Motor/olie-problemen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gijsvanoort
Starter

Hallo allemaal,

Even voorstellen: Ik ben Gijs van Oort, en heb sinds anderhalf jaar een Volvo 850 uit 1996 (400k km) op LPG. Rijdt heerlijk (of eigenlijk: reed heerlijk...) en superhandig omdat mijn vrouw een grote concertharp heeft :-).

Helaas doet'ie het ineens een stuk minder goed, de motor heeft een probleem. Of eigenlijk: verschillende problemen die misschien met elkaar temaken hebben. De auto is al naar een garage geweest, daar zeggen ze dat het veel verschillende oorzaken kan hebben. Ik hoop dat ik met jullie expertise de mogelijke oorzaken wat kan inperken zodat we beter weten waar we moeten zoeken. Komt'ie:

In't kort, drie problemen achter elkaar gehad:
1. Afslaan motor (2x) en niet meer aan te krijgen (bij rijden op benzine).
2. Overschakelen op gas kan niet meer
3. Motor kan geen hoge toeren meer maken

Langere beschrijving:
Dag 1: wegrijden op gas niet lekker, stottert alsof gas op is. Handmatig naar benzine geschakeld en 150 km (snelweg) op benzine gereden. Aan't eind van de rit, bij optrekken bij stoplicht sloeg motor af. Na 1 km weer; niet meer aan te krijgen. Sleepje naar eindbestemming.

Dag 2: Wegenwacht verdenkt ontsteking. Nieuwe bobine erin; helpt niet: na 20 minuten slaat motor weer af, dit keer op de snelweg (kort daarvoor getankt). Sleepje naar eindbestemming. Naar gas schakelen lukt nu sowieso niet meer: bij omzetten gas-schakelaar blijven de ledjes knipperen in de 'nog even wachten, ik ga zo naar gas'-stand.

Dag 3: Proefritje (op benzine) om het probleem weer aan te wakkeren (om de oorzaak te zoeken). Na een uur nog steeds niet afgeslagen. Wel is duidelijk dat de motor geen hoge toeren meer kan maken: max. 3000. Bij vaker proberen daalt het maximale toerental.

Naar garage gebracht. Zij constateerden dat de auto veel olie verbruikt (oliepeil heel laag; had ik zelf al lang niet naar gekeken en blauwe rook uit uitlaat). De oorzaak kan van alles zijn volgens de garage, b.v. verbrande kleppen of iets anders binnenin het motorblok. Meer onderzoek kost 500 tot 1500 euro.

Dingen die we al nagekeken hebben: Accu is goed; startmotor draait goed. Bougies zijn schoon. Bij stationair draaien lijken alle cylinders bij te dragen (een voor een bougiekabels eruit trekken geeft voor iedere cylinder een iets lager toerental). Bobine is gloednieuw, verdelerkap schoongemaakt. Luchtfilter ziet er heel schoon uit. Bij draaiende motor geen oliedruk-te-laag-waarschuwing gehad; bij stilstaande motor wel (waarschuwingslampje lijkt dus te werken).

Ik hoop dat de combinatie van de problemen (vooral het afslaan van de motor en het hoge-toerentallenprobleem) een richting kan geven aan wat er waar mis gaat. Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt

Gijs van Oort
Enschede
edraket
7th Gear member

Het lijkt alsof de carterventilatie verstopt zit, waardoor de motor ineens veel olie gaat verbranden. Ik zou beginnen met een compressie test, en als deze goed is verder zoeken. Als de compressie test niet goed is waarschijnlijk op zoek naar een andere auto.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gijsvanoort
Starter

Hoi edraket,

Bedankt voor je antwoord. De auto stond nog in een garage in Eindhoven (terwijl ik in Enschede woon), dus het duurde even voordat we ermee verder konden. Mijn vader heeft de auto opgehaald en heeft de 'handschoentest' (youtube) gedaan om te zien of het inderdaad de carterventilatie is. Helaas.. Bij het starten werd de handshoen nog wel even opgeblazen, maar daarna werd'ie, bij stationair draaien, netjes een beetje naar beneden gezogen. Carterventilatie lijkt dus goed.
Compressietest doen we over een week of twee als ikzelf ook weer in Eindhoven ben. We houden rekening met het ergste...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Gaat hij niet op twee mengsels lopen, LPG en Benzine tegelijk,ivm omschakelrelais wat stuk is?
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijsvanoort
Starter

Zou kunnen... We proberen'm nu gewoon op benzine te laten lopen, dat gaat niet heel lekker (en omschakelen naar gas gaat sowieso niet). Misschien lekt er wat lpg mee? Zit er ergens een afsluitertje ofzo waarmee je handmatig de LPGtoevoer echt goed kan afsluiten?
626Ronin
Starter

heb je de handschoentest warm gedaan? probeer hem eens (met 2 personen, een gasgeven ander handschoen vasthouden tot strak membraan! op 3000 toeren met warme motor
(ik hield hem bij mijn V70 classic niet vast en toen ik van het gas af ging zat ie nog net niet om de nokkenas gedraaid!)
verbrande kleppen geven geen olieverbruik, daar zitten nog klepsteelkeerringen achter..
hoe rijdt ie TOT 3000 toeren? als stationair en tot daar goed zijn denk ik dat compressie wel in orde zijn..
heeft deze al nokkenasverstelling?
Gijsvanoort
Starter

Bedanktk voor jullie meedenken!

Handschoentest was warm. Met handschoen vastgezet met een tie-wrap. Werd keurig een klein beetje naar binnen gezogen maar niet teveel.
Tot 3000 toeren gaat matig. Als je snel gasgeeft, komt de motor maar langzaam echt op toeren. Niet echt een goed voorteken, lijkt me. Volgens mij heeft'ie geen nokkenasverstelling trouwens. Even afwachten op de compressietest dus nog.

Inmiddels zijn we met de auto even naar een echte volvodealer geweest. Zij konden'm uitlezen:
121 = afwijkend signaal van luchtmassameter
122 = afwijkend signaal van lucht temperatuur meter
En de monteur constateerde direct een verstopte katalysator: rammelend geluid onder de auto en je hoort uitlaatgassen uit het systeem komen op plekken waar dat niet hoort. De foutmeldingen zouden door de katalysator veroorzaakt kunnen zijn. Oorzaak gevonden? Ben bang van niet...

Ik vond ook dat een kapotte/verstopte katalysator vaak het gevolg is van een andere fout, b.v. olie in het uitlaatsysteem (b.v. door lekke koppakking/keerring/klepafdichting) (bron). Terug bij af dus, en waarschijnlijk iets met olieverbruik en dus ergens een lek?
volvo-s40
4th Gear member

Dat je kat dicht zit, kan dus wel verklaren waarom je motor dus smoort.

Als dat de enige 2 sensoren zijn die geen goede signalen meer geven, en je benzine verhouding door de war schopt...
Heb je gelijk de oorzaak waarom je motor raar doet en er te veel (of te weinig) benzine in je blok komt...
- waardoor de verbranding weer slecht en niet goed is
- daardoor olie zuipt en hierbij
- je bougies er waarschijnlijk ook niet lekker meer uit zien en
- daardoor je kat nog verder verstopt raakt....

en nu met een hok zit wat bagger loopt....

:)

En dat was maar even een simpele redenering.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
evert65
6th Gear member

ik dacht aan de ETM, maar weetniet of een 850 zoiets heeft
maak anders de uitlaat even los ergens vooraan zodat de rook goed weg kan, dan heb je een indicatie of de kat het is
anders is het een lastig probleem
misschien kan dennis van volvoservice uit uden er meer vanzeggen die weet erg veel van oudere volvos
keep calm!, your randomizer is running
626Ronin
Starter

is het de kat en niet een (imitatie) demper verderop? die heb ik bij mijn vorige auto gehad: na accuwissel moest ecu opnieuw inleren en dat moet ie eigenlijk op benzine doen, maar als ik dat knopje niet omzet gaat ie vrolijk met basiswaarden op gas over: PLOF zei de uitlaat, en daarna idd moelijk nog boven 3000 tpm komen en geen vermogen!
vriend van mijn overbuurman trok onder de kap aan de gasklep en hield het motortoerental vast tegen de begrenzer, schoot er ineens een prop steenwol uit de uitlaat! later op de snelweg bij 140 in 4e versnelling nog meer! en toen was het weer goed..
edraket
7th Gear member

Zou zeker eerst naar de uitlaat kijken. Je kunt de kat demonteren en kijken of je een verstopping kunt zien (perslucht erop). Je kunt er evt een dikke boor doorheen jassen. als hij dan weer goed loopt heb je in elk geval het probleem te pakken. De kat is in feite een keramiek blok en deze willen wel eens barsten
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

evert65 schreef: ik dacht aan de ETM, maar weetniet of een 850 zoiets heeft
maak anders de uitlaat even los ergens vooraan zodat de rook goed weg kan, dan heb je een indicatie of de kat het is
anders is het een lastig probleem
misschien kan dennis van volvoservice uit uden er meer vanzeggen die weet erg veel van oudere volvos
850 heeft geen ETM, dat is pas vanaf V70 1999.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gijsvanoort
Starter

Dank weer voor jullie meedenken. Compressietest nog steeds niet gedaan, ben nog niet in Eindhoven geweest sindsdien.
N.a.v. jullie berichtjes nog twee vragen:
volvo-s40, Hoe waardoor gaat een auto (meer) olie zuipen als de brandstofverhouding niet goed is?
evert65, Wat betreft uitlaat losmaken vóór de katalysator, gaat dat goed met heel hete uitlaatgassen die dan onder je auto/in de lucht komen?
Gijsvanoort
Starter

Gisteren compressietest gedaan. Alle cylinders tussen 13.1 en 13.4. Lijkt me goed dus. Waar nu zoeken naar het olieprobleem?

Er is nog iets mis met de auto, dat is dat'ie, als je (in lage versnellingen) snel gas geeft of loslaat, je een flinke 'kloenk' hoort. (in z'n vrij doet hij dat niet). Eerste verdachte lijkt mij een motorsteun. Maar kan het ook iets ernstigers zijn, dat wellicht temaken heeft met olieverbruik? Een of ander lager of pakking bij de versnellingsbak of koppeling bijvoorbeeld?

En kunnen we straffeloos even de katalysator afkoppelen (losmaken tussen de motor en katalysator) om te kijken hoe de motor dan loopt? Of is dat gevaarlijk ivm hete uitlaatgassen?
Gijsvanoort
Starter

Laatst catalysator laten vervangen (door een goedkoop nieuw exemplaar). Auto rijdt weer lekker nu; maakt bij 70 km/h wel erg veel herrie (zou de kat wel goed luchtdicht vastgeschroefd zitten?). We kunnen weer zoveel toeren maken als we willen (stagneert niet boven 2500) en er is ook weer vermogen om op te trekken. Nu hopen dattie het blijft doen, en dat er niet nog ergens een olielek ofzo zit. We zijn er in ieder geval keurig mee van Eindhoven naar Enschede gereden, dus de eerste 180 km heeft'ie in ieder geval overleefd.
Ben W
2nd Gear member

Laat het gas even voor wat het is. Zorg dat de motor eerst goed op benzine rijd. Het motormanegment van het gas simuleert namelijk signalen van oa de injectoren naar het motormangement van de auto (benzie dus) Begin bij de basis. Is er vonk, is brandstofdruk (nevelen de injectors nog netjes ivm hoge km stand) en is er voldoende compressie. Als dat probleem opgelost is, pas dan kun je overschakelen op gas.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
evert65
6th Gear member

uitlaat kun je rustig afkoppelen hoor zo heet is dat uitlaat gas ook weer niet, dat koelt vrijwel direct af in de buitenlucht
je hoef echt niet bang te zijn dat je wagen in brand vliegt, dan moet je minstens een half uur flink planken en een bosje hooi er bij leggen
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”