S60 D5 2008

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
kuupertie
4th Gear member

Ik denk wel dat WIJ het over hetzelfde hebben.
Laatst gewijzigd door kuupertie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
M@rcel
6th Gear member

Er is enige verwarring in de posts hierboven. Een wervelklep vind je bij (geblazen) diesels om de brandstof beter te vernevelen bij lagere toerentallen om een betere verbranding en schonere uitlaatgassen te bereiken.

Een variabel inlaatsysteem zorgt voor extra koppel bij lage toerentallen van een ongeblazen motor door de lengte van het inlaattraject te verlengen (af te stemmen op het lage toerentalgebied). Door de resonantie op te laten treden bij deze lagere toerentallen wordt de cilinder beter gevuld (meer lucht). Om een maximaal vermogen te ontwikkelen zal het systeem bij hogere toerentallen openen waardoor het inlaattraject korter wordt en de pulserende luchtstroom bij hogere toerentallen gaat resoneren om ook bij die toerentallen een optimale vulling te krijgen.

Dus: nee, het is niet hetzelfde. :)
staaf
2nd Gear member

Zonder iemand voor de borst te willen stoten: Dit topic gaat over een D5, dus per definitie een geblazen (turbo) diesel.

Blijft mijn vraag/opmerking waarom men bij de BMW kanalen gaat afstoppen ipv ze gewoon open te laten.
Wordt de foutcode die het volvo-systeem genereert niet veroorzaakt door het dedecteren van slechte emissiewaarden? Meer concreet indien kleppen dicht, minder lucht -> slechtere verbranding?
Lijkt mij niet dat de stappenmotor van de klep kan weten of er wel dan niet nog een werkend mechanisme aanhangt. Deze controleert enkel zijn eigen positie
M@rcel
6th Gear member

staaf schreef: Zonder iemand voor de borst te willen stoten: Dit topic gaat over een D5, dus per definitie een geblazen (turbo) diesel.
Je hebt helemaal gelijk. De verwarring is ontstaan doordat er plaatjes van een variabel inlaattraject geplaatst werden. En daar heb ik op ingehaakt. De D5 heeft geen variabel inlaattraject maar een wervelklep.
staaf schreef: Blijft mijn vraag/opmerking waarom men bij de BMW kanalen gaat afstoppen ipv ze gewoon open te laten.
Wordt de foutcode die het volvo-systeem genereert niet veroorzaakt door het dedecteren van slechte emissiewaarden? Meer concreet indien kleppen dicht, minder lucht -> slechtere verbranding?
Lijkt mij niet dat de stappenmotor van de klep kan weten of er wel dan niet nog een werkend mechanisme aanhangt. Deze controleert enkel zijn eigen positie
kanalen afstoppen lijkt mij eerder op een egr-klep te slaan dan op een wervelklep.
kuupertie
4th Gear member

Hi,

Nee het gaat niet oer de EGR. Het gaat ECHT over de wervelkleppen. Bij de BMW zijn dit 6 onafhankelijke klepjes, waarbij de bediening van de klepjes (de asjes) aan de buitenkant zitten. Als je de klepjes verwijderd ontstaat er dus een openverbinding met de buitenlucht. Verschillende opties:
- Klepjes van de asjes afslijpen
- Asjes met klepjes verwijderen en een schroev in het restgat draaien
- Klepjeshuis volledig verwijderen en blanking plate terugplaatsen

De laatste optie is daarbij het meest zeker.

Het spijt me dat ik jullie in verwarring heb gebracht, want nu besef ik me dat niet de kleppen afgedicht zijn, maar de plek waar het huis zat. In werkelijkheid zijn de kleppen er eigenlijk compleet uitgehaald.

Voor de belangstellenden: http://5series.net/forums/diy-do-yourse ... ine-70452/
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
edraket
7th Gear member

kuupertie schreef: Geweldige theorien allemaal. Had ik al gezegd dat ik die van mij eruit gehaald heb ?
Ik heb alleen het motortje laten zitten.
Hij loopt geweldig zonder !
Bij mij was het stangetje een poos geleden los. Ik had hem weer gemonteerd, en de motor liep toch echt beter met stangetje vast. De mijne bleef open staan, dus geen foutmelding, maar merkte achteraf wel dat hij onderin beter oppakte nadat ik de boel weer vast had gezet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

kuupertie schreef: Shit...nu wordt het me te technisch. Ik vermoed...dat de lucht in de inlaat olienevel en andere troep kan bevatten. Misschien wel als gevolg van de EGR en andere milieumaatregelen.
Bij de Volvo zit het hele werveklep mechanisme mooi in het inlaatcircuit. Bij de BMW zitten de scharnieren en het mechanisme van de swirl flaps (mooi he) aan de buitenkant van de inlaat. Bij mij lekten de klepjes een beetje, met als gevolgt dat mijn blok van boven tot onder onder de olie zat.
Omdat de olie onderin mijn gloeibougiesrelais gelopen was, gaf deze ook de geest.

Daarom heb ik die van mij afgedopt. Omdat het systeem toch anders is als bij volvo. Wellicht is het bij Volvo een optie om de klep geforceerd in een bepaalde stand te fixeren en het stangetje van het motortje af te halen. Ik denk dat de storing wordt veroorzaakt door het motortje. Als deze gewoon zijn werk kan doen zonder te weten dat de klep helemaal niet bevestigd is, is er niets aan de hand.

Ik het al heel wat volvos gezien waarbij de mechanisme kapot was, zonder dat de eigenaar hiervan op de hoogte was.
Als de klep open of dicht blijft staan krijg je niet altijd een melding. De melding komt vuinauit de terugkoppeling van de wervelklepmotor. Dit motortje weet zijn eindstanden, bepaald door de klep. Als de weerstand wegvalt zou hij verder kunnen draaien (deze test wordt na een aantal starts opnieuw uitgevoerd), en wordt er een code gegenereerd.
Om dit probleem voor eens en voor altijd te tackelen zou je een mechanische begrenzing op het motortje moeten maken, hiermee voorkom je stress op het stangetje en dus slijtage aan de kogel.
Voordeel wel van het Volvo systeem is dat deze niet afbreken en de inlaat in kunnen verdwijnen!
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

staaf schreef: Zonder iemand voor de borst te willen stoten: Dit topic gaat over een D5, dus per definitie een geblazen (turbo) diesel.

Blijft mijn vraag/opmerking waarom men bij de BMW kanalen gaat afstoppen ipv ze gewoon open te laten.
zie post hiervoor. Wordt dus gedetecteerd doordat de stappenmotor verder kan draaien, niet door emissie.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

M@rcel schreef: Er is enige verwarring in de posts hierboven. Een wervelklep vind je bij (geblazen) diesels om de brandstof beter te vernevelen bij lagere toerentallen om een betere verbranding en schonere uitlaatgassen te bereiken.

Een variabel inlaatsysteem zorgt voor extra koppel bij lage toerentallen van een ongeblazen motor door de lengte van het inlaattraject te verlengen (af te stemmen op het lage toerentalgebied). Door de resonantie op te laten treden bij deze lagere toerentallen wordt de cilinder beter gevuld (meer lucht). Om een maximaal vermogen te ontwikkelen zal het systeem bij hogere toerentallen openen waardoor het inlaattraject korter wordt en de pulserende luchtstroom bij hogere toerentallen gaat resoneren om ook bij die toerentallen een optimale vulling te krijgen.

marcel, wil je toch corrigeren. Het heet welliswaar anders (wervelklep vs variabele inlaat), maar is in feite nagenoeg hetzelfde, nl een klep die een korte of lange inlaat realiseert.
Enige verschil is dat bij een benzine motor de optimalisatie plaats vindt door een resonantie te krijgen in een bepaald toeren gebied adhv de lengte van het kanaal, bij de diesel hebben ze het langere kanaal een kromming (wervel) gegeven, waardoor de lucht in een stroming de verbrandingskamer in loopt.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jers3n
5th Gear member

edraket schreef:
kuupertie schreef: Geweldige theorien allemaal. Had ik al gezegd dat ik die van mij eruit gehaald heb ?
Ik heb alleen het motortje laten zitten.
Hij loopt geweldig zonder !
Bij mij was het stangetje een poos geleden los. Ik had hem weer gemonteerd, en de motor liep toch echt beter met stangetje vast. De mijne bleef open staan, dus geen foutmelding, maar merkte achteraf wel dat hij onderin beter oppakte nadat ik de boel weer vast had gezet.
Dat laatste ervaar ik ook, motor pakt beter op vanuit lage toeren. Ik kan me ook niet voorstellen dat het verwijderen/permanent open zetten van de 'wervelklep' (of hoe die heet bij andere merken) geen invloed heeft op hoe de motor draait. Dat de bestuurder het wellicht niet ervaart wil m.i. niet zeggen dat het geen invloed heeft.

Overigens lag het stangetje er bij ons vrijwel direct na herbevestigen weer af. Heb achteraf een vermoeden dat hij er al langer af lag, maar 1e melding op BC ('motor service vereist') had ik op 27 dec, deze melding verdween na herbevestigen van het stangetje weer na een aantal starts. Daarna ben ik regelmatig (ca. 15x) gaan kijken of het stangetje nog vast zat (2x) of weer los hing (overige keren). Bijna elke keer los dus, echter nog maar 1x de BC-melding gehad (of misschien 2, stangetje weer los voor melding weg was.)

De BC-melding verschijnt eigenlijk alleen maar bij flink gasgeven, indien (als ik het goed begrepen heb) normaal gesproken de wevelklep volledig gesloten wordt. Mijn redenatie is dus dat op die momenten de stelmotor te ver doordraait, wat opgemerkt wordt en de BC-melding tot gevolg heeft. Vraagt het rijgedrag niet om volledige sluiting van de wervelklep, volgt er ook geen melding.
Is bekend hoe vaak, of na hoeveel starts, die 'automatische calibratietest' gedaan wordt?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
M@rcel
6th Gear member

edraket schreef:
M@rcel schreef: Er is enige verwarring in de posts hierboven. Een wervelklep vind je bij (geblazen) diesels om de brandstof beter te vernevelen bij lagere toerentallen om een betere verbranding en schonere uitlaatgassen te bereiken.

marcel, wil je toch corrigeren. Het heet welliswaar anders (wervelklep vs variabele inlaat), maar is in feite nagenoeg hetzelfde, nl een klep die een korte of lange inlaat realiseert.
Enige verschil is dat bij een benzine motor de optimalisatie plaats vindt door een resonantie te krijgen in een bepaald toeren gebied adhv de lengte van het kanaal, bij de diesel hebben ze het langere kanaal een kromming (wervel) gegeven, waardoor de lucht in een stroming de verbrandingskamer in loopt.
Ik is eigenwijs ;-)
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Swirl_flap
Jers3n
5th Gear member

Jers3n schreef:.....
De BC-melding verschijnt eigenlijk alleen maar bij flink gasgeven, indien (als ik het goed begrepen heb) normaal gesproken de wevelklep volledig gesloten/geopend wordt. Mijn redenatie is dus dat op die momenten de stelmotor te ver doordraait, wat opgemerkt wordt en de BC-melding tot gevolg heeft. Vraagt het rijgedrag niet om volledige sluiting/opening van de wervelklep, volgt er ook geen melding.
Is bekend hoe vaak, of na hoeveel starts, die 'automatische calibratietest' gedaan wordt?
Ah, aan de hand van de wiki link van Marc@l zou het dus best eens andersom kunnen zijn. Dus waar ik 'gesloten' type moet 'geopend' staan....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
M@rcel
6th Gear member

Ja, bij stationair is hij gesloten om steeds verder open te gaan bij hogere toerentallen. Vanaf zo'n 2000rpm zou hij helemaal open moeten staan.

Overigens: gesloten betekent niet dat de luchtinlaat afgesloten is, de kleppen zijn te klein om de inlaat volledig af te sluiten. Het is alleen een obstakel voor de lucht waardoor de lucht meer gaat wervelen en de brandstof beter kan vernevelen.
kuupertie
4th Gear member

Mooi ! Anyway. Die van mij zijn er uit. Mijn motor loopt vrij en ik ondervind geen hinder. Eruit betekent dus open.
Ik heb echter geen Volvo meer, dus bij Volvo kan dit anders zijn.
Het grote voordeel van Volvo is inderdaad dat de kleppen niet breken. Het nadeel is dat het mechanisme kapot gaat en de kleppen iets moeilijker bereikbaar zijn.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat BMW beter is dan Volvo :-) ... daar ben ik na een jaar nog steeds niet uit.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
s--mulder
2nd Gear member

Ook ik had problemen met het stangetje van de wervelklep en heb door beiden een gaatje gebrand (boortje verwarmd en met een tang er door gedrukt omdat de ruimte beperkt is) en vastgezet met een m2 boutje + moer. Let wel op de lengte van de bout anders kan de klep niet naar de 0-stand, moertje even aan geknepen met een waterpomptang zodat deze wat vervormt en er niet afloopt.
Stefan

MY13 XC60 D5 ADW - R-Design - R-Design Plus Line - Winter Line - 18 inch Cratus
MY11 Ford S-Max 2.0 Ecoboost Titanium - Midnight Sky
MY10 V70 T6 AWD - Summum - Security Line - Driver Support Line - Mobility Line - Active Driving Line - 18 inch Ixion
MY12 V70 D3 - Limited Editon - Luxury Line - Family Line - Driver Support Line - 18 inch Ixion
MY07 V70 D5 - Edition II Sport - Black Saphire
MY05 V50 2.0D - Summum - Black Saphire
edraket
7th Gear member

M@rcel schreef: Ja, bij stationair is hij gesloten om steeds verder open te gaan bij hogere toerentallen. Vanaf zo'n 2000rpm zou hij helemaal open moeten staan.

Overigens: gesloten betekent niet dat de luchtinlaat afgesloten is, de kleppen zijn te klein om de inlaat volledig af te sluiten. Het is alleen een obstakel voor de lucht waardoor de lucht meer gaat wervelen en de brandstof beter kan vernevelen.
ikke is ook eigenwijs :-)
De klep sluit het traject wel vrijwel af bij stationair. Er zit nog een heel klein kiertje tussen de kop en klep, maar dat is in de praktijk altijd dicht geroet. De klep is boven de 3000 toeren altijd volledig geopend, vanaf stationair gaat hij langzaam open tot de 3000 toeren. In sommige gevallen gaat de klep bij iets minder dan 3000 toeren open, afhankelijk van de stand van de gasklep.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M@rcel
6th Gear member

Dan zijn we het toch eens ;)
De discussie was immers of er een twee luchtwegen bestonden (lang en kort) die door de wervelklep wordt geopend en gesloten.
kuupertie
4th Gear member

Ik ben zo blij....
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
edraket
7th Gear member

kuupertie schreef: Ik ben zo blij....
Geef je hiermee dan stiekem toch aan dat BMW beter is dan Volvo? :whistle:
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
kuupertie
4th Gear member

Nee...dat nooit. Ik ben blij dat jullie het eens zijn. De S60 was meer auto dan de BMW. Net zo zwaar en een stukje kleiner. Te horen wanneer je de deur dicht gooit.
De BMW heeft meer ruimte en luxe. Ook zit de BMW hoger dan de Volvo
De motor is volgens mij heel erg persoonsafhankelijk. De 6 cilinder is een jankert vergeleken bij de D5. Het verbruik ligt ook vele malen hoger. Ik haalde 5.7 liter met 185 PK, tegen 7.2 liter met 210 PK (getuned van 177). De BMW reageert sneller, terwijl de Volvo rustig blijft.

Alles zijn voor- en tegens. Ik kan niet kiezen
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”