Spoelen automaat

deWolff
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.02.2015 - 16:00

Ik rijdt een V70 van het bouwjaar 2001 met bijna 3 ton op de teller.

Het schakelen van de automaat van zijn 2 naar zijn 3 gaat wat hakkelig. Niet dat ik de hele auto door stuiter, maar wel storend. Van de 1 naar de 2 heeft het een klein beetje en de rest van de versnellingen gaan soepel. Ook bij het terugschakelen voel je het, maar minder erg.
De vorige eigenaar heeft verleden jaar de olie laten verversen (niet spoelen). De garage hier om de hoek doet er vrij luchtig over en zegt dat het een oude auto is en dat als wij ouder worden we ook last kunnen krijgen van ons gewrichten. Zijn advies is er niks aan doen, kan nog lang mee.....
Echter mij irriteert het....
Nu heb ik intussen veel gelezen over het spoelen/flushen van de automaatbak, ook op dit forum. Zowel positieve als negatieve dingen..
Ook een aantal spoel/flush bedrijven gebeld, waar ik trouwens eerlijk gezegd ook wel verschillende dingen van hoor. Gemiddelde prijs voor het spoelen is rond de 300 euro.
Wat ik begrijp is dat zij met 15 liter olie spoelen.. Nu hoor ik bijna van iedereen dat dit goedkoper is dan bij de dealer. Echter ik ben gister bij de dealer geweest voor deze klacht en hebben ze een stuk met de auto gereden. Hun advies was ook om te spoelen. Ik schrok echter van hun prijs (in positieve zin), dit betrof nl 150 euro!! Bij navraag blijkt dat zij met 8 a 9 liter olie spoelen. Volgens hem komt dit op hetzelfde neer dan met 15 liter olie spoelen want ze spoelen net zo lang tot het schoon is.
Natuurlijk ga ik het liefst voor het goedkoopste, maar dat het goed gebeurd vind ik wel belangrijker en geef ik liever iets meer uit. Kan iemand mij misschien vertellen of het verhaal van de 8 a 9 liter olie klopt wat deze Volvo dealer zegt of is er wel degelijk een verschil met het spoelen met 15 liter olie zoals oa GS Powerflush spoelt??
Of heeft er iemand misschien ervaring tussen beiden???...
Enerzijds heb ik meer vertrouwen in de Volvo specialist, anderzijds hoor ik ook heel veel positieve dingen over oa GS Powerflush en doen die niets anders dan versnellingsbakken..... <_< <_< <_< <_< <_<
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Na enkel verversen, of spoelen zonder reiniger, worden de schakelproblemen misschien even verholpen, maar komen helaas even later weer terug. Niet alle vervuiling wordt verwijderd en de nieuwe ATF weekt het vuil op den duur los. En dit vuil gaat helaas weer hechten in het kleppenhuis met als gevolg ..... schakelproblemen. Naar mijn bescheiden mening is de GS Powerflush methode de enige juiste methode.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is helemaal waar de GS Powerflush is de norm. Niet vergeten dat een powerflush niet alle problemen kan oplossen, er kunnen ook gewoon componenten van de automaat defect zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Spoelen hoort gewoon met heel veel olie te gebeuren, net zoals GS powerflush het doet (inderdaad de norm)
Met 8 liter duw je volgens mij gewoon de oude olie eruit zonder echt te spoelen.

De correcte methode is: reiniger erin, deze weekt het vuil los. Lang genoeg laten rondgaan, afhankelijk van de temperatuur in de bak.
Daarna gaat er genoeg olie door om de oude er helemaal uit te duwen en dan nogmaals genoeg totdat er terug verse, zuivere olie uitkomt. Alleen op die manier krijg je alle oude olie en vervuiling eruit.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
deWolff
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.02.2015 - 16:00

Kijk dit zijn de antwoorden waar ik wat aan heb!! Dank daarvoor. Ik heb de dealer inderdaad ook niet gehoord over reinigingsmiddel of zo, maar gewoon puur spoelen met olie.... Dan geef ik inderdaad liever wat meer uit zodat ik iig wel zeker weet dat het goed gebeurd.... Nu maar hopen dat het spoelen mijn klacht zal verhelpen, anders vrees ik dat verder van huis ben qua kosten en kunnen we misschien wel spreken van een miskoop (terwijl ik dat nog nooit heb gehad met Volvo!!). Maar goed, laten we niet vooruit gaan lopen.....
Ik heb intussen meerdere flushbedrijven gesproken/gegoogled die allemaal de GS Powerflush methode gebruiken (TPR Powerflush, GS Powerflush, Varioclean, Autrans). Zijn deze bedrijven allemaal vergelijkbaar qua resultaat of is er wel degelijk verschil?????
parkstad
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52

eerst maar even voorstellen ik kom uit Parkstad Limburg en rij een V70 summum D5 in de R uitvoering en dat bevalt mij prima.

De dealer stuurt de klanten vaak naar een goed flush adres, dat is mij ook gebeurt en ik ben er erg blij mee
met 14 liter geflush kosten € 242,00 en super tevreden ben ik de auto schakelt wat soepeler

Groetjes Parkstad
deWolff
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.02.2015 - 16:00

En bij welk bedrijf heb je dat laten doen als ik vragen mag?? 240 euro is nl ook best goedkoop nl. En wat waren jouw problemen met je automaat??
parkstad
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52

Bij www.power-transmissie.nl/ in Landgraaf kijk maar eens
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

mag ik even aanhaken?
de wagen heeft 3 ton gelopen, tussentijds is dus wel een keer de olie "ververst"
maar zo tegen de 275D km zijn de kleppen (zuigertjes) van je brein versleten daardoor klapt de bak
bij op of terug schakelen in z'n 2 of 3
laat een ervaren transmissiemonteur even een rondje met je wagen rijden als de kleppen van het brein versleten zijn
dan helpt spoelen ca 350km en ben je weer terug bij af.
als de kleppen versleten zijn gaat een revisie van het brein ca 1000 euro kosten
informeer maar eens bij varioclean , startrans of peter achten afh van waar je woon
laat autrans links liggen
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
deWolff
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.02.2015 - 16:00

Bedankt voor je reactie Evert65.
Ik heb inderdaad ook Varioclean gesproken en zij zeggen nav mijn verhaal dat het 10% het B4 klepje kan zijn, 30% het probleem verholpen kan zijn met spoelen en het overige percentage het kleppenhuis kan zijn (kleppenhuis kost 1050 Euro)..... Maar vervolgens spreek ik GS Powerflush en toen ik met deze percentages bij hem kwam, was zijn antwoord: "Laat me raden, je hebt Varioclean gesproken!, die willen zoveel mogelijk kleppenhuizen verkopen!" Hij zegt dat ongeacht de km stand het probleem voor 90 a 95% verholpen kan worden dmv spoelen.......
Je mag best weten dat ik hem best wel een beetje knijp momenteel. Ik zit nl niet echt te wachten op hele hoge kosten natuurlijk kort na deze aankoop!!! Wie moet ik nou geloven, is altijd balle als je tegenstrijdige dingen te horen krijgt zie je.....
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tja ik spreek helaas uit ervaring

flushen hielp bij mij niet dat heb ik laten doen op een forumdag
toen werkten gs en varioclean nog samen, (blijkbaar nu niet meer )
maar het hielp in mijn geval niet
daarna heel wat op fora rond gelezen en vervolgens een monteur van startrans een rondje laten rijden
brein versleten...
koste me toen ca950 euro

heel erg vervelend dat je tegenstrijdige verhalen krijgt
volg je gevoel in dat geval

1 tip
mijd die dorps garage voortaan als de pest

mijn verhaal
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

In dit geval zou ik altijd eerst voor de goedkoopste optie gaan ook al heb je geen zekerheid. Dus flushen. En dan het goedkoopste adres pakken voor rond de 250 euro.
Kleppenhuis is een duidelijk verhaal. Meteen de hoofdprijs. Flushen kan je mogelijk veel geld besparen.....

Maar het is lastig. Blijft een hoop poen. Suc6!
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

deWolff schreef: Kijk dit zijn de antwoorden waar ik wat aan heb!! Dank daarvoor. Ik heb de dealer inderdaad ook niet gehoord over reinigingsmiddel of zo, maar gewoon puur spoelen met olie.... Dan geef ik inderdaad liever wat meer uit zodat ik iig wel zeker weet dat het goed gebeurd.... Nu maar hopen dat het spoelen mijn klacht zal verhelpen, anders vrees ik dat verder van huis ben qua kosten en kunnen we misschien wel spreken van een miskoop (terwijl ik dat nog nooit heb gehad met Volvo!!). Maar goed, laten we niet vooruit gaan lopen.....
Ik heb intussen meerdere flushbedrijven gesproken/gegoogled die allemaal de GS Powerflush methode gebruiken (TPR Powerflush, GS Powerflush, Varioclean, Autrans). Zijn deze bedrijven allemaal vergelijkbaar qua resultaat of is er wel degelijk verschil?????
Ik zou me maar goed orienteren, powerflushen is het nieuwe chiptunen. Iedereen kan de hardware aanschaffen en maar wat aan prutsen.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

+1 :)
keep calm!, your randomizer is running
deWolff
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.02.2015 - 16:00

Gister mijn automaat laten spoelen door GS Powerflush. Gewoon aan huis. Kwam behoorlijk vervuilde olie uit de bak. Gelijk hele auto uitgelezen en alle foutmeldingen gereset. Daarna samen met Gery stuk met de auto gereden om de automaat weer in te leren. Hij schakelt een stuk soepeler en rustiger. Merk nog wel dat van 2 naar 3 niet helemaal 100% is, maar volgens Gery zal dat beter gaan worden na een x aantal kilometers..... Mocht het na 500 km nog niet goed zijn en dan alleen van de 2e naar de 3e versnelling dan is de kans groot dat het de B4 ring (oid) betreft. Dit is tienjes werk. Mocht dat ook niet helpen dan toch het kleppenhuis (brein). Dan ga je al snel richting de 1000 euro :-( Of dat nog de moeite waard is moeten we dan maar beslissen....
Gistermiddag gelijk maar een km of 50 gereden en aan eind van de rit leek de klacht helemaal weg. Daarna af en toe nog teruggekomen maar lang niet zo heftig als het was.... Ben heel benieuwd hoe het zal verlopen de komende kilometers.......
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Carfreak schreef: In dit geval zou ik altijd eerst voor de goedkoopste optie gaan ook al heb je geen zekerheid. Dus flushen. En dan het goedkoopste adres pakken voor rond de 250 euro.
Kleppenhuis is een duidelijk verhaal. Meteen de hoofdprijs. Flushen kan je mogelijk veel geld besparen.....

Maar het is lastig. Blijft een hoop poen. Suc6!
Auto heeft 3 ton gelopen, de kans dat de klachten wegblijven na spoelen is klein. En dan kost je nieuwe kleppenhuis ineens 1250,- ipv 1000,-.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

deWolff schreef: Gister mijn automaat laten spoelen door GS Powerflush. Gewoon aan huis. Kwam behoorlijk vervuilde olie uit de bak. Gelijk hele auto uitgelezen en alle foutmeldingen gereset. Daarna samen met Gery stuk met de auto gereden om de automaat weer in te leren. Hij schakelt een stuk soepeler en rustiger. Merk nog wel dat van 2 naar 3 niet helemaal 100% is, maar volgens Gery zal dat beter gaan worden na een x aantal kilometers..... Mocht het na 500 km nog niet goed zijn en dan alleen van de 2e naar de 3e versnelling dan is de kans groot dat het de B4 ring (oid) betreft. Dit is tienjes werk. Mocht dat ook niet helpen dan toch het kleppenhuis (brein). Dan ga je al snel richting de 1000 euro :-( Of dat nog de moeite waard is moeten we dan maar beslissen....
Gistermiddag gelijk maar een km of 50 gereden en aan eind van de rit leek de klacht helemaal weg. Daarna af en toe nog teruggekomen maar lang niet zo heftig als het was.... Ben heel benieuwd hoe het zal verlopen de komende kilometers.......
heel herkenbaar
ben bang dat er een wordt vervolgt komt...
keep calm!, your randomizer is running
deWolff
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.02.2015 - 16:00

Mijn voorgevoel zegt ook zeker dat er een vervolg gaat komen op het verhaal, helemaal met de combi van de km stand. Ondanks dat de klacht nog niet helemaal weg is ben ik toch blij dat ik heb laten flushen, er zit nu iig schone olie in de bak, je wilde nl niet weten wat voor zwarte smurrie eruit kwam.... Ik verwacht natuurlijk ook weer niet een vlekkeloos schakelende bak met deze km stand, maar het moet me ook weer niet irriteren. Ik ben tevreden over alle doorschakelingen behalve die van 2 naar 3. Mocht het het kleppenhuis betreffen wordt het flushen grotendeels verrekend met die kosten. Maar of ik uberhaupt zoveel wil uitgeven aan de auto betwijfel ik. Wie kan mij nl de zekerheid geven dat het echt het kleppenhuis is en niet gewoon slijtage in de bak......
Aangezien het alleen met name tussen de 2 en 3 versnelling is bestaat er ook nog een mogelijkheid dat het de B4 cover betreft. Bij een V70 van de bouwjaren 2001-2003 veel voorkomende klacht (zie andere topics op Volvo forum). Dit betreft een kleine ingreep zonder hoge kosten, dus dat wil ik nog wel proberen.....
Maar idd, wordt vervolgd....
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

deWolff schreef: Wie kan mij nl de zekerheid geven dat het echt het kleppenhuis is en niet gewoon slijtage in de bak......
o.O :fgrin: o.O
dat hebben al 3 mensen aangegeven
.
tja wil je echt 100% zekerheid haal dan de hele bak eronderuit en vink alles af

>_<
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Ik heb een s60 uit 2005 en is mijn 1e automaat. Hij schakelde gewoon in mijn optiek goed maar heb het powerfflushen maar preventief gedaan aangezien de bakolie nooit eerder is ververst. Ik moet zeggen dat vooral als de auto warm is vanaf de 2e versnelling hem helemaal niet meer voel schakelen . Voorheen voelde ik m wel vergeleken met de A4 bijv van mijn broertje. Hij rijd nu echt heerlijk!! Echte aanrader! Voor €255 gedaan bij wijdeveen in oirschoit
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”