D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ik denk dat t prima moet kunnen. Ik heb een 130pk 2,4d v70 en sleep onze kip 47 van 1500kg prima naar zuid frankrijk. En altijd via luik.
85 omhoog in de 4 op halfgas daar. 1200kg met een d2 moet dan toch ook wel kunnen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Denk er wel aan dat in de "goeie oude tijd" de trucks ook maar 200-250PK hadden en nu er nog weinigen zijn beneden de 500PK, dus trucks inhalen met een Citroen BX 1400 met caravan gaat nu niet meer lukken vrees ik :-)

BMWs en Audi's waren toen ook nog hoffelijk op de weg....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Onwijs bedankt voor al deze reacties!
Moet eerlijk zeggen dat het vooral mijn vrouw is die met dit idee op de proppen kwam.
Ik zat zelf nog in de mobilhome-fase. :)
Maar nu ik me er wat in verdiep lijkt het me super om op deze manier op vakantie te
gaan. Fijn om te horen dat dit wel gaat lukken. We zijn van plan om een tweedehandscaravan
aan te schaffen, als iemand tips heeft qua startercaravans tot 1200 kg: die zijn welkom!

Hoe staan jullie trouwens tegenover het chippen van deze motor in functie van dit doel?
Laatst gewijzigd door BillyBob op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
ex-Mooseman
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
Locatie: WVL

Chippen zal m.i. Niet veel.uithalen.

Vergeet de gele nummerplaat achterop niet, Billybob :D
Laatst gewijzigd door ex-Mooseman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

ex-Mooseman schreef: Vergeet de gele nummerplaat achterop niet, Billybob :D
Als in ...
Opgelet extreme slow vehicle? ;)
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

lint schreef: Dat klopt vaak wel maar in onze caravantijd was ik altijd erg blij met de 2.5T en D5 motoren bij het rijden met de caravan.
Een Chevy pickup met een 6,7 liter V8 twinturbodiesel gaat nog beter. Het gaat er nu even om of het met de D2 realistisch is
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Ik zou huiverig zijn voor de koppeling. Het zwakke punt bij sommige Diesel Volvo's is dat er vrijwel geen koppel aanwezig is in de lage toeren. Bij vlakke weg gaat dit allemaal wel maar zodra he berg op weg moet rijden dan kan het een uitdaging worden en niet echt vriendelijk voor de koppeling.
Wij rijden een XC60 DrivE 2.0 5 cylinder diesel met 163 PK en over de 400Nm koppel maar tussen 1000 en 13-1400 toeren gaat er bar weinig. Met overbeladen 2 ton plus tandemasser achter de auto op vlakke weg gaat het goed maar in de bergen vol bepakt zonder aanhanger berg op wegrijden ging nauwelijks. Had er niet aan moeten denken dat er nog een aanhanger achter had gezeten. Les dus wel even op dat de motor in het juiste toerengebied blijft en niet het nieuwe rijden toepassen.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Johann schreef: Ik zou huiverig zijn voor de koppeling. Het zwakke punt bij sommige Diesel Volvo's is dat er vrijwel geen koppel aanwezig is in de lage toeren. Bij vlakke weg gaat dit allemaal wel maar zodra he berg op weg moet rijden dan kan het een uitdaging worden en niet echt vriendelijk voor de koppeling.
Wij rijden een XC60 DrivE 2.0 5 cylinder diesel met 163 PK en over de 400Nm koppel maar tussen 1000 en 13-1400 toeren gaat er bar weinig. Met overbeladen 2 ton plus tandemasser achter de auto op vlakke weg gaat het goed maar in de bergen vol bepakt zonder aanhanger berg op wegrijden ging nauwelijks. Had er niet aan moeten denken dat er nog een aanhanger achter had gezeten. Les dus wel even op dat de motor in het juiste toerengebied blijft en niet het nieuwe rijden toepassen.
Daarom mag er ook maar 1600kg getrokken worden.
Mijn D5 awd komt vol beladen prima van zijn plek, zelfs op 10% helling met split.
Ik ben het met je eens dat je niet vanuit stilstand met caravan dikke bulten moet willen bedwingen met een D2.
Doorgaans kan er altijd even worden aangezet om zodoende met snelheid de bult op te komen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Stelletje automobiele hypochonders hier!

Als je een beetje met de auto overweg kunt EN anticipeert op de situaties onderweg kan je makkelijk rijden met deze combi. Er zijn voldoende trucs en technieken om ook in lastige situaties in control te blijven. Zoals bij helling op vertrekken de caravan laten scharen door eerst wat achteruit te zakken: dan kan je de eerste paar meter de auto op gang brengen en komt pas daarna het gewicht van de caravan erbij als de auto al rolt.

Natuurlijk kan het altijd zwaarder, sneller, met meer geweld, etc. Maar met genoemde combi kan je gerust op stap en hoef je je nergens voor te schamen, genoeg astra's, hyundai's en etcera's met meer gewicht en minder puf om in te halen onderweg :D .

Zolang je de NL op je gele plaat maar niet op zijn Duits leest......


Marc


(NL = Nur Links)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En anders vraag je de Scaniarijder of je een lijntje uit mag gooien. :D
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1271
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

BillyBob,

Het lijkt me dat, als je met je verstand rijdt, die combi wel mogelijk moet zijn.

Mijn ervaring betreft alleen onze - nu 2e - auto, een Renault Megane cc (cabrio) met 110 pk 1.6 motor(tje). Leuk om solo (open!) mee te toeren maar met de trailer erachter met daarop de BMW tweewieler hield het bepaald niet over. Op de vlakke weg kon ik goed meekomen maar met een beetje helling moest ik wel het koppie erbij houden.

Onze plannen worden steeds concreter om dit jaar een caravan aan te schaffen met een totaal toegestaan gewicht van 1500 kg. Daarom ook bewust gekozen voor mijn D5. Met 215 pk en 440 NM mag ik 2000 kg trekken en het lijkt me zeer plezierig om zoveel reserve te hebben.
Uiteraard moet je ook dan met je verstand rijden, ik zal het toerental in de gaten moeten houden i.v.m. de koeling van de geartronic. Op koppel trekt 'ie bij 1500 toeren als een beul maar dat lijkt me niet verstandig met de caravan er achter. Als ik de bak op de sportstand zet blijft 'ie meestal minimaal op 2000 toeren, dat lijkt me een stuk verstandiger.

Veel plezier met het caravannen, ik lees hier ook alles mee op dit gebied
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo's
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Rob2
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
Locatie: Nijmegen

Mij lijkt het ook dat het wel moet kunnen, al heb ik zelf geen caravan ervaring.
"vroeger" reed mijn pa in een VW 1.5d van wat zal het zijn geweest 55pk ....
met daarachter een Knaus van een meter of 4, 4 man erin en een dakspoiler erop.
We hebben letterlijk heel Europa gezien !

Heb zelf 2 jaar in een D2 gereden, als je hem een beetje op toeren rijdt zal het best goed komen.

Zelf rijden we met een camper ( Arto op een Fiat 2.3 Jtd/130pk /320nm) , dat ding weegt 3500 kilo heeft de
stroomlijn van een flatgebouw en dat gaat ook prima ( maar niet meer dan dat )

het kan altijd meer en beter ( en sparen nog even door voor een nieuwe(re) camper met de 3.0 motor......
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef: En anders vraag je de Scaniarijder of je een lijntje uit mag gooien. :D
Kijk dat is nu power en heeft niets te maken met dat nieuwe rijden, gewoon het gas erop en gaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21426
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Even over die VW 1,5 D: die had "slechts" 50 pk. Later is die opgeboord naar 1,6 met maar liefst 54 pk. Ja, dat waren nog eens tijden.

Maar de fanaat weet dat hier ook een 5 cilinder van gemaakt is met 70 pk (geleverd in de Audi 100) en tevens de wel bekende 2,4 6 cilinder diesel die weer dienst deed als Volvo diesel in de 200, 700 en 900-serie.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
VolvoFox
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 22.08.2011 - 13:37
Locatie: Utrecht

Ik heb de ervaring met een V70 met de 1,6D, een caravan van 1300 kg en 3 kinderen. De afgelopen 2 jaar naar Oostenrijk en Italië geweest en nauwelijks problemen. Nauwelijks, omdat je op de lange klimmen bij bijvoorbeeld de Brenner en 35 graden de motortemperatuur wel in de gaten moet houden (welke meter?). Dus niet domweg plankgas houden, maar iets rustiger naar boven. En dan blijf ik zeggen; wat zijn die paar kilometers op 40.000 per jaar... Boven kom je overal.
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
HP4VOLVO
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
Locatie: Vlaardingen

Beste Billybob,
Ik kampeer al vele jaren met een caravan Eriba ( zo eentje met een hefdak). Eerst met een Fiat Punto multijet maar nu met een Volvo V40 D2.
Het rijden met zo'n caravan gaat moeiteloos, ik rij ongeveer 90 km in de vijfde versnelling. De motor heeft dan ruim voldoende toeren, het verbruik met de caravan is ongeveer 1 op 15 ( 6,6 liter per 100 km).
Heel fijn is dat de digitale snelheidsmeter met centrale toerenteller zowel het beschikbare vermogen en het werkelijk gebruikte vermogen weergeeft.
Ik wijs je er wel op dat je met een caravan achter de auto wel het start-stop systeem uitschakelt! Bij stilstand op de rijksweg (files) of in de stad stopt de motor waardoor de turbo dan niet gekoeld wordt en erg warm wordt ( gaat stinken) , hetgeen de levensduur van de turbo niet ten goede komt.
Nog een enorm pluspunt is de trailer stability-assist die het slingeren van de caravan effectief tegengaat.
Zorg svp dat je de toerenteller boven de 1700 toeren houdt maar laat de toerenteller niet boven de 2500-3000 toeren komen.
Stijg en daal in dezelfde versnelling, zodat je goed op de motor kunt afremmen zonder de remmen veel te gebruiken.
Ik ben echt super tevreden met mijn Volvo V40, ook als trekauto
Metvriendelijke groet,
HP4VOLVO
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

HP4VOLVO schreef: Beste Billybob,
Ik kampeer al vele jaren met een caravan Eriba ( zo eentje met een hefdak). Eerst met een Fiat Punto multijet maar nu met een Volvo V40 D2.
Het rijden met zo'n caravan gaat moeiteloos, ik rij ongeveer 90 km in de vijfde versnelling. De motor heeft dan ruim voldoende toeren, het verbruik met de caravan is ongeveer 1 op 15 ( 6,6 liter per 100 km).
Heel fijn is dat de digitale snelheidsmeter met centrale toerenteller zowel het beschikbare vermogen en het werkelijk gebruikte vermogen weergeeft.
Ik wijs je er wel op dat je met een caravan achter de auto wel het start-stop systeem uitschakelt! Bij stilstand op de rijksweg (files) of in de stad stopt de motor waardoor de turbo dan niet gekoeld wordt en erg warm wordt ( gaat stinken) , hetgeen de levensduur van de turbo niet ten goede komt.
Nog een enorm pluspunt is de trailer stability-assist die het slingeren van de caravan effectief tegengaat.
Zorg svp dat je de toerenteller boven de 1700 toeren houdt maar laat de toerenteller niet boven de 2500-3000 toeren komen.
Stijg en daal in dezelfde versnelling, zodat je goed op de motor kunt afremmen zonder de remmen veel te gebruiken.
Ik ben echt super tevreden met mijn Volvo V40, ook als trekauto
Metvriendelijke groet,
HP4VOLVO
Dat is ook wat ik na stevig doorrijden met de D6 doe. Gewoon in Power of AWD laten doorlopen, zodat de smering op peil blijft.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Zeer bruikbare tips, dank HP4Volvo!

Nu weegt een V60 wel een stukje meer dan een V40 maar dat zal wel lukken als ik het zo lees.
Als caravanleek ben ik toch van plan een paar uur les te gaan volgen in verband met rijden met een
grotere aanhangwagen. Al was het maar voor de gemoedsrust.


(Het valt me trouwens op dat er enorm veel caravans te koop zijn in Nederland, Marktplaats staat er vol mee. Groot verschil met België.)
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

lint schreef: Die waardes zijn in de huidige caravanwereld niet echt schokkend, het lukt allemaal net maar er is geen enkele reserve.
PURE nonsens meneer lint. Ik heb jaaaaren met een V40 1.9D 115 pk en 240 Nm mijn vorige caravan getrokken. (Max 1200 kg) En zelfs met een 2.0 liter ongeblazen benzinemotor van 109 PK en 190 Nm ging dat perfect naar Zuid Frankrijk. Zelfs de Pukkel bij Luik kwam ik met die combinaties zonder problemen op. Niet als eerste maar wel als tweede.

Gewoon op tijd terugschakelen. Dan is er niets aan de hand. Een kruissnelheid van 95 km/h is geen enkel probleem. Er is dan genoeg reserve!
Natuurlijk is de huidige D2 niet te vergelijken met de oude 1.9D 115 pk qua afregeling etc. Daar moet je voor schakelen. Vermogen en koppel is (ruim) voldoende voor handen om veilig mee te komen in het huidige verkeer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ohw ja BillyBob
Kijk eens op www.caravan-forum.nl Daar staan een heleboel tips en trics en nuttige informatie over het rijden met caravans. Verschillende Volvo-forum leden zijn er ook lid.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”