Chiptuning + snelheidsbegrenzing
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50
+1Gebeurde dat maar vaker een verhaal met onderbouwing ipv aannames, top
2004-2007 V40 1.9D europa navigator sport roofrails trekhaak mistlampen 120.000km mee gereden
2007-2010 V50 1.6D Kinetic roofrails trekhaak mistlampen 67000 km mee gereden
2010-2013 V50 1.6 D edition 2 saville grey , alu roofrails, trekhaak, 17"; Pegasus, 78000 km mee gereden
2013-2014 XC70 D5 summum, black, trekhaak, en nog wat dingetjes 18" zal er totaal 40000 km mee rijden
2014- (2019?) v40 d4 business, ocean race Blue II, 17'portunus
2007-2010 V50 1.6D Kinetic roofrails trekhaak mistlampen 67000 km mee gereden
2010-2013 V50 1.6 D edition 2 saville grey , alu roofrails, trekhaak, 17"; Pegasus, 78000 km mee gereden
2013-2014 XC70 D5 summum, black, trekhaak, en nog wat dingetjes 18" zal er totaal 40000 km mee rijden
2014- (2019?) v40 d4 business, ocean race Blue II, 17'portunus
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
De vraag is echter als volgt... De "normale" D4 verliest het van de luchtweerstand, want theoretisch (versnellingsbaktechnisch) kan hij harder dan 230km/uur toch? Dat is dus "te weinig PK's" (wat overigens nagenoeg alle auto's hebben). Maar dan zou je verwachten dat een 85-gram D4 ook gewoon 230km/uur moet halen, want ook die haalt gewoon 190pk. Alleen bij een ander toerental, dus zou je theoretisch dus met lagere toeren die maximum snelheid kunnen halen... Or denk ik verkeerd?
Als ik zo de ervaringen van de mensen lees die 200 reden met de auto, zit er in elk geval meer in dan 200, dus puur softwarematige beperking
... Niet dat het heel boeiend is overigens...
Als ik zo de ervaringen van de mensen lees die 200 reden met de auto, zit er in elk geval meer in dan 200, dus puur softwarematige beperking

- codriver
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
- Locatie: @home
Als ik de technische gegevens van hierboven zie zijn de eerste en tweede versnelling van de 85g versie korter, 3 gelijk en 4,5,en 6 langer met daarbij een langere eindoverbrenging.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
- jeroenv_
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 06.07.2014 - 11:23
Klopt, de auto 'vliegt' naar de 190, en daarvandaan merk je dat het langzamer gaat.pdw schreef: Als ik zo de ervaringen van de mensen lees die 200 reden met de auto, zit er in elk geval meer in dan 200, dus puur softwarematige beperking...
Die 200 (of eigenlijk 199) is dan ook echt een hele softe begrenzer, het is niet zo dat je er hard inklapt ofzo.
Hij draait dan op top 3000 toeren in z'n 6.
Heb ook al geprobeerd of je in z'n 5 wellicht wel door de begrenzer kan, maar dat geeft hetzelfde verhaal.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Ik heb ooit een programmatje gemaakt om eea door te rekenen.
Ervan uitganden dat de 99g versie niet begrensd is en dezelfde luchtweerstand heeft dan zou de 85g versie 230 moeten halen in de 5e versnelling en 228 in de 6e
De berekende acceleratie van 0-100 is voor heide versies 8.0 seconden, tenzij je in de 2e versnelling begint, dan komen ze beide op 7.5 uit. Dat er toch een verschil in opgave is, komt denk ik door de eco banden.
Beperkende factor in de 1e en 2e versnelling is grip van de banden, niet het koppel.
Ervan uitganden dat de 99g versie niet begrensd is en dezelfde luchtweerstand heeft dan zou de 85g versie 230 moeten halen in de 5e versnelling en 228 in de 6e
De berekende acceleratie van 0-100 is voor heide versies 8.0 seconden, tenzij je in de 2e versnelling begint, dan komen ze beide op 7.5 uit. Dat er toch een verschil in opgave is, komt denk ik door de eco banden.
Beperkende factor in de 1e en 2e versnelling is grip van de banden, niet het koppel.
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
Hmmm, interessant, want de 85gr versie zou minder luchtweerstand moeten hebben toch? (iets met lamellen enzo?)... Geinig
...
Enne, een sprintje beginnen in de 2, da's toch listig lijkt me, dan moet je wel een stabiele voet hebben (niet geprobeerd hoor), om niet te gaan slippen met de koppeling...

Enne, een sprintje beginnen in de 2, da's toch listig lijkt me, dan moet je wel een stabiele voet hebben (niet geprobeerd hoor), om niet te gaan slippen met de koppeling...
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Op de site van rica staat nu wat meer informatie volgens mij, mogelijk is er dan een doorbraak?!
he RICA ECM upgrade is optimised to give a balance of performance and economy. The fuel economy should improve on average by approximately 5-10%, however the actual improvement you will see will vary depending on your driving style, the types of roads you normally drive on, as well as other factors such as tyre pressure.
Benefits
100% dealership service compliant
100% emissions compliant
Improved fuel economy
Enhanced performance and drivability
Safer overtaking
Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic
***The speed limiter is also removed in this RICA ECU upgrade.***
!!! The price shown is for the RICA ECU upgrade including an iSoftloader device with the ability to program the car back to standard !!!
Standard RICA Difference
Power 190 hp @ 4130 rpm 231 hp @ 4130 rpm + 41 hp
Torque 400 Nm @ 1850 rpm 470 Nm @ 1800 rpm + 70 Nm
€ 937,75 incl. btw
he RICA ECM upgrade is optimised to give a balance of performance and economy. The fuel economy should improve on average by approximately 5-10%, however the actual improvement you will see will vary depending on your driving style, the types of roads you normally drive on, as well as other factors such as tyre pressure.
Benefits
100% dealership service compliant
100% emissions compliant
Improved fuel economy
Enhanced performance and drivability
Safer overtaking
Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic
***The speed limiter is also removed in this RICA ECU upgrade.***
!!! The price shown is for the RICA ECU upgrade including an iSoftloader device with the ability to program the car back to standard !!!
Standard RICA Difference
Power 190 hp @ 4130 rpm 231 hp @ 4130 rpm + 41 hp
Torque 400 Nm @ 1850 rpm 470 Nm @ 1800 rpm + 70 Nm
€ 937,75 incl. btw
Laatst gewijzigd door drowel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30.01.2015 - 15:21
Om enige onderbouwing te geven, ik rijd zelf in een D4 190pk versie die enkel onbegrensd (dus niet gechipt) is bij mijn dealer, en hij haalt 236 ongeveer (in de 5, in de 6 houdt het op bij 228). Het bijbehorende verbruik schiet dan weliswaar ook flink omhoog (+/- 1:11). Wel wil ik wil nog een keer over de Duitse autobahn knallen als hij lekker is ingereden (zeg 20K op teller) om te kijken wat hij daadwerkelijk haalt.
Is het tof? Zeer zeker!
Gebruik je het? Bijna niet, want het is echt te druk in Nederland en je rijbewijs is zo afgenomen.
Zou ik het nog eens doen aangezien je het toch niet echt kunt gebruiken? Twijfelachtig, m'n gevoel zegt ja, m'n hersenen iets anders.
Is het tof? Zeer zeker!
Gebruik je het? Bijna niet, want het is echt te druk in Nederland en je rijbewijs is zo afgenomen.
Zou ik het nog eens doen aangezien je het toch niet echt kunt gebruiken? Twijfelachtig, m'n gevoel zegt ja, m'n hersenen iets anders.
- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
...en of die wel de fabrieksgarantie erbij nemen want als je tegenwoordig bij Volvo zelf aanklopt en er is mee "gespeeld" dan heb je geen poot om op te staan! Ikzelf had de Rica tuning wel gewaardeerd maar ik neem even het risico niet voorlopig!Benieuwd wat Polestar ervan gaat maken.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
die garantie blijft VCC geven in het geval van Polestar maarre ik zou geen tuning verwachten voor de V40 D4 en al zeker geen aanpassing van de Vmax. daat laatste doet Polestar namelijk nooitfret schreef:...en of die wel de fabrieksgarantie erbij nemen want als je tegenwoordig bij Volvo zelf aanklopt en er is mee "gespeeld" dan heb je geen poot om op te staan! Ikzelf had de Rica tuning wel gewaardeerd maar ik neem even het risico niet voorlopig!Benieuwd wat Polestar ervan gaat maken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
De nieuwe VEA D4 was nog door niemand aangeboden.. Wel de oude D4 motor..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21
Rij jij in de 14% versie?
V40Unlocked schreef: Om enige onderbouwing te geven, ik rijd zelf in een D4 190pk versie die enkel onbegrensd (dus niet gechipt) is bij mijn dealer, en hij haalt 236 ongeveer (in de 5, in de 6 houdt het op bij 228). Het bijbehorende verbruik schiet dan weliswaar ook flink omhoog (+/- 1:11). Wel wil ik wil nog een keer over de Duitse autobahn knallen als hij lekker is ingereden (zeg 20K op teller) om te kijken wat hij daadwerkelijk haalt.
Is het tof? Zeer zeker!
Gebruik je het? Bijna niet, want het is echt te druk in Nederland en je rijbewijs is zo afgenomen.
Zou ik het nog eens doen aangezien je het toch niet echt kunt gebruiken? Twijfelachtig, m'n gevoel zegt ja, m'n hersenen iets anders.
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ik krijg net een mail van Rica dat zij nu ook tuning aanbieden voor de 190Pk D4.
It took us over a year of programming and testing, but the result is definitely worth it:
The tuning upgrade brings the total output of the twinturbo diesel engine up to 231hp and 470Nm.
This is an unique achievement for a small 4 cylinder diesel engine with only 1969cc.
Who would have believed that 15 years ago?
And that with an even improved mileage compared to the standard software!
The RICA ECU upgrade for the 181 / 190 hp D4 is available for all Volvo Models with this engine.
The upgrade is available for 775 euro ex. VAT and includes an iSoftloader device with the ability to program the car back to standard.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21
Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?