Chiptuning + snelheidsbegrenzing

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Gebeurde dat maar vaker een verhaal met onderbouwing ipv aannames, top
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

Gebeurde dat maar vaker een verhaal met onderbouwing ipv aannames, top
+1
2004-2007 V40 1.9D europa navigator sport roofrails trekhaak mistlampen 120.000km mee gereden
2007-2010 V50 1.6D Kinetic roofrails trekhaak mistlampen 67000 km mee gereden
2010-2013 V50 1.6 D edition 2 saville grey , alu roofrails, trekhaak, 17"; Pegasus, 78000 km mee gereden
2013-2014 XC70 D5 summum, black, trekhaak, en nog wat dingetjes 18" zal er totaal 40000 km mee rijden
2014- (2019?) v40 d4 business, ocean race Blue II, 17'portunus
Gebruikersavatar
pdw
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10

De vraag is echter als volgt... De "normale" D4 verliest het van de luchtweerstand, want theoretisch (versnellingsbaktechnisch) kan hij harder dan 230km/uur toch? Dat is dus "te weinig PK's" (wat overigens nagenoeg alle auto's hebben). Maar dan zou je verwachten dat een 85-gram D4 ook gewoon 230km/uur moet halen, want ook die haalt gewoon 190pk. Alleen bij een ander toerental, dus zou je theoretisch dus met lagere toeren die maximum snelheid kunnen halen... Or denk ik verkeerd?
Als ik zo de ervaringen van de mensen lees die 200 reden met de auto, zit er in elk geval meer in dan 200, dus puur softwarematige beperking ;)... Niet dat het heel boeiend is overigens...
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Als ik de technische gegevens van hierboven zie zijn de eerste en tweede versnelling van de 85g versie korter, 3 gelijk en 4,5,en 6 langer met daarbij een langere eindoverbrenging.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Dus,

Klopt de bewering dat tuning van de D4 14% geen zin heeft omdat de overbrengingsverhoudingen niet aangepast worden nu wel of niet?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
jeroenv_
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 06.07.2014 - 11:23

pdw schreef: Als ik zo de ervaringen van de mensen lees die 200 reden met de auto, zit er in elk geval meer in dan 200, dus puur softwarematige beperking ;)...
Klopt, de auto 'vliegt' naar de 190, en daarvandaan merk je dat het langzamer gaat.
Die 200 (of eigenlijk 199) is dan ook echt een hele softe begrenzer, het is niet zo dat je er hard inklapt ofzo.
Hij draait dan op top 3000 toeren in z'n 6.

Heb ook al geprobeerd of je in z'n 5 wellicht wel door de begrenzer kan, maar dat geeft hetzelfde verhaal.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 426
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik heb ooit een programmatje gemaakt om eea door te rekenen.
Ervan uitganden dat de 99g versie niet begrensd is en dezelfde luchtweerstand heeft dan zou de 85g versie 230 moeten halen in de 5e versnelling en 228 in de 6e
De berekende acceleratie van 0-100 is voor heide versies 8.0 seconden, tenzij je in de 2e versnelling begint, dan komen ze beide op 7.5 uit. Dat er toch een verschil in opgave is, komt denk ik door de eco banden.
Beperkende factor in de 1e en 2e versnelling is grip van de banden, niet het koppel.
Gebruikersavatar
pdw
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10

Hmmm, interessant, want de 85gr versie zou minder luchtweerstand moeten hebben toch? (iets met lamellen enzo?)... Geinig ;)...
Enne, een sprintje beginnen in de 2, da's toch listig lijkt me, dan moet je wel een stabiele voet hebben (niet geprobeerd hoor), om niet te gaan slippen met de koppeling...
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Op de site van rica staat nu wat meer informatie volgens mij, mogelijk is er dan een doorbraak?!

he RICA ECM upgrade is optimised to give a balance of performance and economy. The fuel economy should improve on average by approximately 5-10%, however the actual improvement you will see will vary depending on your driving style, the types of roads you normally drive on, as well as other factors such as tyre pressure.

Benefits
100% dealership service compliant
100% emissions compliant
Improved fuel economy
Enhanced performance and drivability
Safer overtaking
Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic


***The speed limiter is also removed in this RICA ECU upgrade.***


!!! The price shown is for the RICA ECU upgrade including an iSoftloader device with the ability to program the car back to standard !!!

Standard RICA Difference
Power 190 hp @ 4130 rpm 231 hp @ 4130 rpm + 41 hp
Torque 400 Nm @ 1850 rpm 470 Nm @ 1800 rpm + 70 Nm

€ 937,75 incl. btw
Laatst gewijzigd door drowel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40Unlocked
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.01.2015 - 15:21

Om enige onderbouwing te geven, ik rijd zelf in een D4 190pk versie die enkel onbegrensd (dus niet gechipt) is bij mijn dealer, en hij haalt 236 ongeveer (in de 5, in de 6 houdt het op bij 228). Het bijbehorende verbruik schiet dan weliswaar ook flink omhoog (+/- 1:11). Wel wil ik wil nog een keer over de Duitse autobahn knallen als hij lekker is ingereden (zeg 20K op teller) om te kijken wat hij daadwerkelijk haalt.

Is het tof? Zeer zeker!
Gebruik je het? Bijna niet, want het is echt te druk in Nederland en je rijbewijs is zo afgenomen.
Zou ik het nog eens doen aangezien je het toch niet echt kunt gebruiken? Twijfelachtig, m'n gevoel zegt ja, m'n hersenen iets anders.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De 6 is dus idd een echte overdrive. Heb je je banden nog aangepast ?
JustO
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20

Benieuwd wat Polestar ervan gaat maken.
Gebruikersavatar
fret
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
Contacteer:

Benieuwd wat Polestar ervan gaat maken.
...en of die wel de fabrieksgarantie erbij nemen want als je tegenwoordig bij Volvo zelf aanklopt en er is mee "gespeeld" dan heb je geen poot om op te staan! Ikzelf had de Rica tuning wel gewaardeerd maar ik neem even het risico niet voorlopig!
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

fret schreef:
Benieuwd wat Polestar ervan gaat maken.
...en of die wel de fabrieksgarantie erbij nemen want als je tegenwoordig bij Volvo zelf aanklopt en er is mee "gespeeld" dan heb je geen poot om op te staan! Ikzelf had de Rica tuning wel gewaardeerd maar ik neem even het risico niet voorlopig!
die garantie blijft VCC geven in het geval van Polestar maarre ik zou geen tuning verwachten voor de V40 D4 en al zeker geen aanpassing van de Vmax. daat laatste doet Polestar namelijk nooit
Gebruikersavatar
ErikRGV
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 07.08.2014 - 14:35

Er zijn toch inmiddels tuning bedrijven die tuning aanbieden voor de D4 190 PK ?

welliswaar zonder dat de snelheidsbegrenzer eraf gaat
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

De nieuwe VEA D4 was nog door niemand aangeboden.. Wel de oude D4 motor..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
streetvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21

Rij jij in de 14% versie?
V40Unlocked schreef: Om enige onderbouwing te geven, ik rijd zelf in een D4 190pk versie die enkel onbegrensd (dus niet gechipt) is bij mijn dealer, en hij haalt 236 ongeveer (in de 5, in de 6 houdt het op bij 228). Het bijbehorende verbruik schiet dan weliswaar ook flink omhoog (+/- 1:11). Wel wil ik wil nog een keer over de Duitse autobahn knallen als hij lekker is ingereden (zeg 20K op teller) om te kijken wat hij daadwerkelijk haalt.

Is het tof? Zeer zeker!
Gebruik je het? Bijna niet, want het is echt te druk in Nederland en je rijbewijs is zo afgenomen.
Zou ik het nog eens doen aangezien je het toch niet echt kunt gebruiken? Twijfelachtig, m'n gevoel zegt ja, m'n hersenen iets anders.
Gebruikersavatar
ErikRGV
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 07.08.2014 - 14:35

Jawel er zijn meer tuners die D4 190PK tunen.

Datatechnic Goor bijvoorbeeld. Maar die doen het buiten de computer om.
Gebruikersavatar
zonoskar
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
Locatie: Reusel
Contacteer:

Ik krijg net een mail van Rica dat zij nu ook tuning aanbieden voor de 190Pk D4.
It took us over a year of programming and testing, but the result is definitely worth it:
The tuning upgrade brings the total output of the twinturbo diesel engine up to 231hp and 470Nm.
This is an unique achievement for a small 4 cylinder diesel engine with only 1969cc.
Who would have believed that 15 years ago?
And that with an even improved mileage compared to the standard software!

The RICA ECU upgrade for the 181 / 190 hp D4 is available for all Volvo Models with this engine.
The upgrade is available for 775 euro ex. VAT and includes an iSoftloader device with the ability to program the car back to standard.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
streetvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21

Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?
Plaats reactie

Terug naar “V40”