Op terugweg van skivakantie in Oostenrijk ging plots het lampje branden en verscheen de boodschap "koelvloeistofpeil laag stop auto zo snel mogelijk". Bij het eerste tankstation gestopt om te kijken en inderdaad, het koelvloeistofpeil zat duidelijk onder het minimum. Na bijvullen tot het maximum terug verder gereden. Op enkele kilometers van thuis verscheen de boodschap opnieuw.
Vandaag heb ik de tijd genomen om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Ik zie duidelijk druppels koelvloeistof hangen onderaan de geartronic. Bij een draaiende motor begint het te druppelen. Het komt van ergens bovenaan de geartronic en loopt langs de achterkant van de automaat naar beneden. Ik heb me in alle mogelijke bochten gewrongen, maar kan onmogelijk zien wat er juist boven de automaat zit.
Iemand enig idee wat er juist aan het lekken is?
Verlies koelvloeistof: wat zit er boven de geartronic?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 21:41
- Locatie: beuningen
Hoe kan hier iemand antwoord op geven zonder beeld ?
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Een koelvloeistoflek kun je vooral ruiken, een ietwat zoete geur. Als het zo duidelijk drupt, zal het waarschijnlijk een lekkende slang-aansluiting zijn. Check iig de automaat-olie indien de auto voorzien is van gecombineerde radiator en oliekoeler. Bij lekkage kan er dan water in de versnellingsbak terecht komen, met alle gevolgen van dien.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27375
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Voor zover ik weet heeft een geartronic standaard een warmtewisselaar die mee doet op het koelsysteem.
Mogelijk dat het daar inderdaad verkeerd gaat zoals Maurits al aan haalt.

Mogelijk dat het daar inderdaad verkeerd gaat zoals Maurits al aan haalt.
Kennis van zaken hebbenpeter geurts schreef: Hoe kan hier iemand antwoord op geven zonder beeld ?

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Egr heeft ook koelmantel en deze zit gemonteerd tegen de zijkant van de cilinderkop onder de hogedrukpomp en boven de geartronic
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ik wil niet beweren dat ik kennis van zaken heb , maar het door @maurits geschetste beeld is niet het juistefredhead schreef: Voor zover ik weet heeft een geartronic standaard een warmtewisselaar die mee doet op het koelsysteem.
Mogelijk dat het daar inderdaad verkeerd gaat zoals Maurits al aan haalt.
Kennis van zaken hebbenpeter geurts schreef: Hoe kan hier iemand antwoord op geven zonder beeld ?![]()
dat soort zaken kwam in het verleden wel voor het is een benz kwaal bij de oudere types liep de oliekoeler door de radiateur
een kleine lekkage zorgde dan voor groot ongemak ( bak eronderuit, koppelomvormer reviseren)
bij volvo ben ik zoiets nog niet tegengekomen
misschien een pakking kapot?
keep calm!, your randomizer is running
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Morgenmiddag mag hij eventjes op de brug bij de dealer. Dat zal hopelijk klaarheid brengen.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
90% zeker een bochtje dat lekt die om de carterventilatienippel zit.
Vanaf de carterventilatie/oliefilterhuis loopt er een slang schuin over de motor langs de motor steun naar de inlaat van de turbo daar loopt ook een waterleiding omheen om de boel op temperatuur te houden en die schuurt op een gegeven moment door.
kan ook nog een koel slangetje onder de erg zijn die week is geworden door olie vanaf de brandstofpomp/vaccumpomp maar dan lekt hij meestal ook vooraan de bak.
Vanaf de carterventilatie/oliefilterhuis loopt er een slang schuin over de motor langs de motor steun naar de inlaat van de turbo daar loopt ook een waterleiding omheen om de boel op temperatuur te houden en die schuurt op een gegeven moment door.
kan ook nog een koel slangetje onder de erg zijn die week is geworden door olie vanaf de brandstofpomp/vaccumpomp maar dan lekt hij meestal ook vooraan de bak.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Dat is ook het vermoeden van de dealer na inspectie. Kostprijs onderdeel (+/- 90€) valt best mee, maar omdat het onderdeel moeilijk bereikbaar is, kon de dealer me nog niet vertellen hoeveel alles in totaal zou kosten. In het beste geval 2u werk, in het slechtste geval 8u werk, dus dat wordt iets tussen de 150€ en 600€. Bestaat er geen standaardtarief voor deze job? Nu hangt het af van de ervaring en handigheid van de mechanieker...eric vermeer schreef: 90% zeker een bochtje dat lekt die om de carterventilatienippel zit.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ik zou in dat geval ook eens even in Uden informeren....
Gr. Edwin.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik zou gewoon Dennis opbellen.. 

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
Als je het onderdeel besteld krijg je een heel pakket aan slangen waar het bochtje in zit. Om dit allemaal te vervangen ben je al snel 3 tot 4 uur bezig. Zelf maak ik vaak het bochtje los van de geleverde slangen en dan vervang je hem binnen het uur.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Het probleem is opgelost. Omdat de lokale dealer geen inschatting kon geven van het aantal werkuren van deze job, vreesde ik dat ze er niet zo heel veel ervaring mee hadden. Daarom toch maar contact opgenomen met mijn vertrouwde dealer. Dat telefoontje gaf me voldoende vertrouwen om de job aan hen te geven.
Hun tijdsinschatting was maximaal 3u. De boosdoener bleek inderdaad het bochtje te zijn dat om de carterventilatienippel zit. Uiteindelijk slaagde de mechanieker erin de volledige slang, inclusief de verschillende bochtjes, te vervangen op 1u30. Omdat ik had bijgevuld met andere koelvloeistof met mogelijk andere specificaties werd ook de koelvloeistof afgelaten en opnieuw gevuld. De volledige klus maakte me net geen 250 euro armer.
Mijn vertrouwde dealer ligt zo'n 80 km verder. Onderweg ernaartoe passeer ik verschillende andere dealers, maar gezien hun uitstekende vakkennis en service blijf ik telkens terugkeren.
Hun tijdsinschatting was maximaal 3u. De boosdoener bleek inderdaad het bochtje te zijn dat om de carterventilatienippel zit. Uiteindelijk slaagde de mechanieker erin de volledige slang, inclusief de verschillende bochtjes, te vervangen op 1u30. Omdat ik had bijgevuld met andere koelvloeistof met mogelijk andere specificaties werd ook de koelvloeistof afgelaten en opnieuw gevuld. De volledige klus maakte me net geen 250 euro armer.
Mijn vertrouwde dealer ligt zo'n 80 km verder. Onderweg ernaartoe passeer ik verschillende andere dealers, maar gezien hun uitstekende vakkennis en service blijf ik telkens terugkeren.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km