniek onzin is. Het gaat nergens over, netto milieu effect is 0 en misschien zelfs wel negatief.
Ik weet niet of ik begaan ben met het milieu. Ik vind wel dat verkwisting onzin en onnodig is, maar ik vraag me af of de oplossing gezocht moet worden in het uitrusten van auto's met een paar honderd kilo aan extra onderdelen, een extra aandrijving en een heel netwerk van ondersteunende apparatuur.
Los van het gegeven dat de milieuwinst niet gaat komen van de categorie die verantwoordelijk is voor minder dan 10% van de uitstoot, ben ik ervan overtuigd geraakt dat wanneer eenzelfde bedrag als is uitgegeven aan de hybride onderdelen in onze PiH, zou worden besteed aan het lichter en zuiniger maken van een V60 D4, het verbruik hetzelfde zou zijn als onze PiH's en het netto milieu effect veel groter.
Waarom zijn onze auto's nog altijd grotendeels van zwaar metaal, terwijl de autosport aantoont dat er sterkere, lichtere materialen voorhanden zijn? Dat heeft alleen maar te maken met geld. We zijn niet bereid de lichtere materialen te subsidieren, maar voor het significant verhogen van het steeds weer opnieuw te verplaatsen gewicht, telt onze overheid graag een half miljard neer + wat de komende jaren nog komen gaat. Absurd.
Na 35k km's is mijn conclusie dat de huidige vorm van PiH volledig gebasseerd is op regelgeving en de huidige meetcyclus. Deze slaat de plank behoorlijk mis en zolang de regels niet worden aangepast, wordt het niks en zijn de PiH's die op de markt komen eigenlijk gedrochten. Ff een paar van mijn conclusies:
- op de snelweg is EV eigenlijk alleen maar irritant. Eenmaal op snelheid knalt de range naar beneden en wil je helemaal niet meer elektrisch rijden. Een verbrandingsmotor blijkt dan opeens veel efficienter te zijn dan EV. Precies de reden waarom je de meeste Tesla rijders zo langzaam ziet rijden en waarmee iedere Tesla laat zien dat dit soort auto's niet de toekomst zijn.
- boven 80 km/h is EV dus eigenlijk onzin
- EV is prima in de file, off autobahn, in de bebouwde kom en wanneer de motor het meest inefficient is: bij het optrekken vanuit stilstand tot 80 km/h
- een range van 25-30km is feitelijk voldoende en dat betekent dat de batterij gehalveerd kan worden
- en de belangrijkste: de verbrandingsmotor en de elektromotor moet één geheel worden ipv 2 afzonderlijke aandrijvingen. Dat spaart gewicht, onderdelen en uiteindelijk geld.
Feitelijk is mijn overtuiging geworden dat het EV deel in dienst van de verbrandingsmotor zou moeten werken en niet als een tijdelijke vervanging. Doordat de regels nu stimuleren dat fabrikanten redeneren: "de cyclus is 100 km, als ik nu maar zo ver mogelijk kom op electriciteit binnen die 100 km tijdens de test, dan blijf ik onder de uitstoot norm en dan voldoet mijn model". Dit verhindert dat men een hybride bouwt die netto het meeste oplevert. Opleveren doet hybride het meest als je EV alleen gebruikt bij lage snelheden, optrekken en om de verbrandingsmotor te ontlasten. Zoveel is me wel duidelijk geworden.
Dus, lang antwoord op de vraag, maar nee, voor mij geen PiH meer totdat het zinvol wordt toegepast en voorlopig geniet ik geregeld van een heerlijk blaffende Volvo die meer verbruikt dan mijn 3.0 TDi en waarschijnlijk ook dan de 550d. Een Volvo die netto vele malen milieu belastender is dan beide 6 cilinders, maar waar de EV techniek enorm bijdraagt aan der Freude am fahren! (Al was dat op papier niet zo bedoeld!).
(En oh ja, het meest geniet ik nog van het bekijken van mijn aangifte biljet. Wat een giller, dit zoveelste mislukte overheidsproject!).