Kan zijn, ik ben blijkbaar een liefhebber van wat reserves, ieder zijn voorkeur.V480-S60 schreef:PURE nonsens meneer lint. Ik heb jaaaaren met een V40 1.9D 115 pk en 240 Nm mijn vorige caravan getrokken. (Max 1200 kg) En zelfs met een 2.0 liter ongeblazen benzinemotor van 109 PK en 190 Nm ging dat perfect naar Zuid Frankrijk. Zelfs de Pukkel bij Luik kwam ik met die combinaties zonder problemen op. Niet als eerste maar wel als tweede.lint schreef: Die waardes zijn in de huidige caravanwereld niet echt schokkend, het lukt allemaal net maar er is geen enkele reserve.
Gewoon op tijd terugschakelen. Dan is er niets aan de hand. Een kruissnelheid van 95 km/h is geen enkel probleem. Er is dan genoeg reserve!
Natuurlijk is de huidige D2 niet te vergelijken met de oude 1.9D 115 pk qua afregeling etc. Daar moet je voor schakelen. Vermogen en koppel is (ruim) voldoende voor handen om veilig mee te komen in het huidige verkeer.
D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
- lint
- Geartronic member
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Rippie V70
- 5th Gear member
Het kan prima.
Als je het nieuwe rijden maar vergeet en je motor als hij moet werken maar op toeren houdt (2200-3000RPM) Dat is ook beter voor je koeling en motorspoeling. Daarmee ga je op half tot driekwart gas makkelijk naar de top achter Luik.
Verder ook die start-stop uitschakelen. (dat is zowiezo een zinloze optie)
Veel vermogen is leuk, maar ook de caravan lijd daar fors van.
Verder, de vakantie begint als je vertrekt en niet als je aankomt! Rustig aan dus!
Ik heb ze zat langs de snelweg zien staan die 120 omhoog wilden met een caravan en even vergaten dat de koeling er dan geen zin meer in had....
Als je het nieuwe rijden maar vergeet en je motor als hij moet werken maar op toeren houdt (2200-3000RPM) Dat is ook beter voor je koeling en motorspoeling. Daarmee ga je op half tot driekwart gas makkelijk naar de top achter Luik.
Verder ook die start-stop uitschakelen. (dat is zowiezo een zinloze optie)
Veel vermogen is leuk, maar ook de caravan lijd daar fors van.
Verder, de vakantie begint als je vertrekt en niet als je aankomt! Rustig aan dus!
Ik heb ze zat langs de snelweg zien staan die 120 omhoog wilden met een caravan en even vergaten dat de koeling er dan geen zin meer in had....
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- BraboFrits
- 5th Gear member
helemaal mee eens!Rippie V70 schreef: Verder, de vakantie begint als je vertrekt en niet als je aankomt! Rustig aan dus!
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
-
- 2nd Gear member
Zoals al eerder gezegd, het kan. Je moet je er alleen op instellen. Er worden allerlei voorbeelden aangehaald van auto's die vroeger minder vermogen en koppel hadden en dat het toen ook ging. Dat klopt, echter ook toen moest er goed geschakeld worden. Verder zijn de meeste auto's nu een stukje zwaarder. Wij hadden vroeger thuis een 440 1.7 benzine en daar hing een kip KG45 achter (1200 kg) we zijn altijd aangekomen en ook weer terug. De 440 heeft echter een leeggewicht wat ca.600 kg minder is dan onze V60 D4 nu, en als we bij Luik boven waren reden we nog net 60 km/u. Verder ben ik ook wel van mening dat een vermogen van 115 pk en koppel van 270 Nm voldoende moet zijn. Bij onze V50 1.6D (109 pk/240 Nm) was het vooral de versnellingsbak die roet in het eten gooide. In de jacht op minder emissies zij de verhoudingen niet per se handig gekozen voor het trekken van aanhangers. De V60 heeft inmiddels 6 versnellingen dus zou dat beter moeten werken dan de 5 die wij er hadden.
Het toerental wat hiervoor eerder genoemd wordt is inderdaad handig om aan te houden. Rond de 2000 tpm loopt, trekt de motor het best (is overigens ook nog zo bij een D4) Na de V50 en voor de V60 D4 en V60 D3 gehad. Als ik bij warm weer en een beetje heuvel op in de 6 probeerde te rijden kreeg je vrij snel de melding dat een lagere versnelling gekozen moest worden i.v.m. koeling van bak en motor. Dus terug van 6 naar 5 en probleem opgelost. De D3 had overigens om onduidelijke redenen geen temperatuur meter. De D4 nu wel, maar helaas alleen in elegance mode van het instrumenten paneel.
Wat trouwens ook nog invloed heeft is de caravan zelf. Wij rijden met een Fendt, en die heeft niet de meest briljanten stroomlijn. De eerder genoemde Eriba's (met hefdak) of Kip's (al of niet met hefdak) zullen minder luchtweerstand hebben en dus makkelijker getrokken kunnen worden. (gewicht is vooral een issue bij wegrijden of bergop/af, luchtweerstand wordt al vrij snel een grotere invloed).
Hou trouwens het max. toelaarbaar gewicht aan (als je alleen een B rijbewijs hebt) Voor een V60 houdt dat in dat een caravan met een maximaal beladen gewicht van 1300 kg wel ongeveer het maximale is om onder de 3,5 ton te blijven.
Het toerental wat hiervoor eerder genoemd wordt is inderdaad handig om aan te houden. Rond de 2000 tpm loopt, trekt de motor het best (is overigens ook nog zo bij een D4) Na de V50 en voor de V60 D4 en V60 D3 gehad. Als ik bij warm weer en een beetje heuvel op in de 6 probeerde te rijden kreeg je vrij snel de melding dat een lagere versnelling gekozen moest worden i.v.m. koeling van bak en motor. Dus terug van 6 naar 5 en probleem opgelost. De D3 had overigens om onduidelijke redenen geen temperatuur meter. De D4 nu wel, maar helaas alleen in elegance mode van het instrumenten paneel.
Wat trouwens ook nog invloed heeft is de caravan zelf. Wij rijden met een Fendt, en die heeft niet de meest briljanten stroomlijn. De eerder genoemde Eriba's (met hefdak) of Kip's (al of niet met hefdak) zullen minder luchtweerstand hebben en dus makkelijker getrokken kunnen worden. (gewicht is vooral een issue bij wegrijden of bergop/af, luchtweerstand wordt al vrij snel een grotere invloed).
Hou trouwens het max. toelaarbaar gewicht aan (als je alleen een B rijbewijs hebt) Voor een V60 houdt dat in dat een caravan met een maximaal beladen gewicht van 1300 kg wel ongeveer het maximale is om onder de 3,5 ton te blijven.
V60 D4 Kinetic
-
- 2nd Gear member
Oh ja, Volvo meld dat alleen als er een originele Volvo trekhaak wordt gemonteerd het trailer stability systeem werkt. Geen idee of dat waar is,maar goed wij hebben een Volvo haak. Neem aan dat het werkt maar gelukkig nog nooit in een situatie terecht gekomen dat het in actie moest komen. Verder het start-stop systeem werkt niet zodra er iets is aangesloten op de stekker. Weet niet of dat ook alleen met een Volvo haak is of anders ook. Dat is heel fijn omdat de koelkast tijdens het rijden bij ons altijd aan staat en zodoende de accu niet kan leeg trekken. Maar rijdt je met een Boedelbakkie of zelfs een fietsendrager dan werkt ook het start-stop niet. Uitzetten hoeft dus niet, dat wordt voor je gedaan.
V60 D4 Kinetic
- BillyBob
- 5th Gear member
Even een schopje en een update! Ondertussen een tweedehands caravan aangeschaft, een TEC tour rubin van 2001. Mtm 1200 kg.
Niet meer de heel jongste maar wel binnen ons budget en in goede staat. Nu papieren aanvragen en we kunnen effectief eens gaan testen.
Meteen ook een vraag: ik heb de Volvo afneembare haak, hoe weet ik of tsa (trailer stabiliteit assistance) effectief geïnstalleerd is?
Niet meer de heel jongste maar wel binnen ons budget en in goede staat. Nu papieren aanvragen en we kunnen effectief eens gaan testen.
Meteen ook een vraag: ik heb de Volvo afneembare haak, hoe weet ik of tsa (trailer stabiliteit assistance) effectief geïnstalleerd is?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
-
- 1st Gear member
Als ik nog ff erop mag terug komen.
Ik had voorheen een Jetta TDI met 105 pk. Deze trok onze caravan van 1100 kg met gemak naar Hongarije.
Daarna kreeg ik een s40 met een 1.6 diesel van Peugeot met 110 pk maar met hetzelfde koppel als de Jetta.
Ik Luik de berg op kreeg de Volvo het echter erbarmelijk zwaar en schakelde zelfs de airco uit tot we boven waren met de temperatuur in het rood.
Dit was voor mij de beslissing om die vakantie niet verder te gaan dan Luxemburg.
Ondertussen een s60 gekocht met een D5. Een verwacht dit jaar geen problemen (hoop ik)
Kort samengevat: als je content bent om wat langzamer boven te komen dan het overige verkeer dat volstaat een lichtere motor. Zoals eerder vermeld reed men vroeger ook met 60pk naar zuid Spanje.
Wat eis je..... Met 120 per uur een berg op of ben je met minder ook tevreden. Let dan ook even op je brandstof verbruik
Ik had voorheen een Jetta TDI met 105 pk. Deze trok onze caravan van 1100 kg met gemak naar Hongarije.
Daarna kreeg ik een s40 met een 1.6 diesel van Peugeot met 110 pk maar met hetzelfde koppel als de Jetta.
Ik Luik de berg op kreeg de Volvo het echter erbarmelijk zwaar en schakelde zelfs de airco uit tot we boven waren met de temperatuur in het rood.
Dit was voor mij de beslissing om die vakantie niet verder te gaan dan Luxemburg.
Ondertussen een s60 gekocht met een D5. Een verwacht dit jaar geen problemen (hoop ik)
Kort samengevat: als je content bent om wat langzamer boven te komen dan het overige verkeer dat volstaat een lichtere motor. Zoals eerder vermeld reed men vroeger ook met 60pk naar zuid Spanje.
Wat eis je..... Met 120 per uur een berg op of ben je met minder ook tevreden. Let dan ook even op je brandstof verbruik
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Erg belangrijk is om niet te laag in toeren te rijden ivm koeling.
@cootjuh: in welke versnelling / welk toerental reed je met de S40?
De trend bij fabrikanten is om de versnellingen steeds langer te maken ten gunste van het verbruik.
Dit kan nadelig uitpakken bij het rijden met een caravan en betekenen dat je een versnelling lager moet gaan rijden dan je gewend bent.
@cootjuh: in welke versnelling / welk toerental reed je met de S40?
De trend bij fabrikanten is om de versnellingen steeds langer te maken ten gunste van het verbruik.
Dit kan nadelig uitpakken bij het rijden met een caravan en betekenen dat je een versnelling lager moet gaan rijden dan je gewend bent.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
Als je zeker wilt weten genoeg vermogen te hebben waarom koop je dan een D2 ? D3 5cil. Velen malen meer plezier en trekkract, als het zo belangrijk is had je beter even kunnen wachten en een voor jou betere uitvoering kunnen kiezen toch?
Volvo S60 D3 5 cilinder Geartronic bj.2012
-
- 4th Gear member
Het antwoord staat in de openingsposttoppie71 schreef: Als je zeker wilt weten genoeg vermogen te hebben waarom koop je dan een D2 ? D3 5cil. Velen malen meer plezier en trekkract, als het zo belangrijk is had je beter even kunnen wachten en een voor jou betere uitvoering kunnen kiezen toch?

Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
- BraboFrits
- 5th Gear member
Wij wachten met stijgende spanning op de levering van onze (nieuwe) Hobby caravan.
Deze wordt in juni geproduceerd, we kunnen niet wachten om er lekker mee op stap te gaan
Gezien de beul van een motor in het vooronder moet het rijden een genot zijn....
Deze wordt in juni geproduceerd, we kunnen niet wachten om er lekker mee op stap te gaan

Gezien de beul van een motor in het vooronder moet het rijden een genot zijn....

Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
Volvohistorie:
-
- 2nd Gear member
Inmiddels heb ik wat meer ervaring opgedaan met het rijden met de V60 met autotrailer met oldtimer erachter. Trailer +/- 1500 KG, treingewicht van ongeveer 3400KG
Ik ben 2 weken terug de heuvels bij luik werkelijk waar met 110 KM/H opgevlogen en het kon harder. In de 6e versnelling liep de snelheid terug, in de 5e versnelling kon je alles boven de 90 vasthouden en in zijn 4 trok het er goed aan.
Die D2 kan dat makkelijk zolang er maar een goede versnelling gekozen wordt. Overigens is wat mij betreft naar beneden minsten zo tricky als naar boven. Want als de kar de auto begint te duwen wordt het link.
Mijn devies, vlak voordat je boven bent de snelheid rond de 80 a 90 brengen en rustig in zijn 4 naar beneden rollen. Zo werkte het prima voor mij.
Ik ben 2 weken terug de heuvels bij luik werkelijk waar met 110 KM/H opgevlogen en het kon harder. In de 6e versnelling liep de snelheid terug, in de 5e versnelling kon je alles boven de 90 vasthouden en in zijn 4 trok het er goed aan.
Die D2 kan dat makkelijk zolang er maar een goede versnelling gekozen wordt. Overigens is wat mij betreft naar beneden minsten zo tricky als naar boven. Want als de kar de auto begint te duwen wordt het link.
Mijn devies, vlak voordat je boven bent de snelheid rond de 80 a 90 brengen en rustig in zijn 4 naar beneden rollen. Zo werkte het prima voor mij.
Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
- BillyBob
- 5th Gear member
Bedankt voor de tips! Zal ik zeker rekening mee houden.frisian1 schreef: Die D2 kan dat makkelijk zolang er maar een goede versnelling gekozen wordt.
Heb je ook ervaring met de D2? Zie dat je een D4 rijdt, dat is een ander kaliber natuurlijk...

- BillyBob
- 5th Gear member
Nog even terugkoppelen hieromtrent. Ik heb de originele haak van Volvo en volgens de dealer is de TSA software geladen maar de auto sloeg vorige week wel gewoon af met start/stop. Er zit een verloopstekker van 13 naar 7 polig tussen. Kan dat daaraan liggen?JW71 schreef: Oh ja, Volvo meld dat alleen als er een originele Volvo trekhaak wordt gemonteerd het trailer stability systeem werkt. .... Verder het start-stop systeem werkt niet zodra er iets is aangesloten op de stekker. ....
-
- 2nd Gear member
BillyBob,BillyBob schreef:Bedankt voor de tips! Zal ik zeker rekening mee houden.frisian1 schreef: Die D2 kan dat makkelijk zolang er maar een goede versnelling gekozen wordt.
Heb je ook ervaring met de D2? Zie dat je een D4 rijdt, dat is een ander kaliber natuurlijk...![]()
Voorheen reed ik met de 1.6 TDCI in een Ford Mondeo, die trok dezelfde kar ook zonder problemen.
Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
-
- 2nd Gear member
Ik denk niet dat het aan die stekker ligt, mijn V60 blokkeert het start-stop system ook met aanhanger verloopje, laat ik alleen het verloopje zitten werkt het gewoon.BillyBob schreef:Nog even terugkoppelen hieromtrent. Ik heb de originele haak van Volvo en volgens de dealer is de TSA software geladen maar de auto sloeg vorige week wel gewoon af met start/stop. Er zit een verloopstekker van 13 naar 7 polig tussen. Kan dat daaraan liggen?JW71 schreef: Oh ja, Volvo meld dat alleen als er een originele Volvo trekhaak wordt gemonteerd het trailer stability systeem werkt. .... Verder het start-stop systeem werkt niet zodra er iets is aangesloten op de stekker. ....
Mijn Mondeo met die motor deed het start-stop systeem het ook met aanhangergebruik. Wat mij betreft kan het ook vrij weinig kwaad.
-
- 2nd Gear member
Hierbij wil ik mijn ervaring even vertellen met mijn D2 als caravantrekker.
Denk dat ik wel een aardig vergelijk kan maken met de vorige auto (v70 D5 GT) en mijn huidige auto S60 D2 RD.
Voorop gesteld is de caravan (Knaus Sudwind 450FU) eigenlijk te zwaar voor de auto, max 1500kg. En of dat nou verstandig is........! Ja ik weet het en ga hierover ook niet in discussie.
De V70 deed het aardig goed alleen liep deze op lange hellingen bij hogere buiten temperaturen warm. En het verbruik gemiddeld mwahhh 1 op 6 bij snelheden van rond de 110km/h. Voor de critici onder ons misschien wel te hard. Zelfs harder is voor deze auto qua vermogen en stabiliteit geen probleem. Maar vind zelf 110km/h hard zat.
De S60 D2 daarentegen viel mij niet tegen!! Ja het is geen snelheidswonder maar dat weet je van te voren. De hele combi is met gemak in de vijfde versnelling te bereiden. Heb er zelf rond de 100km/h mee gereden en met een verbruik van 1op 8,5 gemiddeld viel mij dat niet tegen.Gaat het wat omhoog bijv op de 3 in Dld dan moet je wel terug naar de 4e versnelling in bepaalde gevallen en zelfs 3x terug naar de 3e. Maar hij sleurt het nog wel met 85km/h omhoog, was wel max vermogen. Dit om te kijken wat ie kan en of het nou verstandig is laat ik in het midden.
Helaas door een foutje verkeerde afslag in zuid Oostenrijk genomen waardoor we over een bergweg moesten. Je staat er ineens voor en terug is ook erg lastig. Gevoed door het feit dat anderen met caravan er ook over gingen ben ik doorgereden.( ik weet het het is een keuze). Met een buitentemp. van 33gr liep temp al gauw te hoog op. Airco uit kachel aan raampjes open. Op een gegeven moment terug naar eerste versnelling. Maar hij deed het!!!! Ergens halverwege kwamen we bordje tegen met 16% steiging. Slik! Ook hier tegenop gekomen wel zweet overal want wil je auto natuurlijk ook niet stuk rijden en/of stil komen te staan. Eenmaal boven moesten we met 18% naar beneden waarbij de weg erg smal was en heel veel scherpe bochten heel hort achter elkaar. Hier ook in de 1e naar beneden gegaan. Gelukkig niemand tegengekomen.Gelukkig heelhuids aangekomen op de camping en een goede vakantie gehad. De weg terug maar wel via de juiste weg gereden. En ook hier weer de auto valt niet tegen!
Dus al met al durf ik gerust te stellen dat de D2 als caravantrekker helemaal zo slecht nog niet is en zeker niet wanneer je je aan de gewichten houdt.
Qua stabiliteit ook geen klachten. V70 is welliwaar een stukje zwaarder maar de S60 R design ligt mooi strak op de weg.Geen moment gehad waarbij ik geen vertrouwen had in de combi.
Voor de v70 heb ik een VW Passat 3c gehad met een 1,9tdi motor erin. Op papier aaardig gelijk en in de praktijk eigenlijk ook wel waarbij ik de wegligging van de S60 beter vind.Kanttekening hierbij is dat de passat 1500kg mocht trekken.
Ik hoop dat ik een idee heb gegeven van wat de D2 kan los van het feit of het verstandig was/is en wenselijk was maar die keus ligt bij jezelf.
mvrgr,
Berrie
Denk dat ik wel een aardig vergelijk kan maken met de vorige auto (v70 D5 GT) en mijn huidige auto S60 D2 RD.
Voorop gesteld is de caravan (Knaus Sudwind 450FU) eigenlijk te zwaar voor de auto, max 1500kg. En of dat nou verstandig is........! Ja ik weet het en ga hierover ook niet in discussie.
De V70 deed het aardig goed alleen liep deze op lange hellingen bij hogere buiten temperaturen warm. En het verbruik gemiddeld mwahhh 1 op 6 bij snelheden van rond de 110km/h. Voor de critici onder ons misschien wel te hard. Zelfs harder is voor deze auto qua vermogen en stabiliteit geen probleem. Maar vind zelf 110km/h hard zat.
De S60 D2 daarentegen viel mij niet tegen!! Ja het is geen snelheidswonder maar dat weet je van te voren. De hele combi is met gemak in de vijfde versnelling te bereiden. Heb er zelf rond de 100km/h mee gereden en met een verbruik van 1op 8,5 gemiddeld viel mij dat niet tegen.Gaat het wat omhoog bijv op de 3 in Dld dan moet je wel terug naar de 4e versnelling in bepaalde gevallen en zelfs 3x terug naar de 3e. Maar hij sleurt het nog wel met 85km/h omhoog, was wel max vermogen. Dit om te kijken wat ie kan en of het nou verstandig is laat ik in het midden.
Helaas door een foutje verkeerde afslag in zuid Oostenrijk genomen waardoor we over een bergweg moesten. Je staat er ineens voor en terug is ook erg lastig. Gevoed door het feit dat anderen met caravan er ook over gingen ben ik doorgereden.( ik weet het het is een keuze). Met een buitentemp. van 33gr liep temp al gauw te hoog op. Airco uit kachel aan raampjes open. Op een gegeven moment terug naar eerste versnelling. Maar hij deed het!!!! Ergens halverwege kwamen we bordje tegen met 16% steiging. Slik! Ook hier tegenop gekomen wel zweet overal want wil je auto natuurlijk ook niet stuk rijden en/of stil komen te staan. Eenmaal boven moesten we met 18% naar beneden waarbij de weg erg smal was en heel veel scherpe bochten heel hort achter elkaar. Hier ook in de 1e naar beneden gegaan. Gelukkig niemand tegengekomen.Gelukkig heelhuids aangekomen op de camping en een goede vakantie gehad. De weg terug maar wel via de juiste weg gereden. En ook hier weer de auto valt niet tegen!
Dus al met al durf ik gerust te stellen dat de D2 als caravantrekker helemaal zo slecht nog niet is en zeker niet wanneer je je aan de gewichten houdt.
Qua stabiliteit ook geen klachten. V70 is welliwaar een stukje zwaarder maar de S60 R design ligt mooi strak op de weg.Geen moment gehad waarbij ik geen vertrouwen had in de combi.
Voor de v70 heb ik een VW Passat 3c gehad met een 1,9tdi motor erin. Op papier aaardig gelijk en in de praktijk eigenlijk ook wel waarbij ik de wegligging van de S60 beter vind.Kanttekening hierbij is dat de passat 1500kg mocht trekken.
Ik hoop dat ik een idee heb gegeven van wat de D2 kan los van het feit of het verstandig was/is en wenselijk was maar die keus ligt bij jezelf.
mvrgr,
Berrie
Volvo V70 D3 geartronic summum my 2015, black saphire metallic, schuif/kanteldak, standkachel, 18" sleipner velgen, Blis etc........
-
- 6th Gear member
En? Hoe bevalt het? Hoe zijn je ervaringen met de combinatie van Four-c en de caravan? Volvo Nederland adviseert om geen trekhaak te monteren bij four-C. Mijn origineel in duitsland geleverde auto heeft echter ook de af fabriek verwijderbare trekhaak eronder zitten...FritsieV70 schreef: Wij wachten met stijgende spanning op de levering van onze (nieuwe) Hobby caravan.
Deze wordt in juni geproduceerd, we kunnen niet wachten om er lekker mee op stap te gaan![]()
Gezien de beul van een motor in het vooronder moet het rijden een genot zijn....![]()
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- BillyBob
- 5th Gear member
De vakantie zit erop dus even mijn ervaringen delen.
We zijn in totaal 6,5 weken onderweg geweest met de Volvo + sleurhut.
Meer dan 5.000 km gereden en via Duitsland en Oostenrijk een heel mooie rondreis gemaakt in Kroatië en Bosnië-Herzegovina en ook even Montenegro. Op de terugweg nog een 4-tal dagen Slovenië eraan toegevoegd.
Een zeer mooi avontuur en ik kan alleen maar zeggen dat het meegevallen is. Echt een aanrader.
Ik vreesde wat voor de power van de D2 maar dat was onterecht. De Volvo heeft het super gedaan, overal omhoog geraakt, ook over slechte wegen (Bosnië en Montenegro). Je moet het toerental wat in de gaten houden en af en toe terug naar 3 maar nooit het gevoel gehad iets tekort te hebben. Op de snelweg lag de cruise-snelheid rond de 88-90 (gps) maar kon zeker harder. Verbruik (bc) was een twee liter meer dan normaal: 8,2/100 km.
De volvo gaf geen krimp, wel 1x melding gekregen dat de motortemperatuur te hoog was en ik snelheid moest minderen. Was bij 37°C buiten, tijden eens een lange klim met de airco aan. Toen de begon de roetfilter regeneratie en kwam deze melding. Verder geen enkel probleem!
Over de sleurhut: dit was niet de zwaarste: een TEC tour uit 2000 met 1200 kg MTM en (doordat er een Mover onder) zit slechts 100 kg laadvermogen. Daar hebben we wel wat rekening meegehouden en ook de auto goed beladen. Is een heel stabiele combinatie gebleken in het rijden.
Het was de eerste keer met zo'n ding achter de auto en ook wel paar stressmomentjes beleefd: doodlopende straat ingereden in Kroatië (achteruit omhoog), tegenligger tegengekomen bij het uitrijden van de camping en noodgedwongen in schaar moeten gaan staan bij 12% bergop, platte band gekregen in Sarajevo, campings die eigenlijk te smal waren voor caravans etc. Maar altijd rustig gebleven en alles wonderwel vlot opgelost gekregen, ook wel dankzij mijn immer kalme vrouw.
Weinig Volvo's gezien in die landen en als je er een zag altijd met NL of Duitse nummerplaat. Wel een paar forumstickers ook gespot met als opvallendste een mooie goudkleurige V70 in Kroatië (camping Slapic).

We zijn in totaal 6,5 weken onderweg geweest met de Volvo + sleurhut.
Meer dan 5.000 km gereden en via Duitsland en Oostenrijk een heel mooie rondreis gemaakt in Kroatië en Bosnië-Herzegovina en ook even Montenegro. Op de terugweg nog een 4-tal dagen Slovenië eraan toegevoegd.
Een zeer mooi avontuur en ik kan alleen maar zeggen dat het meegevallen is. Echt een aanrader.
Ik vreesde wat voor de power van de D2 maar dat was onterecht. De Volvo heeft het super gedaan, overal omhoog geraakt, ook over slechte wegen (Bosnië en Montenegro). Je moet het toerental wat in de gaten houden en af en toe terug naar 3 maar nooit het gevoel gehad iets tekort te hebben. Op de snelweg lag de cruise-snelheid rond de 88-90 (gps) maar kon zeker harder. Verbruik (bc) was een twee liter meer dan normaal: 8,2/100 km.
De volvo gaf geen krimp, wel 1x melding gekregen dat de motortemperatuur te hoog was en ik snelheid moest minderen. Was bij 37°C buiten, tijden eens een lange klim met de airco aan. Toen de begon de roetfilter regeneratie en kwam deze melding. Verder geen enkel probleem!
Over de sleurhut: dit was niet de zwaarste: een TEC tour uit 2000 met 1200 kg MTM en (doordat er een Mover onder) zit slechts 100 kg laadvermogen. Daar hebben we wel wat rekening meegehouden en ook de auto goed beladen. Is een heel stabiele combinatie gebleken in het rijden.
Het was de eerste keer met zo'n ding achter de auto en ook wel paar stressmomentjes beleefd: doodlopende straat ingereden in Kroatië (achteruit omhoog), tegenligger tegengekomen bij het uitrijden van de camping en noodgedwongen in schaar moeten gaan staan bij 12% bergop, platte band gekregen in Sarajevo, campings die eigenlijk te smal waren voor caravans etc. Maar altijd rustig gebleven en alles wonderwel vlot opgelost gekregen, ook wel dankzij mijn immer kalme vrouw.

Weinig Volvo's gezien in die landen en als je er een zag altijd met NL of Duitse nummerplaat. Wel een paar forumstickers ook gespot met als opvallendste een mooie goudkleurige V70 in Kroatië (camping Slapic).
Laatst gewijzigd door BillyBob op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.