Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

@Christopher_T4:

bedankt.......zal eens informeren.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

wieldop schreef: Sinds 9-2014 rijd ik een D2 van 2010, nu zo'n 190 kkm op de teller. Gekocht bij de dealer. Daarvoor altijd , alleen mijn eerste auto was een BX, volvo gereden, 2x V40 diesel, 1x V50 bezine en dus nu weer diesel. Rijd goed en goed comfort. Mis alleen een stekkerdoos in de kofferbak en - voor als het echt wintert -stoelverwarming. Verder heerlijke auto.
Mijn rijgedrag is 2x p wk een lange rit van ca. 100 km, afgewisseld met korte ritjes en rij graag op de crouse.
Een collega had een stotterende ford, bleek volle roetfilter, en sindsdien heb ik fora afgesneupt op dit fenomeen.
Ik zit me nu af te vragen of er een drukvalmeter op die filter zit en of die tot lampje op dashboard kan leiden? Hoe weet je vroegtijdig of dat roetfilter verwijderingswaardig is? Ik wil hm niet sowieso verwijderen, omdat ie dan niet meer voldoet an - tja - typegoedkeuring.
Verder lees ik dat een verwijdering zo'n 250 knikkers kost, maar wat kost dan - altijd even in perpsectief zien - het plaatsen avn een gereinigd filter?

Groeten
Als je het roetfilter volgens de onderhoudsintervallen van 120.000 km vervangt, zou deze niet vol mogen raken.
Edit: afgaand op de onderhoudsprijzen van de D2 hoeft het roetfilter daar niet van vervangen te worden i.t.t. de 1.6D
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Vorige week mijn V50 met 1.6 D motor verkocht met 400.000 km op de teller. Deze auto had geen roetfilter. Auto nooit in garage geweest, onderhoud volledig door mij zelf gedaan. Alles orgineel, koppeling, verstuivers, turbo noem maar op.
Belangrijk olie met filterwissel binnen 10.000 km. Rustig rijden. Verbruik altijd boven 1:20.
Nu V70 D2 gekocht. Uiteraard ook met 1,6D motor. Deze drive is minstens zo zuinig.
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

Heb een v50 1.6 D gehad en een s40 D2.
Mooie wagens, goed uitgerust en tegenover concurrentie in het segment beter afgewerkt.

Mijn D2 heb ik op 50.000 km weggedaan omdat ik niet graag met die motor reed.
Ik kan mij moeilijk verplaatsen in mensen die graag met een 1600 cc diesel rijden in een auto van 1600 kg.

Op sommige momenten vond ik het zelfs onveilig (skireis e.a. momenten).

Zo'n motoren zijn "underpowered" en enkel gemaakt om fiscaal interessant mee rond te rijden.

Sinds januari rijd ik met een 5 cilinder, dat is, naast de D4, de juiste keuze.
Heel die "ecologiehype" gaat ten koste van "echt rijden".
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik rij nu al in de 2e auto met de D2 motor rond en tot grote tevredenheid!
De eerste heb ik met een kleine 2 ton ingeleverd (lease) en de huidige heeft met 115KKm nog geen slag verkeerd gedaan (80.000Km/jr). Underpowered? Merk ik niet, maar ik ga er ook niet mee naar de alpen met een polyester remparachute erachter.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

never_stop_exploring schreef: Heb een v50 1.6 D gehad en een s40 D2.
Mooie wagens, goed uitgerust en tegenover concurrentie in het segment beter afgewerkt.

Mijn D2 heb ik op 50.000 km weggedaan omdat ik niet graag met die motor reed.
Ik kan mij moeilijk verplaatsen in mensen die graag met een 1600 cc diesel rijden in een auto van 1600 kg.

Op sommige momenten vond ik het zelfs onveilig (skireis e.a. momenten).

Zo'n motoren zijn "underpowered" en enkel gemaakt om fiscaal interessant mee rond te rijden.

Sinds januari rijd ik met een 5 cilinder, dat is, naast de D4, de juiste keuze.
Heel die "ecologiehype" gaat ten koste van "echt rijden".
Gevaarlijk? Man, man Wat een volstrekte onzin.
Een 1.6D of D2 is een prima motor voor een V50.
Ik rij er ook met een caravan mee (kip kompakt, 900kg tmm) en dat gaat prima.
Tuurlijk, een zwaardere motor heeft meer over en dat rijdt natuurlijk fijn, maar het gaat mij te ver om daarme de 1.6 als gevaarlijk af te schilderen.
Het C segment diesel bestaat voor 90% uit 100-120pk motoren. Het zal daarmee dan wel erg gevaarlijk op de weg zijn!

En voor die ene keer per jaar dat je met volle belading of caravan rijdt, moet je je rijstijl aanpassen. Dat betekent dus dat je helling op niet op 1600rpm blijft hangen!
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

Marcnij schreef:

Gevaarlijk? Man, man Wat een volstrekte onzin.
Een 1.6D of D2 is een prima motor voor een V50.
Velen praten die 1600 PSA motoren goed maar er ik blijf bij mijn standpunt dat ze te weinig vermogen en draagkracht hebben om aangenaam en veilig mee te rijden, onderaan in de toeren heb je niks vermogen en je moet hem hoog in de toeren jagen wil je vlot mee op de autostrade, zeker in Duitsland.

Volvo besteedt zoveel aandacht aan passieve en actieve veiligheid dat ze er eigenlijk resoluut voor zouden moeten kiezen om enkel performante motoren met voldoende ademruimte op de markt te brengen, de motoren die zelf maken zijn daar uitermate voor geschikt, de ingekochte PSA motoren niet.
Die bieden ze enkel aan vanuit commercieel oogpunt. Dit zal wel een controversiële mening zijn maar dat kan geen kwaad.

Bij BMW is de instapmotor bij een 5 reeks, een 2.0 met 143 pk en 370 Nm, bij de S/V60, S80 en V70 is dat een 1600 met 115 pk en 270Nm , ik vind dat BMW de juiste keuze maakt.
Laatst gewijzigd door never_stop_exploring op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

@ never stop exploring Als die 16d dan zo slecht zou zijn waarom gebruiken ze die dan zoveel in verschillende merken en wagens?Rijd zelf met de sleurhut en heb nog nooit problemen gehad qua vermogen of koppel!
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

never_stop_exploring schreef:
Marcnij schreef:

Gevaarlijk? Man, man Wat een volstrekte onzin.
Een 1.6D of D2 is een prima motor voor een V50.
Velen praten die 1600 PSA motoren goed maar er ik blijf bij mijn standpunt dat ze te weinig vermogen en draagkracht hebben om aangenaam en veilig mee te rijden, onderaan in de toeren heb je niks vermogen en je moet hem hoog in de toeren jagen wil je vlot mee op de autostrade, zeker in Duitsland.

Volvo besteedt zoveel aandacht aan passieve en actieve veiligheid dat ze er eigenlijk resoluut voor zouden moeten kiezen om enkel performante motoren met voldoende ademruimte op de markt te brengen, de motoren die zelf maken zijn daar uitermate voor geschikt, de ingekochte PSA motoren niet.
Die bieden ze enkel aan vanuit commercieel oogpunt. Dit zal wel een controversiële mening zijn maar dat kan geen kwaad.

Bij BMW is de instapmotor bij een 5 reeks, een 2.0 met 143 pk en 370 Nm, bij de S/V60, S80 en V70 is dat een 1600 met 115 pk en 270Nm , ik vind dat BMW de juiste keuze maakt.
Dit topic staat in het C30/S40/V50 board. Heb het dan ook niet over een 1.6 in een S80
Daarin voldoet een 2.0D oveigens ook prima.
En als je dan toch graag aan BMW refereert: de C segmetenter 114d doet het met slechts 95pk
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

suban schreef: @ never stop exploring Als die 16d dan zo slecht zou zijn waarom gebruiken ze die dan zoveel in verschillende merken en wagens?Rijd zelf met de sleurhut en heb nog nooit problemen gehad qua vermogen of koppel!
Het woord slecht heb ik niet uitgesproken, vind na 2 ervaringen een 1600 cc persoonlijk minder geschikt, ik heb nooit graag met mijn D2 gereden.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8462
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik denk als Volvo alleen D3, D4 en D5 motoren zou maken, het merk binnen afzienbare tijd de boeken moet neerleggen.

Tenzij alle regeringen plots 5 cyl motoren met veel PK gaan promoten door belanstingvrij te maken en de dieselbrandstof nog 50cent kost.

Zolang Volvo niet uitsluitend D2 motoren gaat verkopen heb ik daar geen probleem mee, ik koop dan wel de potentere motor uit het gamma.

Heb je al eens in een BMW 1 gereden met de 114d of 116d motor ? Echt niet vooruit te branden ivm mijn 2.4 D3 AWD met twin turbo....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik heb jaren met een Ford Focus 1.8TDDI met 90pk gereden en ook daarmee nooit het gevoel gehad tekort te komen.
Tuurljk, hoe meer vermogensreserve, hoe relaxter je kunt rijden, en als je vaak 160+ op de Duitse autobahn rijdt, is een D4/D5 de betere keuze.
Maar het gaat mij gewoon te ver om een 1.6D/D2 in een V50 als gevaarlijk te bestempelen. Het is geen Eend met 30pk.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

Marcnij schreef:
Maar het gaat mij gewoon te ver om een 1.6D/D2 in een V50 als gevaarlijk te bestempelen. Het is geen Eend met 30pk.
Heb ik ook niet gedaan, ik zei "Op sommige momenten vond ik het zelfs onveilig (skireis e.a. momenten)" , dat is helemaal iets anders.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Gebruikersavatar
Infant
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06.11.2014 - 15:30
Locatie: Crailo

De slechte verhalen over de 1.6D verbazen mij; ik heb zo'n 120.000km gereden met een V50 1.6d (als zakelijke auto destijds) uit 2005 waar werkelijk waar nooit wat mee was. Prima auto met dito motor.
.A2000 INC $D020
.A2003 JMP $2000
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

Volgens mijn dealer is het vanaf dit jaar ook gedaan met de 1600 motorisaties, Volvo levert vanaf september enkel nog het 2 liter blok van de huidige D4 met 4 cilinders maar dan beschikbaar met verschillende vemogens.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Ik moet de eerste v50 nog tegenkomen die 1600 kg weegt volgens de papieren... Die 1.6 voldoet qua vermogen prima, dat jij mee wil snap ik, maar volkswagen audi enz. doen het ook met 1.6 dieseltjes, zelfs in een superb.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

@never_stop_exploring : heb je de topictitel niet gelezen? Men wil hier alleen de positieve verhalen lezen :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

Carfreak schreef: @never_stop_exploring : heb je de topictitel niet gelezen? Men wil hier alleen de positieve verhalen lezen :D
Ik vind het positief dat Volvo er vanaf dit jaar mee stopt 8-) :D en zoals ik zei, maar daar heeft iedereen over gelezen, vind ik de s40/v50 serie zeer mooi en goed afgewerkt.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
weemayne
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 09.03.2014 - 14:56

never_stop_exploring schreef:
Marcnij schreef:


wil je vlot mee op de autostrade, zeker in Duitsland.
Nu komt de aap uit de mouw, een BMW inderdaad geschikter voor linkerbaanklevers die permanent 30kmpu boven het maximum rijden.
Trouwens, cilinderinhoud correleert niet direct met vlot accelereren....... daar komt nog wel wat meer aan te pas
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”