Even voorstellen: Ik ben Gijs van Oort, en heb sinds anderhalf jaar een Volvo 850 uit 1996 (400k km) op LPG. Rijdt heerlijk (of eigenlijk: reed heerlijk...) en superhandig omdat mijn vrouw een grote concertharp heeft

Helaas doet'ie het ineens een stuk minder goed, de motor heeft een probleem. Of eigenlijk: verschillende problemen die misschien met elkaar temaken hebben. De auto is al naar een garage geweest, daar zeggen ze dat het veel verschillende oorzaken kan hebben. Ik hoop dat ik met jullie expertise de mogelijke oorzaken wat kan inperken zodat we beter weten waar we moeten zoeken. Komt'ie:
In't kort, drie problemen achter elkaar gehad:
1. Afslaan motor (2x) en niet meer aan te krijgen (bij rijden op benzine).
2. Overschakelen op gas kan niet meer
3. Motor kan geen hoge toeren meer maken
Langere beschrijving:
Dag 1: wegrijden op gas niet lekker, stottert alsof gas op is. Handmatig naar benzine geschakeld en 150 km (snelweg) op benzine gereden. Aan't eind van de rit, bij optrekken bij stoplicht sloeg motor af. Na 1 km weer; niet meer aan te krijgen. Sleepje naar eindbestemming.
Dag 2: Wegenwacht verdenkt ontsteking. Nieuwe bobine erin; helpt niet: na 20 minuten slaat motor weer af, dit keer op de snelweg (kort daarvoor getankt). Sleepje naar eindbestemming. Naar gas schakelen lukt nu sowieso niet meer: bij omzetten gas-schakelaar blijven de ledjes knipperen in de 'nog even wachten, ik ga zo naar gas'-stand.
Dag 3: Proefritje (op benzine) om het probleem weer aan te wakkeren (om de oorzaak te zoeken). Na een uur nog steeds niet afgeslagen. Wel is duidelijk dat de motor geen hoge toeren meer kan maken: max. 3000. Bij vaker proberen daalt het maximale toerental.
Naar garage gebracht. Zij constateerden dat de auto veel olie verbruikt (oliepeil heel laag; had ik zelf al lang niet naar gekeken en blauwe rook uit uitlaat). De oorzaak kan van alles zijn volgens de garage, b.v. verbrande kleppen of iets anders binnenin het motorblok. Meer onderzoek kost 500 tot 1500 euro.
Dingen die we al nagekeken hebben: Accu is goed; startmotor draait goed. Bougies zijn schoon. Bij stationair draaien lijken alle cylinders bij te dragen (een voor een bougiekabels eruit trekken geeft voor iedere cylinder een iets lager toerental). Bobine is gloednieuw, verdelerkap schoongemaakt. Luchtfilter ziet er heel schoon uit. Bij draaiende motor geen oliedruk-te-laag-waarschuwing gehad; bij stilstaande motor wel (waarschuwingslampje lijkt dus te werken).
Ik hoop dat de combinatie van de problemen (vooral het afslaan van de motor en het hoge-toerentallenprobleem) een richting kan geven aan wat er waar mis gaat. Hebben jullie een idee?
Alvast bedankt
Gijs van Oort
Enschede