Oliepeilstok omhoog gekomen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Toen ik vanmorgen bij de auto aankwam trof ik een oliebad aan (Naja, plas van ca 40x40cm). Het openen van de kap leerde mij dat ook daar -bovenop en aan de voorkant van het blok- een laag olie te vinden is. Enkele seconde later viel het mij op dat de peilstok zo'n 3cm omhoog stond, oftewel: daar komt de olie zeer waarschijnlijk vandaan.

Ik heb gisteren met een vriend een stukje gereden en daarbij alle paarden aan het werk gezet O-) . Vreemd genoeg lag er geen oliespoor door de garage, iemand een idee? Ik dacht zelf direct aan de carterventilatie, maar dat schijnt bij deze blokken -in tegenstelling tot mijn vorige 850R- minder problematisch te zijn. Tevens constateer ik gewoon een klein beetje zuigkracht bij de 'losse dop test', geen overdruk dus.

Uiteraard heb ik reeds gezocht op het forum en vond éen vergelijkbaar geval met een S80 T6. Daarbij bleek het peilstokrubber uit te kunnen drogen en dient de peilstok vervangen te worden door een exemplaar met dubbele O-ring. Bij de V70 zit echter al een dubbele O-ring.

Het betreft een V70R, 2003 --> 273K gelopen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Op zich is het natuurlijk niet in orde als de olie er via de olie peilstok wordt uitgeblazen, zeker als de peilstok zonder reden omhoog komt is er veel carter druk. Dat hoeft niet per se stationair te zijn, maar wellicht wel bij flink gassen. Ik zou toch even de compressie meten, als die op één of meerdere cilinders erg laag is krijg je bij hoge belasting ook een hoge carterdruk.
Hoe je het ook wendt of keert, carterdruk zou afgevoerd moeten worden via de ventilatie. Ondanks dat de ventilatie minder problematisch is zou ik daar toch beginnen, samen met een compressie test.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Deze week naar Dennis, carterventilatie is de eerste en logische verdachte. Eerst de diagnose en dan zien wat er vervangen dient te worden.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Gisteren wat testjes gedaan om te checken of de carter ventilatie nog wel open is. eerst gecheckt of er rook uit de peilstok houder kwam bij stationair toerental. Daarna de test met de handschoen op de olie bijvul opening. En ja er kwam rook uit de peilstok houder en ook de handschoen ging bol staan. Oeps.
Ik ben maar meteen naar de Volvo specialist gereden maar die vond e.e.a. niet verontrustend, volgens hen was dit normaal. Zij checken de carter ventilatie pas als er problemen zijn, dus nooit preventief bij een beurt. Een bepaalde fluittoon zou typerend zijn bij een verstopping. Daarnaast vinden ze dat er teveel overdruk is als de Vuldop (losgedraaid) ligt te dansen op de vulopening.

Ik gerustgesteld naar huis, maar toen ik later de afdekking van de bougies verwijderde werd ik weer niet blij. Onder deze afdekking stond namelijk olie en uit het lek spoor kon ik afleiden dat het bij de vuldop vandaan kwam. Toch overdruk? of een verharde afdichting van de vuldop?
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Thuurc, hoe is het met jou carterventilatie afgelopen?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”