Verlies koelvloeistof: wat zit er boven de geartronic?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Op terugweg van skivakantie in Oostenrijk ging plots het lampje branden en verscheen de boodschap "koelvloeistofpeil laag stop auto zo snel mogelijk". Bij het eerste tankstation gestopt om te kijken en inderdaad, het koelvloeistofpeil zat duidelijk onder het minimum. Na bijvullen tot het maximum terug verder gereden. Op enkele kilometers van thuis verscheen de boodschap opnieuw.

Vandaag heb ik de tijd genomen om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Ik zie duidelijk druppels koelvloeistof hangen onderaan de geartronic. Bij een draaiende motor begint het te druppelen. Het komt van ergens bovenaan de geartronic en loopt langs de achterkant van de automaat naar beneden. Ik heb me in alle mogelijke bochten gewrongen, maar kan onmogelijk zien wat er juist boven de automaat zit.

Iemand enig idee wat er juist aan het lekken is?
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
peter geurts
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 16.02.2008 - 21:41
Locatie: beuningen

Hoe kan hier iemand antwoord op geven zonder beeld ?
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Koeling van de EGR?
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Een koelvloeistoflek kun je vooral ruiken, een ietwat zoete geur. Als het zo duidelijk drupt, zal het waarschijnlijk een lekkende slang-aansluiting zijn. Check iig de automaat-olie indien de auto voorzien is van gecombineerde radiator en oliekoeler. Bij lekkage kan er dan water in de versnellingsbak terecht komen, met alle gevolgen van dien.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor zover ik weet heeft een geartronic standaard een warmtewisselaar die mee doet op het koelsysteem.
Mogelijk dat het daar inderdaad verkeerd gaat zoals Maurits al aan haalt.
peter geurts schreef: Hoe kan hier iemand antwoord op geven zonder beeld ?
Kennis van zaken hebben ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien dat iemand het al eens eerder heeft gezien en zo het antwoord kan geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 642
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Egr heeft ook koelmantel en deze zit gemonteerd tegen de zijkant van de cilinderkop onder de hogedrukpomp en boven de geartronic
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

fredhead schreef: Voor zover ik weet heeft een geartronic standaard een warmtewisselaar die mee doet op het koelsysteem.
Mogelijk dat het daar inderdaad verkeerd gaat zoals Maurits al aan haalt.
peter geurts schreef: Hoe kan hier iemand antwoord op geven zonder beeld ?
Kennis van zaken hebben ;)
ik wil niet beweren dat ik kennis van zaken heb , maar het door @maurits geschetste beeld is niet het juiste
dat soort zaken kwam in het verleden wel voor het is een benz kwaal bij de oudere types liep de oliekoeler door de radiateur
een kleine lekkage zorgde dan voor groot ongemak ( bak eronderuit, koppelomvormer reviseren)
bij volvo ben ik zoiets nog niet tegengekomen

misschien een pakking kapot?
keep calm!, your randomizer is running
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Morgenmiddag mag hij eventjes op de brug bij de dealer. Dat zal hopelijk klaarheid brengen.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

90% zeker een bochtje dat lekt die om de carterventilatienippel zit.
Vanaf de carterventilatie/oliefilterhuis loopt er een slang schuin over de motor langs de motor steun naar de inlaat van de turbo daar loopt ook een waterleiding omheen om de boel op temperatuur te houden en die schuurt op een gegeven moment door.
kan ook nog een koel slangetje onder de erg zijn die week is geworden door olie vanaf de brandstofpomp/vaccumpomp maar dan lekt hij meestal ook vooraan de bak.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

eric vermeer schreef: 90% zeker een bochtje dat lekt die om de carterventilatienippel zit.
Dat is ook het vermoeden van de dealer na inspectie. Kostprijs onderdeel (+/- 90€) valt best mee, maar omdat het onderdeel moeilijk bereikbaar is, kon de dealer me nog niet vertellen hoeveel alles in totaal zou kosten. In het beste geval 2u werk, in het slechtste geval 8u werk, dus dat wordt iets tussen de 150€ en 600€. Bestaat er geen standaardtarief voor deze job? Nu hangt het af van de ervaring en handigheid van de mechanieker...
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik zou in dat geval ook eens even in Uden informeren....

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

elst!
ze zijn namelijk verhuisd
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik zou gewoon Dennis opbellen.. :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

Als je het onderdeel besteld krijg je een heel pakket aan slangen waar het bochtje in zit. Om dit allemaal te vervangen ben je al snel 3 tot 4 uur bezig. Zelf maak ik vaak het bochtje los van de geleverde slangen en dan vervang je hem binnen het uur.
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Het probleem is opgelost. Omdat de lokale dealer geen inschatting kon geven van het aantal werkuren van deze job, vreesde ik dat ze er niet zo heel veel ervaring mee hadden. Daarom toch maar contact opgenomen met mijn vertrouwde dealer. Dat telefoontje gaf me voldoende vertrouwen om de job aan hen te geven.

Hun tijdsinschatting was maximaal 3u. De boosdoener bleek inderdaad het bochtje te zijn dat om de carterventilatienippel zit. Uiteindelijk slaagde de mechanieker erin de volledige slang, inclusief de verschillende bochtjes, te vervangen op 1u30. Omdat ik had bijgevuld met andere koelvloeistof met mogelijk andere specificaties werd ook de koelvloeistof afgelaten en opnieuw gevuld. De volledige klus maakte me net geen 250 euro armer.

Mijn vertrouwde dealer ligt zo'n 80 km verder. Onderweg ernaartoe passeer ik verschillende andere dealers, maar gezien hun uitstekende vakkennis en service blijf ik telkens terugkeren.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

pluim op de hoed voor die vertrouwde dealer!
en de monteur!
keep calm!, your randomizer is running
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Heb je hier een foto of onderdeelnummer van? Het is me niet duidelijk over welke slang dit juist gaat.
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Onderdeelnummer is 30757132.

Zo ziet het eruit.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bedankt, eens kijken of ik deze heb? 2.4D '07
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”