Volvo S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Nieuweling
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2010 - 20:17

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn Volvo S60 met 202.000 Km gelopen.

Ik heb 4 maaanden geleden bij olie wissel gecontstateerd dat er in het oliefilter veel zwarte sludge aanwezig was.

Ik heb toen alles netjes schoongemaakt en de auto voorzien van nieuwe olie. Op forums gegoogeld en ik las vaak dat het waarschijnlijk een carterventilatie probleem was, ook las ik dat men dit kon controleren om de oliedop eraf te draaien latex handschoen over vuldop heen zetten, auto starten en kijken of er door overdruk de handschoen opblaasde.

Jullie raden het al de handschoen blaasde niet op maar trok zelf vacuum.
Ook heb ik de peilstok uit carter gehaald en gekeken of er rook uit kwam ook hier niets.

Of dit een goede indicatie methode is om te bepalen of ik nog een goede carterventilatie heb weet ik niet.

Vandaag na 4500 km nog eens onder vuldop gekeken en ja ik zag weer een zwarte sludge, dus geen mayonaise kleur maar zwarte koolstof deeltjes.

Wie kan me helpen hoe ik de oorzaak het beste kan zoeken.

Groetjes en alvast bedankt
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Ik zou de motor flushen en nieuwe oliefilter en olie erin.Misschien zijn er tijdens de vorige oliewissel deeltjes achter gebleven...
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

Als ie goed vervuid was is ie niet met een keer spoelen weer schoon. Er blijft sowieso olie in carter achter en echte sludge ook. Er is wel verschil tussen een beetje vervuilde olie die zwart is en olie met veel vervuiling (sludge). Als je mayonaise onder je dop hebt zit er water in de olie en das meestal niet goed. Goudgeel is mooi, maar ik heb tegenwoordig de indruk dat de olie sowieso snel zwart wordt. Bij Diesels veracht ik dat nog sneller dan bij mn LPG. als ie zuigt bij de dop is de carterventilatie goed. kun je dan afstrepen. Doe je het wisselen zelf, bij de action shell olie voor goede prijs , een paar keer snel achter elkaar wisselen en dan zal t wel beter worden.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

"..Jullie raden het al de handschoen blaasde niet op maar trok zelf vacuum.."

Dat is m.i. precies de bedoeling: onderdruk. Dus carterventilatie waarschijnlijk niet het probleem.
Inderdaad, motorflush (b.v. Forte) laten uitvoeren.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Nieuweling
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2010 - 20:17

Hoi vandaag olie afgelaten olie was minder vervuild dan gedacht blijf nog 5000 km rijden en dan weer nieuwe olie erop met filter
Hoe kan ik dit draadje sluiten, bedankt voor jullie tips
Nieuweling
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

[MODS BREAK]Jij hoeft en kan het draadje niet sluiten.
Het blijft gewoon open en je kan je verdere ervaringen er in kwijt.

Veel plezier met je auto en hou het onderhoud bij.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”